• Dägan

Huvudvärk-Migrän

Är gravid i v17 och går hemma halvt sjukskriven, då jag mår dåligt på morgonen.
    Har nästan varit standard att spy två gånger på morgonen innan man kanske börjar bli människa. 

Äter Lergigan comp för illamåendet. De hjälper hyfsat, jag spyr inte när jag väl får behålla tabletten. Men illamåendet kan sitta i länge. Men jag märker så fort jag inte tar den. Då kommer huvudvärken.

Men nu har jag fått migrän... Så då spyr jag av de oxå. Har haft tre "anfall" på fem dagar. 

E de någon mer som haft så under sin graviditet... Ovanligt mycket huvudvärk/migrän?
    Vad kan man göra åt de? 

• Svar på tråden Huvudvärk-Migrän
  • queenofangels
    Sessan87 skrev 2010-10-17 15:45:14 följande:
    Ja jag hör också av mig om jag får några svar eller kanske någon lösning (eller åtminstone bättring) på det hela.
    Har också fått diklofenak men de hjälpte inte på mig, blev bara supertrött och sov 16 timmar i sträck, men när jag vaknade så fanns huvudvärken kvar.
    Fick dexofen utskrivet också, men det får man inte ta som gravid längre så det var bara att hiva de tabletterna innan jag ens hann testa dem.
    De har inte fått fram något alternativt läkemedel till dexofen än heller.
    när sa dom att man inte får äta dom??? står ju på fass hemsida att dom inte e skadliga för barnet, men kan gå ut i mjölken näär du ammar.
  • Petra123

Jag har svår huvudvärk under mina grav, men det visade sig att jag behöver glasögon under dessa perioder..Nu låter din migrän mycket värre, så jag betvivlar på attd et kan vara det...Men uppfattar du allt som mycket skarpare och ljusare, så kan du kanske iaf åka och göra en undersökning? Min optiker sa att man kan få lite annorlunda syn när man är gravid.

• Petra123
    Sessan87 skrev 2010-10-16 21:16:07 följande:
    Jag kräktes galet mycket under mina första veckor och nu kan jag inte längre avgöra om jag kräks av illamåendet eller om det beror på min kraftiga huvudvärk.
    Är gravid i v 20 och har nu haft konstant huvudvärk DYGNET RUNT i 9 låååånga veckor.
    Dock har jag bara fått två migränanfall, men i övrigt ligger jag "på gränsen" till migrän hela tiden.
    Dvs synpåverkan, illamående, bultande huvud och känslig hörsel. Hua :(
    Vet inte vad jag ska göra, och det enda jag får utskrivet är Citodon som jag inte ens tål.
    De sa först att det brukar gå över i v 15, sen skulle det gå över i v 20 och nästa gång lär de väl ändra sig till v 25.

Så jag tar gärna emot tips också, förlåt ts att jag hoppade in och snodde din tråd lite grann.
    Hoppas att du får hjälp snart, eller att det går över!
    För tro mig, jag vet hur det är.
    Kolla synen. Jag hade som du och det visade sig att jag blir översynt under mina graviditeter. Glasögon tar bort allt det skarpa när jag sitter vid datorn och teven tex. kan inte skada att göra en undersökning för att kolla? :) Min migrän gick från 3 ggr om dagen till en gång i veckan...Och den gången glömmer jag ta på glasögonen....
  • Dägan

Jag har redan glasögon som jag använder när jag ser på tvo sitter framför datorn. Så jag har faktiskt använt mina lite mer nu... Men de hjälpte inte för mig.

Har gått o varit lite irriterad idag... Ringde till MVC för att säga att jag ville ha en annan sort migrän tablett för de tar visst flera veckor innan min skulle komma. O då fick jag ta de med min vårdcentral istället för de fanns ingen läkare på MVC.
    Ringer till min vårdcentral o får prata med en sköterska som blir nästan lite arg lät de som, på apoteket som inte hade den tabletten hemma. Men hon skulle prata med en läkare om vad för annan sort jag kunde ta. Så skulle hon ringa mig sen.
    Sitter i bilen påväg till jobbet när de ringer i mobilen. De visar sig att jag hade fått vänta länge på att imigran skulle komma till mitt apotek... Den tillverkas inte längre! AHHHH!!! Jag blir så trött. Då kunde väl jag fått en annan istället o inte haft den helvetes helg jag haft med två anfall...

Men hon på vårdcentralen skulle som sagt fixa en annan sort. Sen ringde hon o sa att de fanns att hämta på apoteket.

Men den tabletten som jag ska äta istället har jag sagt nej till en gång innan... Jag är inte jätte nojjig över vissa grejer med min graviditet. Men mediciner e ju uppdelade i vissa kategorier när man är gravid om vad som är lämpligt o ta o inte ta. Kategori A är bäst o har ingen skada på fostret.
    Imigran var med i "B" men den nya sorten var i "D"... E de bara jag som e dum eller ska man stå på sig...

• queenofangels

ja skulle inte äta något som dom inte visste något om. men den e inte som imigran fast annat namn? fick nån imigran fast hette något annat först, men funkade inte på mig så fick dexofen istället.

