Kinya skrev 2010-10-17 09:31:49 följande:
Skulle katt vara det lättaste husdjuret? *hrm*
Jag älskar katter och har två stycken men jag skulle inte påstå att de är de lättaste husdjuren. Vår första katt välte allt, klättrade på allt, höll oss vakna om nätterna (vi fick inte sova en hel natt ostört förrän han var 1,5 år och fortfarande (5 år senare) hade de båda väckt oss kl. 4 på morgonen om vi inte stängt in dom på natten) och dessutom kräver katter rätt mycket stimulans från sina ägare i form av lek, kel osv. Dessutom ska man ha en kattlåda som måste skötas exemplariskt för att inte lukta väldigt illa. Man har ofta sand i hela lägenheten. Köper man dessutom inte vissa specifika raser (nakenkatter, rexar) så har man päls överallt och måste dammsuga ofta och köra med roller på kläder, gardiner och all annan textil i huset. För att inte tala när de spyr upp hårbollar på fina mattan eller i soffan.
Jag älskar katter men de är inte lätta. De är underbara djur men man måste vara beredd att lägga ner tid, energi och ta bort allt ömtåligt man har i hemmet annars riskerar det att gå sönder.
Enligt min erfarenhet så är kaniner inte så bra husdjur åt barn eftersom de kan bli rätt sura och griniga. Marsvin verkar trevligare tycker jag även jag aldrig hade köpt en gnagare då jag tycker att det är så tråkigt med djur man inte får så mycket utav. Det är mycket jobb med en katt men jag tycker att de ger så mycket tillbaka.
Skulle inte 9-åringen tycka att det var roligare att få gå och lära sig att rida istället. Då får hon umgås med djur (hästar) och lära sig en massa om ansvar och hur man sköter ett djur och hur mycket tid som krävs. Plus att det är väldigt roligt! De allra flesta barn jag stött på som har haft en gnagare har tröttnat rätt fort eftersom de varit för tråkiga.
Som jag skrev tidigare...det beror ju helt och hållet på vilket djur man får, började jag fatta när jag läste i denhär tråden!
Jag har inte alls samma erfarenhet som andra verkar ha, och det kan ju vara så att mina katter varit av den snälal sorten då, inte vet jag!
Men, det jag mest tänkte på när jag skver så var att brudjur behöver en ren bur varje dag, vilket en katt inte behöver! Man behöver med andra ord inte lägga ner samam tid på rengöring osv med en katt! Därför jag tycker en katt är ett enklare djur. Men, somsagt...jag kanske haft en massa katter som varit otroligt lätta?!
Alla har olika erfarenheter, därför är det igentligen hemskt dumt att skriva något här märker jag, eftersom alla tänker olika och har sin egen erfarenhet! Man kanske ska låta alla säga vad dom själva tycker?! Sen får ts utgå från alla andras erfarenheter?!