• Anonym (så ledsen)

Har inte gått ner ens ett hekto den här veckan, så ledsen..

Jag och min sambo kämpar för att gå ner i vikt, vi har försökt flera omgångar men nu känns det verkligen som vi kommer klara det här. Vi började förra veckan och jag gick ner 3kg och han gick ner 6kg. Vi blev grymt peppade av resultatet och trappade upp träningen ett snäpp denna veckan.
    Jag har gått 3,5kg varje morgon innan frukost och har sett fram emot dagens vägning såå mycket! Och vad händer.. Jag har gått UPP 1hg :'( Hur f*n har det gått till?! Jag har hållt mig igrån allt onyttigt, ätit ordentligt och motionerat varje dag. Känns som jag bara vill ge upp nu, speciellt som jag vet att min sambo kommer ha gått ner flera kilo denna veckan, det gör han alltid.

Har hört nånstans att andra veckan när man börjar försöka gå ner i vikt alltid är jobbigast och ger minst resultat. Nån som vet om det stämmer? Usch är såå ledsen just nu.

Kan tillägga att vi ligger på ca 150kg båda två, det ska ju va relativt lätt att gå ner i vikt då, jämfört med att gå ner en övervikt på 10kg.. Trodde jag.

• Svar på tråden Har inte gått ner ens ett hekto den här veckan, så ledsen..
  • Anonym

Har tydligen bara kilon i huvudet just nu.. har gått 3,5kilometer såklart.. inte 3,5kg :)

• blygarn

Det låter bra. Den uteblivna viktnedgången kan bero på flera saker. Men det låter som om vätskan i kroppen håller på och ändrar sig. Du måste försöka hålla i ett par veckor till med motionen så kommer du se resultat!
    Tänk på att äta ordentligt, inte mycket men tillräckligt för att orka! Drick vatten massor av det!!

• Anonym

Ja jag kan ju inte ge upp nu när det känns som att vi klarar det den här gången och är såå peppade båda två.
    Tappade bara orken totalt när jag klev upp på vågen för veckans vägning.
    Jag tror jag äter ganska bra.. Havregrynsgröt och två ägg och ett glas mjölk till frukost, frukt som mellanmål och en vanlig lagom middag.. Inget småätande av nåt slag, inget onyttigt..
    Kan det kanske vara att saker o ting omfördelas i kroppen överhuvudtaget? Jag tränar ju ALDRIG i vanliga fall, kanske det börjat bildas muskler nu som gjort att det ser ut att stå stilla på vågen? Med min vikt borde det ju bli lite benmuskler av mina dagliga långpromenader kanske..

• MissLillan

Kan ju bero på flera saker...
    Har du kanske mens?
    Första veckan brukar man tappa mycket vatten och efter nån, några veckor så bör man tappa av "fettet"
    Fortsätt som du gör och lycka till!

• pucken

Kämpa på! När jag gick ner 30 kg för några år sen, så tog det en månad av bra matvanor och motion innan jag började gå ner i vikt. Sen var det som om kilona bara rann av mig. Så kämpa på, jag hejar på er!

• Anonym (svea)

men lunchen då??äter du det eller hoppar du den?

för att långsiktigt tappa vikt så bör man inte se sej blind på vågen, vet att det känns trist när det inte "syns" på den.
    men ett intag av mat som är mindre än vad kroppen förbrukar leder alltid till viktnedgång oavsett om du rör dej eller ej, sen så är det så klart alltid mer sporrande med "bevis"...vägde mej faktiskt själv nyss och då var det iaf fall mindre än för en vekca sen :) det får ta lite tid helt enkelt.

det var nån smart som sa att det ska ta ungefär lika lång tid att gå ner sin övervikt som det har tagit att få den...men att gå ner så pass lite per vecka gör ju att iaf jag lessnar.

kör på bara, sen ska du försöka att inte bry dej om mannens nedgång...min erfarenhet är att män går ner snabbare än kvinnor, trist men sant....

orkar du kan du skriva lite mer utförligt om en dags mat så kanske jag kan se om det är nåt som blir knasigt

det enkla är väl egentligen att utesluta: mjukt bröd( om du inte har ett otroligt bra bröd med högt fiberinnehåll) ta mindre av ris, pasta,potatis, feta såser o dressingar, friterat ja allt som är föör fett..ja ta mindre av allt, visst du kommer vara hungrig ett tag men när magsäcken krympt efter ett par veckor så kommer du inte att ha samma hungerkänslor, sen att du ser resultat på vågen kommer hjälpa till också :) fett i sej är ju nödvändigt men då gärna tillsatt o inte osynligt som i många livsmedel idag.

