Inlägg från: HakunaMatata |Visa alla inlägg
  • HakunaMatata

Frågor, v33+0-36+0

Hej!
    Jag har nu varit sängliggandes i snart 10 veckor pga försvagade livmodertapp och på onsdag nästa vecka har jag äntligen nått sista viktiga målet, 34 fulla veckor :)

Jag tänkte bara höra med er som fått prematur i vecka 33+0-36+0 hur det har gått?
    Berätta allt :)

Hur fick ni föda?
    Hur stor var bebisen, vikt och längd?
    Skrek bebisen direkt?
    Fick ni upp bebisen på brösten?
    Vilken vård behövdes?
    Hur länge fick ni stanna på sjukhuset?
    Fick barnet några komplikationer?

Skriv så mycket/så lite som ni vill. Är glad för all info!

Kram

• Svar på tråden Frågor, v33+0-36+0
  • HakunaMatata
    L i n n skrev 2010-10-15 14:12:47 följande:
    Hur fick ni föda?  Snitt. Tvillingar varav den första i säte.
    Hur stor var bebisen, vikt och längd? De vägde ungefär 2500 gram vardera och var 44 cm resp. 45 cm.
    Skrek bebisen direkt? Ja, den ena. Den första hade lite problem men kom snabbt igång.
    Fick ni upp bebisen på brösten? Nej, pga. snittet. Mormor fick hålla i tvåan på en gång.
    Vilken vård behövdes? Ingen alls. De mådde superbra och fick komm till BB på en gång.
    Hur länge fick ni stanna på sjukhuset? Sex dagar, mest för att jag var rädd för att gå hem med två barn Hade fått bli hemskickad tidigare.
    Fick barnet några komplikationer? Nej, två helt friska pojkar.

De föddes i v. 35+2.
    Tack för svar :)

Härligt att det gick så bra! :))
  • HakunaMatata
    Kazeer skrev 2010-10-15 18:50:11 följande:
    Första barnet: född vecka 36+3

Hur fick ni föda?
    Vaginal förlossning efter igångsättning.

2095 g (-25%), 46 cm.

Skrek bebisen direkt?
    Ja.

Ja.

Vilken vård behövdes?
    Värmebädd, solning och sondmatning.

Åtta dygn på neonatal.

Nej.

Andra barnet: född vecka 35+3

Hur fick ni föda?
    Kejsarsnitt. Bebisen låg på tvären och gick inte att vända rätt. Läkaren ville inte sätta igång mig och hoppas på att bebisen skulle hamna i säte, eftersom bebisen var för liten för en sätesförlossning.

1510 g (-44%), ca 40 cm.

Skrek bebisen direkt?
    Nej. När jag förstod att de äntligen hade fått ut bebisen, så var det alldeles tyst i operationssalen och jag kunde bara höra hur någon sprang. En kort stund senare så hördes skrik utanför salen och narkosläkaren kom in och berättade att allt var bra.

Nej. Jag såg honom första gången efter sex timmar.

Vilken vård behövdes?
    Värmebädd och sondmatning.

16 dygn på neonatal och sedan 17 dygn med hemsjukvård. Sonen blev helt utskriven, när sonden togs bort.

Han har haft ljumskbråck två gånger och opererades första gången, när han var 1,5 månad och sedan en gång till en månad senare, eftersom bråcket kom tillbaka
    Varför var nr 2 så liten?
    Hoppas att ni alla mår bra nu!!
    Kram
  • HakunaMatata
    Majsan1974 skrev 2010-10-17 16:26:42 följande:
    Min son föddes nu den 30 sept i v 32(+6).

Hur fick ni föda? Han föddes med akutkejsarsnitt, jag hade högt blodtryck, han navelsträngen ett varv kring halsen och så var han tillväxthemmad.

Hur stor var bebisen, vikt och längd? 1626 gr 42 cm

Skrek bebisen direkt? Han skrek direkt Jag hade hunnit få de två kortisonsprutorna.

Fick ni upp bebisen på brösten? Nej men de hade förklarat att de skulle ta ut och kontrollera honom i ett rum brevid. De visande upp honom innan de gick in i det andra rummet.

Vilken vård behövdes? Han fick första dygnet hjälp att hålla värmen och i tre dagar fick han glukosdropp för han hade problem att hålla sockernivån. Efter det tredje dygnet fick han flytta in på vårt rum.

Hur länge fick ni stanna på sjukhuset? I två veckor och är nu hemma med hemsjukvård.

Fick barnet några komplikationer? Läkarna säger att han ser jätte fin ut och han har inte haft några komplikationer.
    Härligt att det har gått så bra och grattis :)
  • HakunaMatata
    knäppisen skrev 2010-10-17 17:21:55 följande:
    Har ett barn fött v 33+5.

Hur fick ni föda? - Vaginalt
    Hur stor var bebisen, vikt och längd? - vägde 1995 g
    Skrek bebisen direkt? - JA
    Fick ni upp bebisen på brösten? - inte direkt, men efter en stund när de hade kollat henne. Efter ca 10 min tog de henne igen och gick in på neonatal
    Vilken vård behövdes? - sola 3 dagar, annars bara värmebädd och sond. Hon var frisk, men trött.
    Hur länge fick ni stanna på sjukhuset?  - 14 dagar, sen ytterligare 14 dagar med hemsjukvård
    Fick barnet några komplikationer - nej
    Härligt att höra att det går så himla bra för alla små mirakel :)
  • HakunaMatata
    yodi skrev 2010-10-18 12:04:43 följande:
    Hur fick ni föda?
    planerat kejsarsnitt men det berode på att jag har blivit snittad två gånger tidigare

hon föddes i v 32+6 men var tilläxt hämmad på grund av att jag fick havandeskaps förgiftning hon
    vägde 1640g och var ca 40 cm lång 

Skrek bebisen direkt?
    ja

tyvärr inte, personalen från neo tog henne direkt hon kom ut och kopplade till olika övervaknings aparater och rullade ner henne till en väntande kuvös på neo.

Vilken vård behövdes?
    första dygnet låg hon i kuvös, hon låg senare i säng med värmedyna i ytterligare 11 dagar.
    hon hade cpap första natten och fick även glukos dropp den natten. hon behövde även sond och den hade hon i ca en månad.

hon låg i en vecka på en vanlig sal på neo, sedan 5 dagar på familjerum sedan åkte vi hem med hemvård 
    som i hade i ca en månad. 

inga som vi märkt än och enligt läkarna är risken liten.
    hon är nu snart åtta månader (sex korrigerad ålder) hon rullar runt som en liten vet vad, hon börjar försöka komma upp i krypställningen och sitter stadigt utan stöd. hon är med och jollrar och pratar.
    hon är nu 64 cm lång och väger ca 6,2 kg..
    Skönt att det gått bra :)
    Börjar lugna mig lite mer nu!

Tack för svar!
  • HakunaMatata
    totteemma skrev 2010-10-18 12:59:33 följande:
    Glömde skriva att han mår kanon idag.. är 4, 5 månad.Solig
    Underbart :)
  • HakunaMatata
    Kinya skrev 2010-10-18 13:10:05 följande:
    Visst ja. Hon föddes 35+2 och det startade spontant, ingen vet varför. Hon är idag en pigg, glad och frisk tjej som verkligen förgyller vårt liv!
    :)

Glad att det gått så bra!!
Svar på tråden Frågor, v33+0-36+0