• Lycka 1

Bästa husdjuret till en 9-åring? kanin? hamster? marsvin?

Min dotter fyller 9 år om några månader. Det enda hon önskar sig är ett eget husdjur.

Någon katt eller hund ska vi inte ha utan OM hon ska få ett djur så blir det en liten gnagare av något slag.

Jag är helt okunnig och måste skaffa mig lite kunskap innan vi köper något. Så jag undrar vad som är bäst att börja med?
    Ett lättskött djur som en 9-åring klarar av att ta hand om.

Tar gärna emot tips!

• Svar på tråden Bästa husdjuret till en 9-åring? kanin? hamster? marsvin?
  • JimmiM
    riboflavin skrev 2010-10-20 18:08:48 följande:
    Jag får nog också ställa mig på froeken och anijas sida.

Möss luktar värre oavsett hur mycket man städar, och dessutom har jag aldrig lyckats få en mus att använda toalettlåda som råttorna gör (och i dom byter man ju dagligen)
    Jag föredrar alspån framför andra bottenmaterial eftersom det inte dammar, inte innehåller terpentiner och effektivt suger åt sig urin.
    Däremot luktar råtthanar mer än honor så om man är känslig så är honor ett bättre alternativ.

Jag sysslar just nu med ett projektarbete i skolan om möss och "environmental enrichment" (tyvärr inom området möss som försöksdjur)har du några tips som du använder till dina möss?
    Poängen med arbetet är att arbete fram en bättre standardbur för möss där de får mer att göra än i den klassiska labburen.
    Jag måste ha världens sämsta luktsinne (och resten av familjen). Och mina möss använder prydliga hörn Flört

Men allvarligt. Två mushonor i ett 65-liters akvarium med 10 cm bottenströ. Jag menar, har man ett helt museri så luktar det självklart, likaväl som kaniner och marsvin luktar om de är över 10 stycken. Och som sagt, fördelarna väger upp en hel del.

Ts, köp vad sjutton du vill till din dotter men INTE en kanin eller två marsvin. De kan leva närmare 10 år och så länge lär inte din dotter behålla intresset.
  • Simsonen
    JimmiM skrev 2010-10-21 19:16:47 följande:
    Jag måste ha världens sämsta luktsinne (och resten av familjen). Och mina möss använder prydliga hörn Flört

Men allvarligt. Två mushonor i ett 65-liters akvarium med 10 cm bottenströ. Jag menar, har man ett helt museri så luktar det självklart, likaväl som kaniner och marsvin luktar om de är över 10 stycken. Och som sagt, fördelarna väger upp en hel del.

Ts, köp vad sjutton du vill till din dotter men INTE en kanin eller två marsvin. De kan leva närmare 10 år och så länge lär inte din dotter behålla intresset.
    Fast det där var grovt överdrivet Jag har haft en hel del marsvin genom åren och aldrig haft något som blivit äldre än fem, vet inte ens om det är möjligt för dem att bli tio år, det vanligaste är att de blir kring en tre, fyra år.
  • Odetta

Jag vill också rekomendera tamråttan!!!!!

Har haft både möss och råttor och som tidigare nämn....möss luktar mer än råttor (men framför allt om man har både hanar och honor...honan väljer den hanen som luktar mest och även om dem står i varsin hörna i varsin bur av ett rum så börjar hanarna att stinka ikapp)

I alla fall. Jag har även varit uppfödare av tamråttor och det finns inga bättre husdjur än tamråttan! Tamråttan VILL vara med sin människa och anpassar sina dagliga rutiner till just denne. Dem ska ha ett basfoder, men tycker om alla slags matrester, joghurt och fyyy, dem älskar glass på lördagar också!  Mina råttor har varit rumsrena och bara gått på låda, inne i buren som utanför. Man kan inreda buren hur roligt som hellst för råttor älskar hängmattor och annat mysigt.

