Var din morfar färgblind?
Hej på er!
Jag har funderingar kring detta med den recessiva gen som finns på X:et hos röd-grön-färgblinda män. Jag undrar också om någon här sitter i min situation.
Min morfar var färgblind - min mormor färgseende och högst troligt monozygot (hennes pappa var inte färgblind såvitt jag vet). Min mamma och hennes syster är alltså heterozygoter - bär båda på ett "sjukt" X från morfar. Min moster fick två söner varav båda ärvde det "sjuka" X:et och är alltså färgblinda. Min mamma fick två döttrar - och vi torde därför ha en 50% risk/chans att bära det "sjuka" X:et.
Nu bär jag en pojke i magen. Hans pappa är färgseende. Vi tror att det är 50% risk/chans att vår son blir färgblind (25% överlag men nu vet vi ju att det är en pojke) eftersom jag eventuellt är som min mamma gällande dessa X (jag vet ju inte om jag fått hennes friska från mormor eller det "sjuka" från morfar).
Jag undrar alltså - Var din morfar färgblind och har du fått en son? Är han färgseende eller färgblind? (Det gäller röd-grön färgblindhet.)