• Emmylou

Byter personalen på er förskola till underställ på barnen när de går ut?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-14 12:29
    Hej, hann inte skriva klart innan inlägget for iväg.

Jag funderar på det här med underställ, tröja/ långkalsonger. Sonen börjar på dagis i januari, kommer då vara 1 ½. Ullunderställ tycker jag funkar toppen & håller värmen bra. Men, han kan ju inte ha det på sig hemifrån på morgonen, det är ju flera timmar tills de ska ut så han hinner ju svettas floder. Så, hur gör ni? Sätter personalen på underställ innan barnen går ut- hinner dom det?

• Svar på tråden Byter personalen på er förskola till underställ på barnen när de går ut?
  • Min högsta önskan

Inte på mina barn, men de har "överställ" som dras på istället. Men skulle jag be dom ta på underställ så är det inga problem skulle jag tro.

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • 071001

Har svårt att se att det skulle göras på dotterns fsk. Igår när jag hämtade henne hade ingen ens bett henne att ta på sig övdedragsbyxan när de gick ut på em.

• Emmylou
    Min högsta önskan skrev 2010-10-14 12:26:39 följande:
    Inte på mina barn, men de har "överställ" som dras på istället. Men skulle jag be dom ta på underställ så är det inga problem skulle jag tro.
    OK. Jag har införskaffat en ylle-overall som ska användas som 2a lager. Kanske blir mest den som används då. Tack för svar!
  • Emmylou
    071001 skrev 2010-10-14 12:29:10 följande:
    Har svårt att se att det skulle göras på dotterns fsk. Igår när jag hämtade henne hade ingen ens bett henne att ta på sig övdedragsbyxan när de gick ut på em.
    Det är ju verkligen trist! Utelek utan överdragsbyxa känns ju inte topp..
  • Vickan I

På sonens förskola skulle de säkert göra det om man bad om det. Men om 14 små skulle av med "innekläderna" och sedan på med underställ, mellanlager, overall osv så skulle de nog knappt hinna ut innan det var dags att gå in igen för den tid det skulle ta för personalen. Skillnad när de blir lite större sedan och kan börja klä sig delvis/helt själva.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Matanza

Då mina barn går på utedagis så är det underställ på hela tiden som gäller, dom går ju inte in alls under dagen.

För att svara på din fråga så tycker jag det beror på hur länge man ska vara ute. Ska man bara ut en stund på fm eller em så kan det väl räcka med overall och vid kalla temperaturer ett fleeceställ under overallen.
    Jag tycker inte att man ska förvänta sig att fskpersonalen ska byta kläder på barnen bara för att gå ut en stund, det blir ju inte så mycket tid till ngåot annat än klädbyten då...

• Miang

Förra vintern tyckte jag det verkade som om de snarare lät barnen leka inne med bara underställ än höll på att ta av byxor och tröja, på med underställ och byxor och tröja igen osv. Det var flera av barnen som härjade runt i strumpbyxor när man hämtade.

• Tigerwoman

Nej det skulle ju inte funka, skulle ta evigheter att hålla på och klä av och på barnen olika lager kläder för att gå in och ut. De leker i sina underställ inne och så sätter man på övriga kläder då man går ut, så tror jag de gör nästan överallt. Ull upplever jag som för varmt inne, därför har mina barn oftast sweatpants eller tights inomhus. Hos oss brukar de säga till dagen innan om de tänker göra någon heldags-utflykt på vintern så att man kan sätta på extra varma kläder, typ ull.

• Emmylou

Tack för era svar! Det verkar vara olika, men mest som jag också misstänker- att tiden inte finns.

• Flygfotogen

Tiden är ju tyvärr knapp. Rejäla och bra vardagskläder plus bra överdragskläder är A och O för en bra flytande verksamhet enligt min erfarenhet. Ska vi börja svida om 15 småbarn som ska ut så tar på- och avklädning upp nästan all vistelsetid utomhus. Vi kanske sliter i 30 minuter för att få UT alla och hinner kanske vara ute 40 minuter innan vi måste in igen för att hinna äta lunch innan alla små utmattade illbattingar dukar under av hunger och trötthet.

• pamilya

På vår förskola gör de sånt. Fast jag har märkt att vår förskola verkar vara mer av ett undantag. Hos oss lägger de hellre mer tid på av och påklädning, de hjälper barnen hjälpa sig själva och klä sig själva (med personalens hjälp), även 1-3 åringarna. Ibland tar det mer tid att klä på och av barnen än hur lång tid de är ute men de har ju inget annat planerat som inte går att flytta på så de har inga problem med böket.