jag är inte för några typer av lättprodukter eller light utan eftersträvar ren mat som inte processats eller fyllts med massa E-nummer
    jag använder smör, olja eller bregott i liten mängd hellre än margariner
    bönor,kikärtor, linser är mättande o håller blodsockret på en bra nivå längre än snabba kolhydrater

ojj nu blev detta långt men jag känner med dej o hoppas du fortsätter trots att det inte hänt så mkt denna vecka, det kan ju vara så enkelt att du hade extra vätska i kroppen eller ska ha mens ...ett minus är alltid ett minus tänk så istället o tänk på hur du kommer se ut om ett år :) det måste ju ta lite tid innan kilona är borta

• Kjell2

Ta det lugnt - du har gått ner över tre kilo på två veckor. Det är rätt snabbt. Viknedgång sker sällan jämt. Vi pendar en del i vikt naturligt.

Först veckan man går på en helt ny kost är det rätt vanligt att man tappar mycket i vikt. Speciellt om man ätit mycket junk förrut. Saltintaget minskar och då binder kroppen inte lycka mycket vatten. Sen, andra veckan, blir det lätt en platå. Då gäller det att bita ihop och inse att det nog långsiktigt kommer bli 0  till 1 kg minus i veckan om man sköter sig.

Om man då istället ger upp och tröstfrossar i dumheter är det snabbt upp all kilon igen och gärna något bonuskilo också.

• Anonym

Tack, det känns betydligt bättre nu. Kändes bara lite chockartat att gå ner så mkt som 3kg första veckan och nu absolut ingenting trots mer motion.
    Jag ska absolut kämpa på, det går ju bra det här faktiskt trots att det inte gav synligt resultat på vågen, inte så mycket sug efter godsaker osv och jag håller mig bra mätt på den mat jag har börjat äta.

Svea: Jag brukar faktiskt slarva med lunchen ja.
    En dags mat brukar se ut så här:
    05.30 En banan (innan promenaden)
    07.00 Havregrynsgröt med mjölk, två ägg och ett glas mjölk. Ibland även en kopp kaffe om jag är väldigt trött.
    10.00 1-2 frukter
    13.00 1-2 frukter eller 2 avocado är det vanligaste
    16.00 En normalstor portion middag, kan vara vad som helst.
    19-20.00 1-2 frukter

Ibland kan det hända att jag byter ut ett "fruktmål" mot en nutrilettshake eller liknande.

• Anonym

tänk på att det är ganska mycket socker i frukt så jag skulle nog dra ner på det.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-10-15 12:51:44 följande:
    tänk på att det är ganska mycket socker i frukt så jag skulle nog dra ner på det.
    Jo jag har tänkt på det också. Har funderat på att byta ut några frukter mot morötter istället. Också gott och matigt att knapra på :)
  • 010306

Kan ju hända att kroppen vant sig vid motionen oxå, 3 1/2 km är ju inte så långt. Kan ju testa att öka / lägga in annat :)

• Anonym
    010306 skrev 2010-10-15 15:43:40 följande:
    Kan ju hända att kroppen vant sig vid motionen oxå, 3 1/2 km är ju inte så långt. Kan ju testa att öka / lägga in annat :)
    Ne jag har ju känt att det inte är speciellt ansträngande med 3,5km nu, typ inte alls och jag vill gå mycket längre men jag får så sjukt ont i ena foten med dom nya skorna trots att dom är ingångna.. Alltså, det känns som kramp eller nåt i yttersidan på fiten, skitirriterande!
  • Anonym (svea)

Jadu om jag var du skulle jag försöka att alltid äta lunch, soppa, fil, hårdmackor med keso eller bönsallad el dylikt. fiberrikt som mättar längre än ett par frukter/avocado( tror inte du ska äta avocado varje dag heller isåna fall max 1/2...iofs är det bra sammansatt fett i avocado)

sen skulle jag som andra skrivit dra ner på frukten...1-3(500gr) frukter per dag kan va okej men det tillför ju inte så mycket mättnad..så morötter är en bra ide :)

dricker du mycket vatten? vatten gör att kroppen rensas på diverse slaggprodukter, samt att man ofta inte är hungrig utan vatten kan räcka...jag gör 1-2 tillbringare med ljummet citronvatten som får stå framme på bänken när jag är hemma annars har jag alltid min vatten flarra med

sen så är det ju ett projekt man får räkna med tar en stund, men ge inte upp om ett år ska du se att vågen visar mycket mindre än nu :)

visst kan du iblanddrcika en shake, men då ska det vara just ibland för att inte det ska gå fööör långt mellan målen.

