Inlägg från: Anonym (relentless) |Visa alla inlägg
  • Anonym (relentless)

ADD symptom hos vuxna

Jag har då aldrig passat in nånstans men inte tänkt att jag kan ha adhd. 
    Skulle detta kunna vara symptom på adhd, ska försöka rada upp.

Är allmänt klumpig, snubblar, välter omkull, jättesvårt lära mig simma, cykla å allt det där.

Hade tics som barn men inte längre.

Både extremt envis och kan ge upp för minsta lilla.

Alltid varit obstinat.

Som någon annan skrev, ingenting blev gjort i skolan men det extremt lilla jag företog mig fick jag alltid högsta betyg på.

Har alltid haft en inre rastlöshet som får mig att känna att jag skulle vilja krypa ur mitt eget skinn. Som yngre var jag totalt lamslagen av känslan och kunde inte företa mig någonting, det enda jag kunde tänka klart var hela tiden jag måste ut, jag måste härifrån, varpå jag rymde hemifrån otaliga gånger för jag inte visste vart jag skulle ta vägen med mig själv. Idag hanterar jag det genom att göra något hela tiden, även om jag bara står och hoppar på stället.

Känner inte heller igen ansikten, alla ser ju likadana ut!

Förstår ofta inte när folk skämtar eller är ironiska (ibland kan jag lista ut det om jag tänker efter) Tror aldrig att folk skulle ljuga, som om den möjligheten inte fanns. Gått på några nitar men lär mig ju aldrig.

Vill gärna ha vänner och umgås med folk men det känns som jag inte vet hur man gör, eller vad vänner gör. Har bara bekanta, inga vänner

Folk säger om mig att jag är besvärlig, pratar för högt, bufflig etc. De tycker oftast om mig trots det, men blir trötta av att umgås med mig.

Har jättesvårt att organisera saker, att handla mat till hushållet är ett helvete. Går jag till affären för att köpa mjölk och bröd så kommer jag hem med 10 grejer och ingen av dem är mjölk eller bröd. Har testat med att skriva lista men orkar till sist inte följa den klart, kan inte bestämma vilken sort jag ska handla av vad osv. Till sist vill jag inte ha nåt och går hem tomhänt. Är 30 årig tvåbarnsmamma som måste handla med min pappa för att få med mig nåt vettigt hem.

Måste ha rutiner och ordning, försöker skapa rutiner som jag följer helt slaviskt ett tag, sen rinner de ut i sanden och mitt liv blir kaos, glömmer betala räkningar etc och får påminnelser. Sen säger jag till mig själv att jag ska fan skärpa mig och skapar nya rutiner, som jag följer slaviskt, ett tag... och så fortsätter det om och om igen.

Ekonomin är skit, för jag är jätteduktig på att göra upp en jättefin och välplanerad budget men kan inte komma ihåg att följa den varje dag hela månaden. 

Har nog svårt att koncentrera mig för jag kan inte se ett tv-program utan att glömma av det och börja med nåt annat, svårt komma ihåg göra rätt på jobbet, minns ingenting av kurser de skickar mig på för orkar inte lyssna och sitta still. Måste jobba utomhus och kan inte ha ett jobb där man är inne och sitter still, det funkar inte alls. 

Dagis å skolan såg det var nåt som inte var som det skulle med mig när jag var liten och var "oroade" men det blev aldrig utrett men har haft specialpedagog å sånt.  

Finns nog massor mer men det här kom jag på nu. Kan det vara så att ha adhd? Vad kan man göra åt det?

Ett av mina barn ska nu precis utredas för adhd, för det yngsta barnet finns än så länge en viss oro för utvecklingen. 