Honor blir mindre än hanarna och lämpar sig jätte bra till att träna agility, men hanar som blir större är oftast mycket lugnare och altså gosigare. Man ska ha minst 2 råttor i samma bur för råttor är flockdjur som lever i storfamiljer! 2 hanar funkar lika bra som 2 honor men ska man ha större grupper så är honor bättre på att acceptera nya gruppmedlemmar än vad pojkarna är.

Vad mer....jo, om råttan låter intressant...kolla upp SVENSKA RÅTTSÄLLSKAPET  http://www.rattsallskapet.se/
    där kan du hitta både information om dessa underbara djur och förteckning över olika uppfödare (köp INTE råtta från zooaffären...du får ingen historik på den och dem bär ofta på sjukdomar som gör att dem inte blir så gamla) Uppfödaruppfödda råttor är bäst och förutom att du får historik (stamtavla) på dem så får du en kontakt med en kunnig person som kan hjälpa dig med alla slags frågor som du kan tänka dig få.

*lycka till*

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Simsonen
    Odetta skrev 2010-10-21 19:39:44 följande:
    Jag vill också rekomendera tamråttan!!!!!

Har haft både möss och råttor och som tidigare nämn....möss luktar mer än råttor (men framför allt om man har både hanar och honor...honan väljer den hanen som luktar mest och även om dem står i varsin hörna i varsin bur av ett rum så börjar hanarna att stinka ikapp)

I alla fall. Jag har även varit uppfödare av tamråttor och det finns inga bättre husdjur än tamråttan! Tamråttan VILL vara med sin människa och anpassar sina dagliga rutiner till just denne. Dem ska ha ett basfoder, men tycker om alla slags matrester, joghurt och fyyy, dem älskar glass på lördagar också!  Mina råttor har varit rumsrena och bara gått på låda, inne i buren som utanför. Man kan inreda buren hur roligt som hellst för råttor älskar hängmattor och annat mysigt.

Honor blir mindre än hanarna och lämpar sig jätte bra till att träna agility, men hanar som blir större är oftast mycket lugnare och altså gosigare. Man ska ha minst 2 råttor i samma bur för råttor är flockdjur som lever i storfamiljer! 2 hanar funkar lika bra som 2 honor men ska man ha större grupper så är honor bättre på att acceptera nya gruppmedlemmar än vad pojkarna är.

Vad mer....jo, om råttan låter intressant...kolla upp SVENSKA RÅTTSÄLLSKAPET  www.rattsallskapet.se/
    där kan du hitta både information om dessa underbara djur och förteckning över olika uppfödare (köp INTE råtta från zooaffären...du får ingen historik på den och dem bär ofta på sjukdomar som gör att dem inte blir så gamla) Uppfödaruppfödda råttor är bäst och förutom att du får historik (stamtavla) på dem så får du en kontakt med en kunnig person som kan hjälpa dig med alla slags frågor som du kan tänka dig få.

*lycka till*
    Råttor kräver väl rätt stor bur? Är det inte risk att de bits?
  • Odetta

ett litet ps också:

om du bestämmer dig för råtta så kan jag varmt rekomendera att gå och titta förbi på en utställning /agility tävling. Dels får du en bra bild av djuren och sedan brukar det finnas massor med uppfödare där som man kan prata med och titta på deras djur. Det kan ju vara svårt att bara välja en uppfödare från en lista med namn, så titta in där

• Odetta
    Simsonen skrev 2010-10-21 19:44:00 följande:
    Råttor kräver väl rätt stor bur? Är det inte risk att de bits?
    Råttor trivs bäst i stora burar, ja. burar som dem kan klättra mycket i och som kan inredas med mycket skojjigt. En stor fågelbur eller chinchillabur är bra!