anledning varför du inte äter Lunch? för jag tror att kroppen mår bäst av att få näring med några timmars mellanrum/ dagtid, annars kan det bli att kroppen suger åt sej allt den får för den vet inte när den kommer få nåt nästa gång ;)

en dag skulle kunna se ut så här:

ett glas ljummet citronvatten eller naturellt vatten innan promenad

frukost bestående av en tallrik havregrynsgröt med linfrö samt 1/2 rivet äpple, lite mjölk till. kanske 1 ägg + kanske kaffe

fm eventuellt några nötter el en brödskiva(knäcke)

lunch bestående av  3 kesoknäckemakor med skivad tomat, en kopp soppa( det tar 5 min att fixa till)  kanske 1 morot att knapra på

em 1 frukt 

middag enligt  principen halva tallriken med grönsaker råa e kokta valfritt. en kvart med kolhydrater o en kvart med kött, fisk el annat protein..unvika feta såser istället kan man göra het okej såser på buljong o redning av maizena  kanske ha i en liten sked grädde för att runda av...fett är inte bannlyst bara att tänka på att man inte tillsätter hur mycket som helst

kväll en kopp the kanske med en frukt

ja så ser det ut ungefär för mej, dock slarvar jag med mellanmålen...jag dricker däremot typ 2 liter varmt el ljummet citronvatten, vatten el the varje dag..så det jag ska försöka mej på är att få in mer frukt varje dag

• Anonym (PT)
    Anonym skrev 2010-10-15 12:46:18 följande:
    Tack, det känns betydligt bättre nu. Kändes bara lite chockartat att gå ner så mkt som 3kg första veckan och nu absolut ingenting trots mer motion.
    Jag ska absolut kämpa på, det går ju bra det här faktiskt trots att det inte gav synligt resultat på vågen, inte så mycket sug efter godsaker osv och jag håller mig bra mätt på den mat jag har börjat äta.

Svea: Jag brukar faktiskt slarva med lunchen ja.
    En dags mat brukar se ut så här:
    05.30 En banan (innan promenaden)
    07.00 Havregrynsgröt med mjölk, två ägg och ett glas mjölk. Ibland även en kopp kaffe om jag är väldigt trött.
    10.00 1-2 frukter
    13.00 1-2 frukter eller 2 avocado är det vanligaste
    16.00 En normalstor portion middag, kan vara vad som helst.
    19-20.00 1-2 frukter

Ibland kan det hända att jag byter ut ett "fruktmål" mot en nutrilettshake eller liknande.
    Oj upp till 7 frukter på en dag! Alldeles för mycket! Det räcker med 2 om dagen. Ät istället kesella tex eller keso om du är sugen på något litet.

Lägg istället upp det så hära:

En frukt
    Gröten
    Lite nötter, så du får något att tugga på
    Fisk, vitt kött, kyckling och grönsaker
    Kesella
    En lättare middag
    En frukt

Men tänk bara på att inte äta för mycket av det nyttiga, för det är också kalorier.

Lycka till
  • Anonym (MM)
    010306 skrev 2010-10-15 15:43:40 följande:
    Det är ju inte så långt, men väger man 150 kg kanske det inte är så enkelt att ta långa promenader.

TS - jättebra att ni tagit tag er övervikt! Om jag ska ge ett tips så är det att ersätta frukterna mitt på dagen med något mer mättande, tex en omelett på 2-3 ägg + lite skinka eller liknande. Så mer protein istället för en massa fruktsocker... Samma på kvällen, bättre med en grov macka med bra pålägg än flera frukter.

Om ni räknar kalorier, använd gärna någon gratistjänst på nätet, tex;

www.matdagboken.se/

Där kan ni testa och jämföra olika alternativ.
  • Anonym

Tack så jättemycket för mat-tipsen! Jag har haft jättesvårt att komma på saker att äta som mellanmål faktiskt mer än frukt och grönsaker så dom här tipsen behövde jag!

Har ni tips på motion också mer än promenad? Jag gillar iofs promenader men det är så jobbigt när jag inte kan gå så långt jag vill eftersom jag får "kramp" i ena foten av skorna. Suck att skorna ska sätta stopp för övrigt men har inte råd med nya när jag precis köpt heller.
    Funderar på att köpa en pulsklocka så jag kan se hur hårt jag tränar och så jag inte tänar för lätt så inget händer.

anonym(MM): Tack för tipset om matdagboken, jag använder gratistjänsten shapelink.com faktiskt, jättebra sida och skönt att ha koll på sina intag och förbränning!

Svar på tråden Har inte gått ner ens ett hekto den här veckan, så ledsen..