• reell

Är gravid och har ätit halstablett Zyx

Detta är så dumt så jag vet knappt till mig. Är gravid i vecka 12 med mitt andra barn. Har en förkylning sedan några dagar, och fick ett gäng halstabletter av min sambo. Reflekterade inte över om de kunde vara olämpliga att ta, utan har under två dygn petat i mig 4-5 st innan det slog mig att kolla på paketet. Mycket riktigt, så ska man itne äta dessa om man är gravid eller ammar. Vad händer nu då? Ringde 1177, de sa att jag skulle ta upp det med min barnmorska. Usch så onödigt och tankspritt och fullkomligt idiotiskt av mig!! Har varit så trött att förkylningen, samt passningen av min 10-månaders dotter att jag knappt är mig själv längre...

• Svar på tråden Är gravid och har ätit halstablett Zyx
  • Jempajenny

Många gånger när det på bipacksedeln står att medicinen ej rekommenderas för gravida eller ammande beror det inte på att man vet att fostret far illa, utan det beror helt enkelt på att man INTE vet hur fostret påverkas (om det överhuvudtaget påverkas) av medicinen.

Jag fick starka värktabletter utskrivna där det klart och tydligt står att man inte ska äta dem under en graviditiet, och fick senare information av läkaren att det INTE var farligt att äta dem. Men man visste inte riktigt heller vad som häde med fostret... Hmmm!

Har du ringt sjukvårdsupplysningen är det inte så mycket annat att göra än att ringa och prata med din BM, men jag tvivlar faktiskt på att hon/han har så mycket vettigt att säga...

Om jag ska försöka komma med något råd så är det att försök att inte oroa dig alltför mycket. Jag har svårt att se att en receptfri halstablett skulle vara farlig för fostret. Men det än min HÖGST PERSONLIGA åsikt.

Lycka till!

♥ Jempajenny, Agnes och bebisen i magen: jempajenny.bloggagratis.se
  • PeeGee

Försök att inte oroa dig medan du väntar på att få träffa din barnmorska, precis som sagt ovan så är rekomendationen inte på grund av att man vet att det skulle vara farligt, utan för att man _inte_ vet hur den påverkar gravida.

Benzydamin, som är den aktiva ingrediensen, anses vara väldigt säker och med få biverkningar (om man inte är överkänslig). Det är anti-inflammatoriskt och det är därför den ingår i halstabletten. I vissa delar av världen används den som en laglig klubbdrog - fast i doser mycket större än den som finns i halstabletter. Så även om det inte finns någon forskning på hur den påverkar gravida så är det ganska sannolikt att gravida kvinnor har tagit långt större doser än du fått i dig.

Ta upp det med barnmorskan, precis som du tänkt, men ämnet är inte känt för att vara skadligt. Inte ens de som missbrukar det visar några värre symptom än tillfällig sömnlöshet.

• Pyris

Det är nog ingen fara, utan det är som dom andra säger, det är så nytt, att dom ännu inte vet särskilt mycket om det påverkar/inte påverkar. 
    Jag använde Otrivin under en del av graviditeten vilket jag såg sen att man inte ska göra, men det är ju för att den är ny och det finns inte tillräcklig information om den ännu. 

• reell

Tack för alla svar! Har varit på inskrivning på MVC idag och fick lugnande information. Hon sa som ni har beskrivit ovan, att den dos man får i sig i 4-5 tabletter är mycket mycket liten, och ingenting att oroa sig för. Och tja, vad kan man egentligen göra. Den eventuella skadan är ju redan skedd. Ska inte ta några fler i alla fall!

Svar på tråden Är gravid och har ätit halstablett Zyx