• Serla

Hur uttalar ni kex

Vi hade dialektkrig här hemma med en massa vänner från olika delar av landet igår och nu undrar jag hur ni uttalar detta och var ni bor, eller kommer från då detta spelar in dialektmässigt?
    Så rösta, rösta och rösta så vi får se vem som "säger rätt"!! Solig Rösta helst i alla tre omröstningarna för det är de orden som vi alla säger olika på!
    Kram på er alla som orkade rösta!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar ni kex
  • Little Ms Chatterbox

Checks, född utanför GBG. bor sedan ca 10 år i Småland och har bott i Dalsland, alla runt mig har reagerat på hur jag uttalar det men det bryr jag mig inte om, jag kommer aldrig ändra mig i det uttalet.

En gång var det en person som var nyutbildad lärare (mellanstadiet) som försökte påpeka att "Det hette Käcks" Ganska nedlåtande ton.
    Här ja, men jag kommer från Göteborg. Svarade jag.
    Jag lämnade det till personen själv att komma på att det finns olika uttal beroende på varifrån man kommer.
    Något år senare satt jag brevid samma person på dagis under en pysselkväll och h*n undrade hur man fick till lila (eller om det var grönt.)
    Man bladar Xoch Y färg svarade jag, fick du inte lära dig det i lekis? (min hämd)
    -Jo, men det är så längesen, det har jag glömt.

Sorligt att så IQ befriade personer ska kunna bli lärare, ett yrke som ska forma barn.

• faffner

hur mycket jag än hatar att erkänna det så är det ju grammatiskt korrekt att uttala det Tjex, eftersom "e" är en mjuk vokal. men jag uttalar det ändå kex, eftersom det är så i min dialekt!

• Krans

Kex säger jag här i södermanland

• Trollet Ludenben
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-10-16 16:46:22 följande:
    Checks, född utanför GBG. bor sedan ca 10 år i Småland och har bott i Dalsland, alla runt mig har reagerat på hur jag uttalar det men det bryr jag mig inte om, jag kommer aldrig ändra mig i det uttalet.

En gång var det en person som var nyutbildad lärare (mellanstadiet) som försökte påpeka att "Det hette Käcks" Ganska nedlåtande ton.
    Här ja, men jag kommer från Göteborg. Svarade jag.
    Jag lämnade det till personen själv att komma på att det finns olika uttal beroende på varifrån man kommer.
    Något år senare satt jag brevid samma person på dagis under en pysselkväll och h*n undrade hur man fick till lila (eller om det var grönt.)
    Man bladar Xoch Y färg svarade jag, fick du inte lära dig det i lekis? (min hämd)
    -Jo, men det är så längesen, det har jag glömt.

Sorligt att så IQ befriade personer ska kunna bli lärare, ett yrke som ska forma barn.
    hahahaha det är rätt!! (förövrigt låter det löjligt med kex, ditt uttal var bättre)
    Älskade ungar
  • Lucky Lillstrumpa

Säger både Kex å Checks, nog olika från gång till gång. Vet inte varför... Bor i sköna gröna Småland

• Ängeln 80

Kex ... Född och uppväxt i Uppsala men bor nu i Västra Götaland så min sambo säger checks och dottern säger kex

• Furie

Fattar inte riktigt vad det är att störa sig på när folk säger chex eller tjex... så vadå? Då bör man störa sig på alla ord i andra dialekter än sin egen. Fjanteri.

• stargirl01

Säger tjecks. Är i från Värmland.

• pluvdo

Vad är skillnaden mellan checks och tjecks? Vadå, ch-ljud som i "Charlotte" typ? Jag säger kex med k som i kärna som en annan sade som exempel.

Spexig skrev 2010-10-16 13:50:25 följande:
    Jag är ju skåning o uttalar ch- och tj-ljuden likadant, så jag vet inte vilken jag ska rösta på, det ska vara den som har samma ljud som ordet "kärna". 

Såvitt jag vet ska ett k följt av en mjuk vokal uttalas med ch-ljud; kela killing, kitt... Hur ordet "kille" passar in i den regeln vet jag dock inte...
    Där var kärnpersonen till och med. Angående kille så beror det på att det är ett låneord från något annat språk där k uttalas med k-ljud. Minns inte vilket språk.
  • dicny
    Sijo skrev 2010-10-16 15:50:05 följande:
    Och då säger du alltså käka när du ska äta och inte chäka. Tungan ute
    Jag brukar nog inte använda det ordet, men skulle jag göra det så skulle jag nog uttala det chäka. Däremot säger jag keso, kex, kennel mm Flört
  • crazy mom
    pluvdo skrev 2010-10-16 23:11:09 följande:
    Vad är skillnaden mellan checks och tjecks? Vadå, ch-ljud som i "Charlotte" typ? Jag säger kex med k som i kärna som en annan sade som exempel.Där var kärnpersonen till och med. Angående kille så beror det på att det är ett låneord från något annat språk där k uttalas med k-ljud. Minns inte vilket språk.
    Checks uttalas cheee...
    Tjecks uttalas Tjee...

Där jag bor säger vi Checks.... när jag är i andra delar av landet brukar folk göra sig lustiga och fråga:
    -säger du chuuk också????
    - Nä jag säker KUK!!!!!!!!!!
  • Serla
    SilverEmma skrev 2010-10-16 07:46:32 följande:
    Förstod bara inte varför det var tre alternativ, det brukar vara två i en "kex-omröstning"! Därför undrade jag vad skillnaden var i uttal mellan checks och tjecks.
    Skillandaen är att vissa uttalar resten av ordet lika, men med ett tT och inte ett -ch i början Skrattande
  • Serla
    Carro W skrev 2010-10-16 07:48:25 följande:
    Egentligen är det för tidigt för mig nu men... Om jag säger check och kex så blir det samma ljud. Så chex och tjex är väl samma sak egentligen? Eller behöver jag mer kaffe?
    Nä, det låter inte samma, så du behöver mera kaffe Solig
  • Serla
    Ängeln 80 skrev 2010-10-16 17:45:49 följande:
    Kex ... Född och uppväxt i Uppsala men bor nu i Västra Götaland så min sambo säger checks och dottern säger kex
    Samma här, men nu är vi "hemma igen" , trodde jag var den enda som sa kex därnere, hihi!
  • tinnituz

Ska det vara så svårt för vissa att fatta att det heter KEX! Omröstningen visar tydligt att det heter KEX och inget annat! Tungan ute

Västmanlänning förresten!

Svar på tråden Hur uttalar ni kex