riboflavin skrev 2010-10-20 18:08:48 följande:
Jag får nog också ställa mig på froeken och anijas sida.
Möss luktar värre oavsett hur mycket man städar, och dessutom har jag aldrig lyckats få en mus att använda toalettlåda som råttorna gör (och i dom byter man ju dagligen)
Jag föredrar alspån framför andra bottenmaterial eftersom det inte dammar, inte innehåller terpentiner och effektivt suger åt sig urin.
Däremot luktar råtthanar mer än honor så om man är känslig så är honor ett bättre alternativ.
Jag sysslar just nu med ett projektarbete i skolan om möss och "environmental enrichment" (tyvärr inom området möss som försöksdjur)har du några tips som du använder till dina möss?
Poängen med arbetet är att arbete fram en bättre standardbur för möss där de får mer att göra än i den klassiska labburen.
Jag måste ha världens sämsta luktsinne (och resten av familjen). Och mina möss använder prydliga hörn
Men allvarligt. Två mushonor i ett 65-liters akvarium med 10 cm bottenströ. Jag menar, har man ett helt museri så luktar det självklart, likaväl som kaniner och marsvin luktar om de är över 10 stycken. Och som sagt, fördelarna väger upp en hel del.
Ts, köp vad sjutton du vill till din dotter men INTE en kanin eller två marsvin. De kan leva närmare 10 år och så länge lär inte din dotter behålla intresset.