• Idha

Var din morfar färgblind?

Hej på er!

Jag har funderingar kring detta med den recessiva gen som finns på X:et hos röd-grön-färgblinda män. Jag undrar också om någon här sitter i min situation.

Min morfar var färgblind - min mormor färgseende och högst troligt monozygot (hennes pappa var inte färgblind såvitt jag vet). Min mamma och hennes syster är alltså heterozygoter - bär båda på ett "sjukt" X från morfar. Min moster fick två söner varav båda ärvde det "sjuka" X:et och är alltså färgblinda. Min mamma fick två döttrar - och vi torde därför ha en 50% risk/chans att bära det "sjuka" X:et.

Nu bär jag en pojke i magen. Hans pappa är färgseende. Vi tror att det är 50% risk/chans att vår son blir färgblind (25% överlag men nu vet vi ju att det är en pojke) eftersom jag eventuellt är som min mamma gällande dessa X (jag vet ju inte om jag fått hennes friska från mormor eller det "sjuka" från morfar).

Jag undrar alltså - Var din morfar färgblind och har du fått en son? Är han färgseende eller färgblind? (Det gäller röd-grön färgblindhet.)

• Svar på tråden Var din morfar färgblind?
  • Dr Mupp

Nej däremot är min farfar färgblinf och några av mina kusiner är färgblinda, dock inte alla.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Idha
    Dr Mupp skrev 2010-10-24 09:01:13 följande:
    Nej däremot är min farfar färgblinf och några av mina kusiner är färgblinda, dock inte alla.
    Om din farfar var färgblind är hans söner skonade och för inte genen vidare. Hans döttrars söner däremot, får det och för vidare. Det jag är mest nyfiken på är om det är mer troligt att döttrarnas döttrar ärver sin mammas friska eller "defekta" x. Det kanske är varannat ägg, fan vet ;)
  • Sara05

Intressant:)

Min morfar var inte färgblind men däremot är min pappa och hans bröder det.Min farmors syster var färgblind alltså borde de föräldrarna båda haft genen eftersom deras dotter blev färgblind (?).

Jag har en son som inte är färgblind så då borde hans barn inte kunna bli det. Däremot kan ju mina döttrar ha fått det färgblinda X:et så deras barn i sin tur kan bli färgblinda!

• Idha
    Sara05 skrev 2010-11-06 14:49:09 följande:
    Intressant:)

Min morfar var inte färgblind men däremot är min pappa och hans bröder det.Min farmors syster var färgblind alltså borde de föräldrarna båda haft genen eftersom deras dotter blev färgblind (?).

Jag har en son som inte är färgblind så då borde hans barn inte kunna bli det. Däremot kan ju mina döttrar ha fått det färgblinda X:et så deras barn i sin tur kan bli färgblinda!
    Nej om din son inte blev färgblind så är det ju lugnt :) Då för han det inte vidare. Döttrarna vet man ju inte med.

Om din farmors syster var färgblind och det var en genetisk variant (alltså inte nån skada) borde både hennes pappa och mamma ha haft det defekta x:et, ja :) Fascinerande!! Hur ser det ut på den sidan? Fick hon några barn?
  • Sara05

Ja min farmors syster fick fem pojkar och alla var färgblinda:)

Intressant detta och jag tror det är rätt ovanligt att flickor har det iom att båda föräldrarna måste vara bärare.
    Detta var på en ö ute i skärgården så man kan kanske anta att det var lite inavel med i spelet också:)

• Azucar

Min morfar är färgblind. Men vad jag vet är han den enda i vår släkt som är det. Jag har en son som snart fyller fyra år, och vad jag vet är han inte färgblind. (Kanske jättedum fråga, men hur märker man det på ett barn?)

