Inlägg från: Tillalamm |Visa alla inlägg
  • Tillalamm

Frågor, v33+0-36+0

HakunaMatata skrev 2010-10-15 14:05:31 följande:
    Hej!
    Jag har nu varit sängliggandes i snart 10 veckor pga försvagade livmodertapp och på onsdag nästa vecka har jag äntligen nått sista viktiga målet, 34 fulla veckor :)

Jag tänkte bara höra med er som fått prematur i vecka 33+0-36+0 hur det har gått?
    Berätta allt :)

Hur fick ni föda?
    Hur stor var bebisen, vikt och längd?
    Skrek bebisen direkt?
    Fick ni upp bebisen på brösten?
    Vilken vård behövdes?
    Hur länge fick ni stanna på sjukhuset?
    Fick barnet några komplikationer?

Skriv så mycket/så lite som ni vill. Är glad för all info!

Kram
    Wow, 10 veckor till sängs, det är tufft! Jag låg också 10 veckor i sträck så jag vet hur det är - blir mycket tidningar:) Skönt att du har nått målet nu!

Min pojk kom i v 33+3. Han vägde 2378 g och var 46 cm. Jag blev snittad (och sövd) men de sa att han skrek direkt. Han mådde bra men hade lite fostervatten i lungan så det behövdes CPAP och lite syrgas i ca en vecka. Han hade också lite gulsot och solade två gånger, sen gick det över. Vi stannade på neo i två veckor (de har en regel att barnet måste vara 35 veckor innan man får gå hem) och hade sedan hemsjukvård i ytterligare två veckor. Han hade sond i tre veckor från födseln och åt sedan flaska (amning funkade inte).

Han har inga komplikationer från sin prematura födsel. Han är nu 11 mån och går runt möbler, river ut böcker ur bokhyllan och allt sånt:) Det tog däremot ett tag för mig att återhämta mig från den långa vistelsen i sängen, man får ta det lugnt i början.

Hoppas allt går bra! Kram
  • Tillalamm

Skönt att de 10 veckorna passerat - grattis! Jag låg också 10 veckor så jag vet hur tufft det kan vara.

Min son föddes i 33+3.

Hur fick ni föda?
    Kejsarsnitt - sövd pga akutsnitt.

Hur stor var bebisen, vikt och längd?
    2378 g och 46 cm

Skrek bebisen direkt?
    Ja

Fick ni upp bebisen på brösten?
    Nej eftersom jag sov.

Vilken vård behövdes?
    Värmebädd, sond och CPAP

Hur länge fick ni stanna på sjukhuset?
    Två veckor sedan hemsjukvård. Vi fick åka hem när värmebädden och CPAPen vad borta.

Fick barnet några komplikationer?
    Infektionsutlöst astma, men det är osäkert om det beror på att han behövde CPAP. Annars inga kompl.

Lycka till!

Skickar styrkekramar.

Svar på tråden Frågor, v33+0-36+0