strulmaja skrev 2010-10-26 11:49:59 följande:
Jodå, jag får också höra saker som "Skyll dig själv", "Det är väl bara att gå och lägga sig" osv. Precis som du skriver är det på natten jag är som piggast och mest kreativ. Jag har alltid varit en nattuggla. Då vill jag umgås, prata med min sömniga man, kan få för mig att börja städa, möblera etc. Efter kl 23 mår jag som bäst, känner mig plötsligt mer klar och "normal" i huvudet sedan dimper energinivån ner igen runt 4-5snåret.
Här vaknar också barnen runt 7 så du kan ju tänka dig själv hur pigg jag är på en skala efter högst 3-4 tim sömn. Inte särskilt. Det har hänt att jag varit så trött att jag inte orkat skjutsa äldsta barnet till dagis och sjukanmält henne. Bolibompa har räddat mig många ggr också.
Jag gjorde också alltid mina läxor och övade på prov kvällen innan. Inte mycket som fastnade tyvärr eftersom jag kände mig så stressad. Jag fuskade därför mig igenom ganska många prov och läxförhör
Det här med irritation och ilska. Jag har ju också två barn och känner precis som du att mycket förvärrades efter andra barnet. Det var kaos innan första barnet kom men då hade jag åtminstone ingen annan än mig själv att ta ta hand om. Så småningom anpassade jag mig någorlunda till mammarollen men när barn 2 kom ställdes allt på ända igen. Jag har heller aldrig använt våld mot mina barn men tankar på det har funnits i ilskans hetta. Däremot höjer jag rösten oftare än jag vill (när jag blir arg), när min äldsta trotsar och jag känner mig maktlös. INGET jag gör eller säger hjälper. Mindre roligt är det också att höra sin knappa 3-åring säga ord som: Helvete, satan och f*ttan. Än så länge har inte dagis sagt något men det är väl bara en tidsfråga

Jag är precis som du känslig för andra människors känslotillstånd, hur jag blir bemött osv. Jag är expert på att ta till mig negativ energi, känner direkt av en dålig stämning i ett rum osv och påverkas förstås själv av detta. Jag äter antidepp och det hjälper mot min irritation och ilska. Pillrena tar udden av det värsta och låter mig inte åka bergg o dalbana mellan dom olika känslotillstånden. Skillnaden är så enorm att min man direkt märker om jag glömt ta mina piller för då är jag så arg och kan bli så rasande att jag får lust att slå ihjäl någon. Det är hemskt att känna så, så jag lider med dig!
Det här med om man kan ADHD som barn och få ADD i vuxen ålder kan jag inte svara på. Men om jag ska gå efter det jag läst och hört så tror jag att ja, det kan man, då hyperaktiviteten för många avtar med åren, eller åtminstone stannar inombords och visar sig inte utåt på samma sätt som när man var barn.
När jag tänkt tillbaka på min barndom, hur jag var som barn har jag sett mig själv som blyg och lugn men ju mer jag tänker på det så inser jag att det inte stämmer, bara delvis. Jag var en person i skolan, en annan hemma. Jag brydde mig inte ett dugg om vad mamma sa att jag fick och inte, talade aldrig om vart jag skulle gå, utsatte mig själv och mina vänner för direkt livsfara. I skolan var jag den som sågs och hördes minst, den blyga och tysta. Men jag har aldrig haft problem med att få vänner, tvärtom upplevde jag det som att många drogs till mig kanske p.g.a av min påhittighet, alla mina idéer, att jag var våghalsig för att vara flicka. Jag vet inte.
Du skriver att du var hyperaktiv som barn, hur yttrade sig det?
Hehe, ja kan inte mer än att bara hålla med där.. Det där med sömnig man o pratsjuk hustru har ju ALDRIG hänt, hhrmmm, haha.. Min man klagar jämt på att jag väljer "fel" tillfälle på o prata
Jaa, jag får oxå för mig o städa o greja på kvällarna, får massor med idéer men då äre ju inga affärer öppna juh?!
Ja det kan jag tänka mig att du är trött då!!! Men jag kan få bakslag om jag varit vaken sen under en längre tid då man inte längre kan sova av det på morgonen som förr.. Då blir jag hel zombie till slut.
Nej det är verkligen dumt o göra läxor dagen innan då det bara fastnat ytligt. Jag har faktiskt inte fuskat ngt särskilt faktiskt. Jag var nog mer sån att jag skolkade ifrån den lektionen om jag inte hade läst på ordentligt.
Precis. Innan man hade barn var det ju bara en själv.. Men jag fick det tufft när jag flytta hemifrån, var så mkt ansvar som skulle tas på en o samma gång.. Då jag aldrig behövt o göra särskilt mkt hemma, är sista utav 5 barn. Jag tog studenten, förlovade mig, gifte mig, flyttade hemifrån o dessutom 23 mil ifrån mina föräldrar (är sjukt mammig) på bara några månader. Och var då oxå arbetslös så jag bara gick hemma i ett hem som jag trodde skulle sköta sig självt

Det tog mig 2 år o komma in i att det var jag som skulle ta tag i det.
Plus att jag alltid haft problem med maten sen jag började skolan. Så det var oxå skitjobbigt.
Så som sagt efter 2 barn är det rent kaos, haha!
Och precis som du säger, höjer rösten alldeles för ofta o tänker massor med saker.
Men detta är väl mitt största problem just som berör barnen, att jag blir sååå arg! Jag orkar vill inte vara så arg mer.
Nej, får oppas att han inte säger de på dagis då. Hur gammal är din minsta?
Hehe ja det är så skrämmande, bara till o kopiera det du skrivit om känslor,

Precis likadan!!
Jag har ju oxå käkat antidepp emot mina PMS besvär, men de hälpte inte, Men nu kan jag inte äta ngt sånt eftersom jag ammar, så de e surt. För skulle fått prova annat.
Men skönt att det hjälper dig o att de tar bort udden.
Okej, ja jag var nog motsatsen där kanske.. Jag hördes o syntes jämt. Var ständigt i rörelse o skulle ha ngt att göra heeeela tiden. Minns mig själv som att jag ofta fick nderhålla mig själv, rymde oxå hemifrån när jag var riktigt liten o sa aldrig vart jag var.. Mina föräldrar har fått ringa runt o undrat var jag varit i hela mitt liv tror jag.
Trotsig har jag varit i hela mitt liv, mot alla vuxna människor tror jag.
Har snattat o försökt o begå självmord i tonåren, för uppmärksamhet antar jag nu i efterhand.
Men som barn som sagt sp var jag oxå väldigt påhittig o hittade på bus heela tiden. Jag o min kusin lekte mkt ihop o han ska oxå på utredning om ADHD så inte undra på att man kasnke gjorde massor med dumma saker, haha
Jag pratade konstant o var aldrig tyst, har varit sängvätare o haft tics. Ofta ont i magen o ont i huvet när jag började skolan.
haft väldigt mkt fobier som jag inte förens jag blivit vuxen kunna försökt f¨å bort.
Väldigt beroende av att vara med ngn hela tiden, har aldrig kunnat sova själv, utan har sovit hos mamma o pappa, o senare år har mamma alltid sutit vid min sida tills jag somnat.
ÄR likadan fortfarande o måste ha sällskap jämt.