• Idha
    Azucar skrev 2010-11-15 13:27:07 följande:
    Min morfar är färgblind. Men vad jag vet är han den enda i vår släkt som är det. Jag har en son som snart fyller fyra år, och vad jag vet är han inte färgblind. (Kanske jättedum fråga, men hur märker man det på ett barn?)
    Jag tror att man ganska enkelt kan upptäcka sådant hos barnläkare eller ögonläkare. Det finns ju många tester och säkerligen flera för barn. Hittade denna länk, men tycker nog att den där med båten är lite väl svår att se:

colorvisiontesting.com/online%20test.htm

Sannolikheten för att din son är färgblind är ju mycket mindre än för dig om du hade varit en pojke, så att säga. Har din mamma några söner? Har hon några systrar som har pojkar?
  • Azucar
    Idha skrev 2010-11-15 19:44:06 följande:
    Jag tror att man ganska enkelt kan upptäcka sådant hos barnläkare eller ögonläkare. Det finns ju många tester och säkerligen flera för barn. Hittade denna länk, men tycker nog att den där med båten är lite väl svår att se:

colorvisiontesting.com/online%20test.htm

Sannolikheten för att din son är färgblind är ju mycket mindre än för dig om du hade varit en pojke, så att säga. Har din mamma några söner? Har hon några systrar som har pojkar?
    Ok!
    Ja, mamma har en son också, men han är inte heller färgblind. Är det inte konstigt att det bara är min morfar av alla i hela släkten som är färgblind, om det nu är ärftligt? 
  • Kjell2

Min morfar var färgblind (röd-grönt) min mor inte, jag är och en stor del av mina manliga kusiner som har samma morfar som jag
    .
    Fast färgblind är jag inte, har snarare defekt färgseende på rött-grönt. Har svårt att se höstfärger, plocka röda bär, sortera motstånd och välja slips. I övrigt har jag inga problem att se skillnad på rött och grönt.

• Idha
    Azucar skrev 2010-11-18 10:14:04 följande:
    Ok!
    Ja, mamma har en son också, men han är inte heller färgblind. Är det inte konstigt att det bara är min morfar av alla i hela släkten som är färgblind, om det nu är ärftligt? 
    Kvinna = xx
    Man = xy

"Defekten" sitter på x:et. Din morfars x var "defekt" och Din mamma (xx) fick då ett friskt x från sin mamma och det "defekta" x:et från din morfar (xy) - han hade ju bara ett x, så det är det hon fick.

Sedan fick du ett x från din pappa och ett av din mammas x, antingen det friska eller det defekta.

Din bror fick sitt y från sin pappa och antingen ett friskt x från er mamma eller så fick han det defekta. Eftersom han inte är färgblind verkar det som att han fick hennes friska och då för han inte vidare defekten.

Om du fått ett friskt x från din pappa och ett defekt x från din mamma dominerar det friska över ditt defekta, så du ser normalt. Men du kan fortfarande föra vidare ett defekt x till din son (som då har ett y, som inte kan dominera över det defekta x:et, i så fall blir hans färgseende likt din morfars).

Så har jag förstått det hela i alla fall :D
  • Idha
    Kjell2 skrev 2010-11-18 10:18:37 följande:
    Min morfar var färgblind (röd-grönt) min mor inte, jag är och en stor del av mina manliga kusiner som har samma morfar som jag
    .
    Fast färgblind är jag inte, har snarare defekt färgseende på rött-grönt. Har svårt att se höstfärger, plocka röda bär, sortera motstånd och välja slips. I övrigt har jag inga problem att se skillnad på rött och grönt.
    www.arolyth.se/txseekey.html - den här kanske vore något? :) Om man kan se de röda bären lättare vet jag inte, men visst vore det smidigt?

Jag kan tänka mig att det påminner om omöjligheten i att se skillnad på kantareller och höstlöv (men det gör ju bara letandet roligare).
  • rasajj

Min morfar var fargblind och mormor fargseende. Min halvsyster hade oturen att ha en fargblind fader och ar nu ocksa fargblind. Mycket ovanligt bland kvinnor. Jag har tva soner, enaggstvillingar, som bada ar fargblinda.

I would know if I was insane, the voices would tell me.
  • Idha
    rasajj skrev 2010-12-10 03:19:31 följande:
    Min morfar var fargblind och mormor fargseende. Min halvsyster hade oturen att ha en fargblind fader och ar nu ocksa fargblind. Mycket ovanligt bland kvinnor. Jag har tva soner, enaggstvillingar, som bada ar fargblinda.
    Åh, ja det är då verkligen inte vanligt. Fascinerande :)

Jag har ju ingen aning om min son i magen är färgblind, men möjligheten finns ju där. Ska försöka ta reda på det så tidigt som möjligt sen :)
Svar på tråden Var din morfar färgblind?