• Serla

Hur uttalar ni kex

Vi hade dialektkrig här hemma med en massa vänner från olika delar av landet igår och nu undrar jag hur ni uttalar detta och var ni bor, eller kommer från då detta spelar in dialektmässigt?
    Så rösta, rösta och rösta så vi får se vem som "säger rätt"!! Solig Rösta helst i alla tre omröstningarna för det är de orden som vi alla säger olika på!
    Kram på er alla som orkade rösta!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar ni kex
  • Furie

Cheks här. Är skåning. 

Tycker det är så charmigt med dialekter och blir glad när folk inte kämpar för att arbeta bort dem. Bor i Stockholm sedan några år och för mig faller det inte naturligt att försöka "underlätta" min dialekt för andra. Däremot träffar jag ofta många som ändrat den. Antingen medvetet eller omedvetet. Alla förstår mig och jag har aldrig haft några problem, förutom att jag jobbar i kassa och alltid får upprepa summor som innehåller siffran 7... 

• Rödnäbba

jag uttalar det med k i början eftersom jag lärt mig så. Detta följer egentligen inte den grammatiska regel som säger att k ska uttalas "tj" framför mjuk vokal vilket är det vanliga i svenska språket.

• tjej87

Kex men borde nog egentligen säga Checks eftersom jag kommer från Halmstad och bor i Gbg :P Dock kommer mamma från sthlm så jag har nog lärt mig som hon säger det ^^

• La Lola

Kex - jämtland

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • imsel

Kex.
    Bor typ så långt norr man kan komma :P

I april kom min bebbe
  • basio

Kex - skåning/smålänning

Min man som är äkta malmöit säger chäcks vilket fullkomligt driver mig till vansinne! Som tur är säger alla våra fyra barn som jag gör...

Svar på tråden Hur uttalar ni kex