• Jennie med ie
    Emmylou skrev 2010-10-14 12:25:20 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-14 12:29
    Hej, hann inte skriva klart innan inlägget for iväg.

Jag funderar på det här med underställ, tröja/ långkalsonger. Sonen börjar på dagis i januari, kommer då vara 1 ½. Ullunderställ tycker jag funkar toppen & håller värmen bra. Men, han kan ju inte ha det på sig hemifrån på morgonen, det är ju flera timmar tills de ska ut så han hinner ju svettas floder. Så, hur gör ni? Sätter personalen på underställ innan barnen går ut- hinner dom det?
    Säger som pedagog: Helst inte... skulle en förälder komma med det önskemålet mer än en enstaka gång eller så skulle vi försöka förklara hur resurskrävande det är att ta av kläderna, ta på underställ, sen ta på kläderna igen och sen ytterkläderna. Att göra så på ETT barn är en sak, att klä på ett helt gäng (kanske 6-7 ungar per vuxen) är nåt annat Och i synerhet i början när barnen börjar lära sig att ta av och på sig själva är det lite besvärligt med en massa extra moment.

Som förälder förstår jag att det kan vara lite knixigt med kläder ibland, men jag har verkligen försökt ha ytterkläder som blir lagom varmt ihop med de vanliga innekläderna. Det har inte känts rimligt att begära av personalen att ta på underställ innan de går ut. och ju enklare det är desto tidigare har min son också kunnat lära sig att klara påklädningen själv.
  • KK1974

förra vintern bodde vår son i sina ylleunderställ, han lekte i bara understället inne på dagis och sen var det bara att palta på resten när de skulle ut. Det gick jättebra, han var inte alls för varm. Det enda var väl att det ibland kunde bli lite nergrisat av mat men det finns ju haklappar. Så körde vi hela perioden då när det var sådär jättekallt. Annars körde vi mjuka sköna bomullskläder och fleece utanpå och så overall.

• Emmylou
    KK1974 skrev 2010-10-20 10:48:55 följande:
    förra vintern bodde vår son i sina ylleunderställ, han lekte i bara understället inne på dagis och sen var det bara att palta på resten när de skulle ut. Det gick jättebra, han var inte alls för varm. Det enda var väl att det ibland kunde bli lite nergrisat av mat men det finns ju haklappar. Så körde vi hela perioden då när det var sådär jättekallt. Annars körde vi mjuka sköna bomullskläder och fleece utanpå och så overall.

Låter ju bra!  Kan vara bra att investera i 2 ställ. 1 i julklapp kanske.

Annars undrar jag lite över vad rejäla & bra vardagskläder är, Marsch tex. Mjuka bomullskläder? Det tråkiga är ju bomull & dess oförmåga att värma & ffa värma när det är fuktigt. Men jag har köpt linne & boxer i ull nu, på minimundus.se. Tänker mig att sonen kan ha dom under vanliga kläderna inne, eller åtminstonde linnet kanske. 

• KK1974

ja det är ju problemet med bomull...men ärligt talat tyckte jag det funkade bra förra året, åtminstone min son var inte så himla rörlig ute så han svettades och blötte ner kläderna, sen får man ju såklart undvika att annan väta också tränger in till underkläderna. Vi får se hur det går i år!

Vi konstaterade snabbt att jeans under vintern går bort om de inte är supermjuka. Inget skönt att ha under overallen, och klumpigt för ett så pass litet barn.  

Minimundus grejor är verkligen toppen, ska snart göra ett besök på den sidan... Jag beställde ett par underställsbyxor där förra året av misstag, hade velat ha Janus helt och hållet men beställde bara tröjan och så kalsongerna med minimundus eget märke. De var i alla fall helt jämförbara med Janus, om inte bättre.

• frk Carlsson

Våra barn tar på sig underställen på morgonen och sen får dom ha dem som kläder inne på fsk. Skulle inte kräva av personalen att de skulle ta på dem det OXÅ när de ska ut. Det är ju som tights och tröja, och inte svettas dom i det heller om det är riktig ull, då är de ju svala och sköna istället.

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
Svar på tråden Byter personalen på er förskola till underställ på barnen när de går ut?