• Dägan

Huvudvärk-Migrän

Är gravid i v17 och går hemma halvt sjukskriven, då jag mår dåligt på morgonen.
    Har nästan varit standard att spy två gånger på morgonen innan man kanske börjar bli människa. 

Äter Lergigan comp för illamåendet. De hjälper hyfsat, jag spyr inte när jag väl får behålla tabletten. Men illamåendet kan sitta i länge. Men jag märker så fort jag inte tar den. Då kommer huvudvärken.

Men nu har jag fått migrän... Så då spyr jag av de oxå. Har haft tre "anfall" på fem dagar. 

E de någon mer som haft så under sin graviditet... Ovanligt mycket huvudvärk/migrän?
    Vad kan man göra åt de? 

• Svar på tråden Huvudvärk-Migrän
  • lillblobb

Jag hade migrän under min graviditet och fick efter att jag pratade med läkaren på MVC äta min vanliga migränmedicin.
    Be om att få träffa din MVC läkare och diskutera din huvudvärk. De talar om vad du kan och inte kan äta för mediciner.

• Dägan

Jag äter ju inga speciella migrän tabletter... Utan har tagit Eeze. Men dom innehåller ju diklofenak, o de ska man ju inte äta om man försöker bli med barn eller när man e gravid.

Hade turen att få en tid hos läkaren imorgon på MVC. Så jag får väl se vad dom säger.

• Alida

Trist med migrän!
    Här kan du se vilka mediciner mot migrän som kan vara lämpliga vid graviditet.
    Kanske kan vara till hjälp...

• Amiraty

Ja, jag har det likadant.

Jag hade iofs migrän redan innan graviditeten, men då var det väldigt sällan! De senaste 2 månaderna har jag nog drabbats över 10 gånger. Jag vet inte varför man blir känsligare för migrän när man är gravid, men min mamma hade likadant och hon har haft migrän i över 30 år ...

• Sessan87

Jag kräktes galet mycket under mina första veckor och nu kan jag inte längre avgöra om jag kräks av illamåendet eller om det beror på min kraftiga huvudvärk.
    Är gravid i v 20 och har nu haft konstant huvudvärk DYGNET RUNT i 9 låååånga veckor.
    Dock har jag bara fått två migränanfall, men i övrigt ligger jag "på gränsen" till migrän hela tiden.
    Dvs synpåverkan, illamående, bultande huvud och känslig hörsel. Hua :(
    Vet inte vad jag ska göra, och det enda jag får utskrivet är Citodon som jag inte ens tål.
    De sa först att det brukar gå över i v 15, sen skulle det gå över i v 20 och nästa gång lär de väl ändra sig till v 25.

Så jag tar gärna emot tips också, förlåt ts att jag hoppade in och snodde din tråd lite grann.
    Hoppas att du får hjälp snart, eller att det går över!
    För tro mig, jag vet hur det är.

• asp76

Här är en till... Är bara i v 6, men denna veckan har jag haft 3 anfall. Innan har jag haft 1-2 gånger per år. Jag har någorlunda lindriga anfall, inga kräkningar men har aura-symptom framförallt i form av synförändringar. Jag köpte något som heter Koffazon N, som det står kan hjälpa mot migrän och som inte har visat några negativa effekter på foster. I kombination med 2 panodil har det hjälpt efter 2-3 timmar, men jag känner mig orolig för hur det ska gå att jobba om det fortsätter så här, ska man klara det så behöver man ju något som hjälper snabbt... Jag ska nog ringa sjukvårdsupplysningen och höra, samt ev läkaren på min fert.klinik (har gjort ivf och vågar absolut inte ta något som kan äventyra graviditeten).

• Trinity78

Här är en till som verkligen lider av huvudvärk och migrän! Jag hade det innan graviditeten (är i v 18) också men nu är det helt överjäkligt. Jag har fått äta Citodon ett tag för min gynekolog men nu vill han inte skriva ut nåt mer eftersom barnet kan bli beroende. Istället får jag äta Diklofenak men bara tills v 30. Jag bävar för hur det kommer att bli sen

Reproductively challenged
  • Dägan

Jo jag fick träffa läkaren och han skulle skriva ut Imegran till mig. Men såklart så fanns inte den på apoteket när jag kom dit. Men hon sa att de skulle komma dagen efter.
    Just dagen efter fick jag åter ett migrän anfall... Så jag fick skicka iväg sambon istället. MEN!!! De hade fortfarande inte kommit. Så nu visade de sig att de kunde ta upp till flera veckor innan de kunde komma. Så de blir att kontakta läkaren igen o få något annat som kan finna spå apoteket. Fick ytterligare ett anfall idag, så då kan man sumera att jag fått fem anfall på sju dagar... Kan inte vara normalt.
    De blir som du sa "Sessan87" Jag kan knappt skilja på om jag spyr för gravidieteten eller för migränen.

Men jag hade velat veta VARFÖR man får de... typiskt att de är just under graviditeten. Men jag fick inget bra svar av läkaren jag träffade i torsdags. Så får väl testa med en ny läkare.

Får jag reda på något mer eller om någon annan får de så skriver jag de här.

Hoppas vi löser detta! Glad

• Sessan87

Ja jag hör också av mig om jag får några svar eller kanske någon lösning (eller åtminstone bättring) på det hela.
    Har också fått diklofenak men de hjälpte inte på mig, blev bara supertrött och sov 16 timmar i sträck, men när jag vaknade så fanns huvudvärken kvar.
    Fick dexofen utskrivet också, men det får man inte ta som gravid längre så det var bara att hiva de tabletterna innan jag ens hann testa dem.
    De har inte fått fram något alternativt läkemedel till dexofen än heller.

• queenofangels

ja har fått dexofen utskrivet o va inga problem o äta. har även ätit några andra sorter som inte funkade lika bra för mig.

Svar på tråden Huvudvärk-Migrän