• Sessan87

Ang Dexofen, så ändrades det bara för några dagar sedan enligt de 7 apoteken jag har varit på.
    Dexofen ska tas bort ur sortimentet helt.
    Jag åt det under min andra graviditet så det var därför jag blev så förvånad när jag inte kunde hämta ut det på apoteket den här gången, fastän jag precis hade fått nytt recept på det.
    Vi har 7 apotek här (I karlskrona) och ingen av dem har dexofen hemma längre, och ingen av dem kan beställa hem mer heller.
    Gick upp på förlossningen som ligger några trappor ovanför ett av apoteken och frågade ifall de hade några kvar, men de får inte heller ge ut längre.
    Och då sa läkaren som jag träffade där att det har visat negativa effekter på fostrets hjärta de senare veckorna under graviditeten, så därför tas det bort.

Det är all info jag har fått.

• queenofangels
    Sessan87 skrev 2010-10-19 00:25:54 följande:
    Ang Dexofen, så ändrades det bara för några dagar sedan enligt de 7 apoteken jag har varit på.
    Dexofen ska tas bort ur sortimentet helt.
    Jag åt det under min andra graviditet så det var därför jag blev så förvånad när jag inte kunde hämta ut det på apoteket den här gången, fastän jag precis hade fått nytt recept på det.
    Vi har 7 apotek här (I karlskrona) och ingen av dem har dexofen hemma längre, och ingen av dem kan beställa hem mer heller.
    Gick upp på förlossningen som ligger några trappor ovanför ett av apoteken och frågade ifall de hade några kvar, men de får inte heller ge ut längre.
    Och då sa läkaren som jag träffade där att det har visat negativa effekter på fostrets hjärta de senare veckorna under graviditeten, så därför tas det bort.

Det är all info jag har fått.
    då får ja klara mig utan dom nu dom sista dagarna i min grav, vill ju inte att bebisen ska må dåligt. de jobbiga e bara att ja ahr migrän varje dag nu :(
  • Sessan87
    queenofangels skrev 2010-10-19 08:44:20 följande:
    då får ja klara mig utan dom nu dom sista dagarna i min grav, vill ju inte att bebisen ska må dåligt. de jobbiga e bara att ja ahr migrän varje dag nu :(
    Usch då :(
    Ja för de sa till mig att man absolut inte fick ta dem efter v 30, men fråga din läkare vad hon/han säger om det hela. Jag vill ju inte bli anledningen till att du får gå med migrän :/
    Fast å andra sidan, så gäller väl varningarna över hela landet. Borde göra iaf.
    Lycka till nu, och kämpa på! Det är värt det i slutändan!
    Håller tummarna att det lättar för dig.
  • Dägan

Någon som har ätit "Sumatriptan"?
    Det är den som jag fått på recept men vill inte plocka ut,
    då den tillhör kategori "D"

• queenofangels

aldrig ätit, fick citodon utskrivet idag istället för dexofen. skulle tydligen va bra o de hjälpte mig idag.

• Trinity78
    Dägan skrev 2010-10-20 20:42:46 följande:
    Någon som har ätit "Sumatriptan"?
    Det är den som jag fått på recept men vill inte plocka ut,
    då den tillhör kategori "D"
    Det är samma som Imigram väl?
    Reproductively challenged
  • Golvmoppen

Har migrän sedan barnsben.

Gravid x 2 och haft det fruktansvärt, då migränen slagit till med full kraft.

Dottern född Feb-06 och när jag väntade henne, så försökte jag jobba lite grann - men det gick till slut inte. Tog Alvedon och Pronaxen.

OBS!!!! Pronaxen skulle inte tas för ofta och ABSOLUT inte efter V. 28. Risken är att Foramen Ovale stängs - håler mellan förmaken som är öppet i fosterstadiet.

Sonen född Juni-10 och när jag väntade honom så började jag undra om jag var gravid. Hade 4migränanfall på en o samma v, då jag inte haft så mkt det senaste året. Testade tom innan BIM och det var ju sant. Gravid.
    Ingen ide att jobba alls.

Ngn ville ha en förklaring till varför så mkt migrän, som gravid. Hormonerna ställer till det för x antal personer som många ggr redan har migrän. Detta sa läkaren på SpecMVC till mig. Hade samma läkare bägge ggn och det var ju skönt.

Sommaren 2007 började jag gå till en Osteopat för min migrän. Frekvensen  och intensiteten på anfallen minskade så sakta. Bytte Osteopat sommaren 2009 och det blev ännu bättre. Nu kunde det gå 5v mellan anfallen som däckade mig totalt och jag behövde vara hemma fr jobbet.
    Blev ju som sagt gravid igen och kunde fortsätta gå på behandling.

Inte jobba och Osteopatbeh + akupunktur + Alvedon, höll mig relativt den senaste graviditeten.

Magnesiumbrist kan ge huvudvärk och migrän. Har sedan hösten 2005 ätit det dagligen i tablettform.

Har märkt och framför allt under den senaste grav. att missade jag o ta tabl. 1-2v, så hade jag helt klart mer migrän/ ont i huvudet.

Under sommaren minskade min anfall igen så sakta. Hoppas på att kroppen stabiliserar sig när alla gravidhormoner gått ur .

Vill ngn veta mer el komma i kontakt med mig, så inboxa mig här på FL. Är inte så aktiv i trådar längre, då barn, man och hus tar mkt av min tid.

• Dägan

Jag har testat en annan metod som vekar funka på mig. Jag har gått upp klockan 5 på morgonen o ätit ett knäckebröd och ett glas mjölk, sen gått o lagt mig igen. Har gjorde de nu i snart fyra veckor. Har inte haft ett migränanfall sen jag började med de. Bara lite vanlig huvudvärk, men de har gått över.

Svar på tråden Huvudvärk-Migrän