• puss

Bursa vs prostitution

himla mycket diskussioner om brukans vara eller inte vara, på arbetsplats och fritid.
    vissa menar att man måste ta av sig burkan om man vill få ett jobb, och att man så ska vara skyldig att göra. det tar jag inte ställning till här.

ponera: du själv blir arbetslös. AF förmedlar ett arbete på statlig bordell. om du tackar nej blir du utan ersättning.

ska detta förfaringssätt vara tillåtet?

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-13 14:22
    Det heter Burka.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bursa vs prostitution
  • puss
    LyckligtSlut skrev 2010-10-13 14:35:20 följande:
    MEN tack och lov så har vi inte lagliga bordeller i Sverige så denna fråga lär inte komma upp på allvar. Men det är inte jämförbart även om jag förstår att ta av sig burkan är en kränkning men då får man kämpa så hårt man kan får att lösa det på annat vis.
    lagliga stripclubar finns dock.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Raskask
    LyckligtSlut skrev 2010-10-13 14:33:43 följande:
    Ja, det borde man väl kunna? Men alla som söker jobb på strippklubb lär knappast få det jobbet om de inte kan poledancing t ex. Varför ska en del vara för bra för det men inte andra? Om man inte ens har inkomst kanske man inte ska sätta sig över att vara bättre än de som jobbar.
    Vadå bättre?

Men ändå, det ena anses vad jag vet, inte vara något man kan tvinga folk till, eftersom så ser vår moral ut. Medans burkabärarens rätt att leva efter sin moral inte alls ses som självklar.
  • Miss Cee

Jag kan väl jobba på en bordell om det behövs. Finns säkert bokning, administration, köksjobb eller städning jag kan åta mig ;)

...

Jämförelsen blir ju haltande eftersom inte 90% av Sveriges arbetsplatser kräver att du säljer din kropp för att kunna jobba där, men en vägran att visa ansiktet och bära ändamålsenlig arbetskläder/utrustning omöjliggör dig för MASSOR av jobb.

• Raskask
    Miss Cee skrev 2010-10-13 14:42:02 följande:
    ...

Jämförelsen blir ju haltande eftersom inte 90% av Sveriges arbetsplatser kräver att du säljer din kropp för att kunna jobba där, men en vägran att visa ansiktet och bära ändamålsenlig arbetskläder/utrustning omöjliggör dig för MASSOR av jobb.
    Fast räcker det inte med att man ska kunna utföra något slags arbete överhuvudtaget för att man anses stå till arbetsmarknadens förfogande? (Är inte insatt i sjukförsäkringen, men visst är det så numera?).
  • lennartsdotter

Ja, det är ju så systemet funkar så hade vi statliga bordeller skulle det ju vara så. Står man inte till arbetsmarknadens förfogan har man inte rätt till ersättning.

Däremot kan man ju inte tvinga en arbetsgivare att anställa någon.

• Ultreya

Nja jag tycker nog inte att en burka ska jämföras med "vanlig klädsel" för det är det ju inte. Burkan är en del av en religion och ett sätt att leva och så länge vi har religionsfrihet så ska det vara fritt fram att använda burka.
    Folk kan ju tycka vad de vill om religionen eller själva burkan och det må vara förtryck och allt vad det är men faktum kvarstår; vill man använda den ska man ha rätt att göra det.

Likaväl som man bör ha rätt att tacka nej till att sälja sin kropp men vänta ni bara - den rätten kommer vi säkert att tas ifrån förr eller senare.

• lennartsdotter
    Ultreya skrev 2010-10-13 15:38:55 följande:
    Likaväl som man bör ha rätt att tacka nej till att sälja sin kropp men vänta ni bara - den rätten kommer vi säkert att tas ifrån förr eller senare.
    Även om det kommer en dag då vi har statliga (eller lagliga, privata) bordeller kan ingen tvinga någon att arbeta där. Du kan inte förvänta dig att få ersättning om du inte försöker få jobb där dock och det gäller rimligtvis för alla svenska medborgare.

Människor står idag ibland inför dilemmat att "sälja sin själ" eller gå  utan ersättning tex. ideologiska veganer/vegetarianer som hänvisas att söka arbeten som innebär att tex. hantera kött, päls eller andra delar från döda djur (för att döda djur behöver du ju utbildning så det slipper de). Sjukvårdsutbildade som av ideologiska skäl kanske inte vill arbeta med aborter är hänvisade till att söka sådana tjänster osv.

Vi hanterar redan väldigt svåra val idag, jag tror inte det kommer förändras om sexarbete skulle uppgraderas till ett arbete bland andra.
  • Linda1976

Haha, jag tror INTE jag skulle få jobb på en bordell Stackars kunder....

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Selfish Geene

Mycket bra, och svår, fråga!

Jag vet inte, men följer tråden.
    Kanske kan jag ta ställning lite längre fram..

• Nolle

Vet en som inte fick sommarjobb som USK eftersom hon vägrade ta av sig lösnaglarna. Så pga hygieniska skäl blev hon utan jobb. Tycker jag är helt rätt. Tycker det är ganska samma sak med burka,precis som lösnaglar passar den inte överallt. T.ex. på förskola....hur mycket känslor läser vi inte av i ett ansikte, hur ska barnen lära sig det om de inte ser ansiktet? Visst de träffar andra utan burka men jag tycker ändå det är viktigt att de ser vad en person uttrycker för känslor.
    Finns kanske yrken där burkan precis som lösnaglar funkar bra....men den arbetssökande blir ju begränsad...ett val jag tycker personen själv får ta.

Svar på tråden Bursa vs prostitution