Soul skrev 2010-10-15 09:44:31 följande:
Jag är ingen expert och Olivers är säkert bättre än de allra flesta foder (framför allt det där skräpet som knappt innehåller något kött alls), men innehåller inte Olivers en stor mängd havre? Man ska titta på kötthalten i fodret absolut, men vad jag har fått lära mig ska man även titta på kolhydrater från spannmål som inte alls är bra för katter. Just därför har vi valt Orijien till våra katter då det är spannmålsfritt. De använder visserligen en del örter, men det är sådana som är utvalda för att vara bra för katten och hjälpa till med matsmältningen.
Innehållsförteckningar byggs upp så att det som står först är det som det är mest av och sen följer ingredienserna i fallande skala. Olivers innehållsdeklaration börjar med kycklingmjöl sen havre och därefter kycklingkött. Orijien i sin tur börjar med kycklingkött, men ok det är ett relativt dyrt foder så jag kan förstå om man väljer annat.
Det är mycket med Orijen som verkar bra, men kanske inte är det.
Jo innehållsdeklarationen är som den är, det har du helt rätt i. Men sen tittar jag också på övriga ingredienser. Olivers kycklingfoder innehåller ca 6 huvudingredienser, förutom vitamintillskott. Orijens innehåller ca 11. Däribland förbenat mycket fisk, som jag inte förstår mig på varför det finns då många katter inte tål att äta fisk varje dag. När man har så många huvudingredienser så lär procenten av varje vara lägre. Visst, då kan man ju lätt få upp kycklingkött som nummer 1.
I Olivers finns det kycklingmjöl, kycklingkött och kycklingfett.
I Orijen finns det
kycklingkött, kycklingmjöl, kalkonmjöl, färsk urbenad kanadasik, kycklingfett. färsk urbenad kalkon, laxmjöl, färsk urbenad lax
Förstår du hur jag menar? Kycklingköttet kan vara 17%, kycklingmjölet 16%, kalkonmjölet 16% osv Procenttalet för de olika mjölen finns kanske angivet nån annanstans, men inte på deras hemsida iaf (endast de totala procenttalen för protein osv). Olivers skriver ut procenttalet, dvs är du garanterad 20% färskt kycklingkött men eftersom de endast använder kycklingmjöl och inte en massa andra mjöl så hamnar det givetvis längre ner i listan.
Angående örterna som är i Orijen så finns det inga tester eller liknande som bevisar att det är bra, eller rent av skadligt. Det är ren gissning tyvärr.
Jag var inne på att låta min katt äta Orijen vid ett tillfälle men läste på och tackade nej pga fisken och att hon inte ska vara testkatt för ett foder med örtingredienser.