Men nej, råttor bits inte. Eller låt mig säga såhär: en råtta som bits är det fel på! Under alla åren jag hade råttor och födde upp dessa (drygt 10 år) har jag blivit biten 2 ggr....första var en hona som bet mig på en utställning som sov när jag skulle plocka upp henne...jag luktade som andra råttor för jag klämde på en kompis råttor och då skrämde jag henne så hon bet mig...aldrig att hon hade gjort det annars, och den andra gången jag vart biten  var det en hona som det var fel på (henne tog jag bort sen)

så en råtta SKA INTE bitas, det är absolut inget normalt beteende för dem och som sagt, gör den det är det troligtvis fel på den (fysiskt eller psykiskt) eller så klantade man sig som jag gjorde första gången jag vart biten.

Råttor är supersnälla!
  • Simsonen
    Odetta skrev 2010-10-21 19:54:12 följande:
    Råttor trivs bäst i stora burar, ja. burar som dem kan klättra mycket i och som kan inredas med mycket skojjigt. En stor fågelbur eller chinchillabur är bra!

Men nej, råttor bits inte. Eller låt mig säga såhär: en råtta som bits är det fel på! Under alla åren jag hade råttor och födde upp dessa (drygt 10 år) har jag blivit biten 2 ggr....första var en hona som bet mig på en utställning som sov när jag skulle plocka upp henne...jag luktade som andra råttor för jag klämde på en kompis råttor och då skrämde jag henne så hon bet mig...aldrig att hon hade gjort det annars, och den andra gången jag vart biten  var det en hona som det var fel på (henne tog jag bort sen)

så en råtta SKA INTE bitas, det är absolut inget normalt beteende för dem och som sagt, gör den det är det troligtvis fel på den (fysiskt eller psykiskt) eller så klantade man sig som jag gjorde första gången jag vart biten.

Råttor är supersnälla!
    Jag har länge varit fascinerad av råttor, tycker de verkar vara roliga djur och de är ju så söta men som sagt så är jag tyvärr rädd för dem och skulle nog inte våga ta i dem just p.g.a att det känns som de är djur som kan bitas.
  • Odetta

Jag kom på en till bra sak med råttor

dem är tysta och stör inte med en massa oljud!

Och när en råtta njuter så blundar den och gnisslar med tänderna så kinderna pumpar! åh vad jag saknar att ha råtta känner jag...attans att både mannen min och vår son är allergisk! Helt underbara djur!!!

• Odetta
    Simsonen skrev 2010-10-21 19:59:12 följande:
    Jag har länge varit fascinerad av råttor, tycker de verkar vara roliga djur och de är ju så söta men som sagt så är jag tyvärr rädd för dem och skulle nog inte våga ta i dem just p.g.a att det känns som de är djur som kan bitas.
    Åh, rädd ska du absolut inte vara!!!! Gå på en utställning och titta vad som finns, prata med råttfolket och klappa på deras råttor. Jag lovar att du får klappa på en råtta utan att behöva hålla den och innan du vet av ordet så vågar du hålla en också och så kommer du aldrig vilja släppa den igen Dem är verkligen helt fantastiska varelser, stora personligheter och bara så snälla!
  • JimmiM
    Simsonen skrev 2010-10-21 19:35:22 följande:
    Fast det där var grovt överdrivet Jag har haft en hel del marsvin genom åren och aldrig haft något som blivit äldre än fem, vet inte ens om det är möjligt för dem att bli tio år, det vanligaste är att de blir kring en tre, fyra år.
    De flesta av mina marsvin blir 7-8 år, vilket jag absolut tycker är "närmare 10". Dessutom var kaniner med i svängen, vilka BÖR bli 8 år utan problem.

Tre, fyra år är helt sjukt lite. Marsvinet ska inte räknas som gammalt då. Men visst, det tanke på svenssons ganska dåliga marsvinsskötslar och många uppfödares överdrivna avel så är det väl inte så konstigt att de inte lever än 3-4 år...
Svar på tråden Bästa husdjuret till en 9-åring? kanin? hamster? marsvin?