• puss

Bursa vs prostitution

himla mycket diskussioner om brukans vara eller inte vara, på arbetsplats och fritid.
    vissa menar att man måste ta av sig burkan om man vill få ett jobb, och att man så ska vara skyldig att göra. det tar jag inte ställning till här.

ponera: du själv blir arbetslös. AF förmedlar ett arbete på statlig bordell. om du tackar nej blir du utan ersättning.

ska detta förfaringssätt vara tillåtet?

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-13 14:22
    Det heter Burka.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bursa vs prostitution
  • Selfish Geene
    Nolle skrev 2010-10-13 19:39:23 följande:
    Vet en som inte fick sommarjobb som USK eftersom hon vägrade ta av sig lösnaglarna. Så pga hygieniska skäl blev hon utan jobb. Tycker jag är helt rätt. Tycker det är ganska samma sak med burka,precis som lösnaglar passar den inte överallt. T.ex. på förskola....hur mycket känslor läser vi inte av i ett ansikte, hur ska barnen lära sig det om de inte ser ansiktet? Visst de träffar andra utan burka men jag tycker ändå det är viktigt att de ser vad en person uttrycker för känslor.
    Finns kanske yrken där burkan precis som lösnaglar funkar bra....men den arbetssökande blir ju begränsad...ett val jag tycker personen själv får ta.
    Ska man ha rätt till skattefinansierad ersättning om man inte får jobb tex på grund av sina lösnaglar?
  • Nolle
    Selfish Geene skrev 2010-10-13 19:42:05 följande:
    Ska man ha rätt till skattefinansierad ersättning om man inte får jobb tex på grund av sina lösnaglar?
    Ska man sprida diverse sjukdommar/bakterier bland äldre därför att man vill ha långa naglar?
  • April barn
    Selfish Geene skrev 2010-10-13 19:42:05 följande:
    Nej, om du själv orsakar till att du inte kan ta ett arbete ska inte staten betala för dig.
    Oavsett om det handlar om lösnaglar, tuppkammer, nitar&läder eller burka.
  • rosyposy

Kan inte låta bli att dra paralleller till Nederländerna: ett av världens mest liberala länder när det gäller prostitution och bordeller där nu extremhögern är på stark frammarsch och där poltiker vill förbjuda burka, slöja och all slags muslimsk klädsel...

Rätt fascinerande att ett land där kvinnor lagligt kan sälja sina kroppar och där män lika lagligt kan köpa dem ens funderar på att inskränka rätten att klä sig hur man vill. Verkar som om att den rättigheten endast ska gälla att ha så LITE kläder som möjligt på sig.

Lite OT jag vet, men tanken ploppade upp.
    Det är tydligen OK med visst kvinnoförtryck men kvinnor ska inte få tillåtas klä sig hur de vill.

Nu kommer säkert flera komma med argument om att det visst finns kvinnor som säljer sex frivilligt men jag måste säga att jag har svårt att tro att det skulle vara mer än en mycket liten minoritet som njuter av att jobba på bordell, det besök jag gjorde i Red Light District i Amsterdam var nog det mest deprimerande jag varit med om.

• Selfish Geene
    Nolle skrev 2010-10-13 20:00:51 följande:
    Ska man sprida diverse sjukdommar/bakterier bland äldre därför att man vill ha långa naglar?
    naturligtvis inte, hur så?
  • Nolle
    Selfish Geene skrev 2010-10-13 20:37:11 följande:
    naturligtvis inte, hur så?
    Menar bara att var sak på sin platts blir bäst. Allt passar sig inte överallt. Lösnaglar (som jag bara tog som ett exempel för att förstärka vad jag menar) eller burka spelar ingen roll, man måste gå in i en proffisionell roll och anpassa sig till vad yrket kräver. Vill man tvunget ha burka eller lösnaglar (oavsätt anledning)så får man ju välja ett yrke där det passar sig att ha det.
    O nej jag tycker inte att man ska få ersättnig från staten då man tackat nej till ett jobb pga att man inte kan anpassa sig på ett proffisonellt plan. Hemma eller på stan får alla se ut som de vill men när man jobbar finns det "regler" att hålla sig till.
  • Selfish Geene
    Nolle skrev 2010-10-13 20:47:59 följande:
    Menar bara att var sak på sin platts blir bäst. Allt passar sig inte överallt. Lösnaglar (som jag bara tog som ett exempel för att förstärka vad jag menar) eller burka spelar ingen roll, man måste gå in i en proffisionell roll och anpassa sig till vad yrket kräver. Vill man tvunget ha burka eller lösnaglar (oavsätt anledning)så får man ju välja ett yrke där det passar sig att ha det.
    O nej jag tycker inte att man ska få ersättnig från staten då man tackat nej till ett jobb pga att man inte kan anpassa sig på ett proffisonellt plan. Hemma eller på stan får alla se ut som de vill men när man jobbar finns det "regler" att hålla sig till.
    Var går gränsen för hur mycket man måste anpassa sig för att ha rätt till ersättning?
    Ska man tex kunna neka till att söka jobb på en minkfarm med bibehållen ersättning?
  • Nolle
    Selfish Geene skrev 2010-10-13 21:07:41 följande:
    Var går gränsen för hur mycket man måste anpassa sig för att ha rätt till ersättning?
    Ska man tex kunna neka till att söka jobb på en minkfarm med bibehållen ersättning?
    Blir du erbjuden ett jobb så är det upp till dig själv hur mycket du är berädd att anpassa dig till det. Tycker du att dina värderingar är värda mer än lönen så inga problem men då ska inte staten behöva betala för dig. Tänk om alla skulle kunna neka till jobb pga personliga skäl och ändå vara berättigade till ersättning....skulle inte fungera så bra.
  • Selfish Geene
    Nolle skrev 2010-10-13 21:39:36 följande:
    Blir du erbjuden ett jobb så är det upp till dig själv hur mycket du är berädd att anpassa dig till det. Tycker du att dina värderingar är värda mer än lönen så inga problem men då ska inte staten behöva betala för dig. Tänk om alla skulle kunna neka till jobb pga personliga skäl och ändå vara berättigade till ersättning....skulle inte fungera så bra.
    tack för svar!
    Finns det någon gräns för vad samhället (i det här falet arbetsförmedlingen/a-kassan) ska få kräva av sina medlemmar som villkor för ersättningen? (förutom att kraven håller sig innanför lagens ramar)
  • Nolle

Tyvärr finns det väl inte det. Det är upp till var och en var man drar gränsen och var man KAN dra gränsen (ekonomiskt ). Men samhället kan inte ta hänsyn till var och en, då skulle allt falla samman. Måste finnas regler som alla går under. Sen håller jag inte med alla regler o kan tycka att det finns undantag men godkänner man ett undantag så får man godkänna andra också. Ska en med burka jobba i förskolan och ta ansiktsuttrycken från barnen ska en med lösnaglar jobba som USK o sprida sjukdommar...man kan inte bara ta hänsyn till en del. 

Anpassning är den enda lösningen jag kan komma fram till, anpassning och det fria valet.  Antingen anpassar du dig på ett proffisionellt plan eller får du leva utan ersättning medans du söker annat jobb.

Låter oerhört hårt men som sagt samhället kan inte ta hänsyn till varje persons personliga skäl.

Svar på tråden Bursa vs prostitution