• Anonym (relentless)

Strulmaja, jag skrev precis massor men klantade bort det.
    I alla fall skrev jag ungefär så här att jag känner igen mig jättemycket. När jag hade gått klart skolan (vuxenutbildning) och kämpat som en dåre och äntligen fick mina betyg på papper så kändes som att nån ryckte mattan från under mina fötter. Allt var hopplöst, meningslöst, ovisst, inget skulle någonsin bli bra eller "fixa sig" och vart ska jag ta vägen nu då? 
    Samma känsla när jag har fått den där jättefina lägenheten som jag så gärna ville ha och precis flyttat in i, eller fått till det med den där killen jag spanat på så länge, eller fått barn, eller köpt något jag velat ha länge, eller haft en trevlig kväll eller ett väldigt givande samtal. Jag blir så otroligt uppe i varv när det är något jag tycker är roligt och stimulerande så jag får hjärtklappning och blir alldeles pirrig i hela kroppen, ibland så mycket att jag blir skakig och hackar tänder som om jag frös. Sen efteråt känns allt helt omotiverande och meningslöst, tom om jag tänker tillbaks på det jag blev så till mig för alldeles nyss, så känns det bara som äsch det där, vad var det för speciellt med det nu då? Som om allt redan är uttömt och jag inte kan känna något mer för den saken.

Och då känns det väldigt tomt i mig. 

Har bara antagit att alla känner så, har aldrig frågat nån eller pratat med nån om det. 

• Anonym (relentless)

Hmm jag samlar nog inte på mig ilska alls, jag kan också bli jättearg och blir det fort, men agerar alltid ut det omedelbart och en minut senare är det glömt. Inte alltid att omgivningen har släppt det lika fort och sånt orkar jag inte alls med, utagerat är utagerat tycker jag och finns ingen anledning att vara långsint. Vissa vill hellre än att säga vad de tycker och sen lämna det därhän, gå runt å småsura i timmar, ja dagar tom. Så länge orkar jag inte fokusera på att minnas en oförrätt.
    Jag svänger väldigt fort med vad jag tycker om saker och ting också, tex kan nån säga men tycker du så nu, det är ju raka motsatsen mot -det här- som du sa att du tyckte för en halvtimme sen. Och så kan jag inte svara för det för jag minns inte hur jag resonerade då, jag vet bara att så här tycker jag just nu och just nu har jag jättesvårt att sätta mig in i hur man skulle kunna tänka annorlunda.
    Så blir jag nog rätt jobbig att ha å göra med för jag är så inne på mitt eget spår att jag inte alls kan förstå hur man resonerar om man inte håller med, och hur kan man egentligen tycka något annat när det är så uppenbart att jag har rätt (för att det är uppenbart från mitt sätt att se saken). Och det nästan mest pinsamma är att jag är helt medveten om att jag är sån, i alla situationer i efterhand, och aldrig i den situationen som är just nu.

• Anonym (relentless)
    Anonym (oj) skrev 2010-12-02 14:02:34 följande:
    Nu ska jag göra ett försök att svara ordentligt, inte bara hipp happ och sen posta snabbt som attan i ren impuls.

Förälskelser - check. Jag avverkade väldigt många förhållanden under tonåren, blev kär och ville göra allt på en gång, förlovning, barn, gemensamt boende - allt kändes rätt och skulle göras på en gång. Efter ett par veckor, ibland ett par månader, hade jag tröttnat och ville ingenting av det istället. Tur att jag inte hann med att göra nå't drastiskt förrän jag verkligen var mogen för det. ;)

Fastnar för låtar gör jag också och kan ha samma låt spelandes gång på gång på gång i ipoden när jag är ute och går t.ex.

Krånglig relation med mamma - check. Dock mkt bättre nu, var kaos i tonåren.

Bedömningssamtalet kostar 2200 kr på denna klinik, rätt saftigt men definitivt värt det för att få veta om en utredning är aktuell.

En annan sak jag undrar över, är ni andra också motoriskt klumpiga? Jag har svårt att koordinera mina rörelser, dansar inte bra, går in i saker, verkar ha svårt att veta "var min kropp börjar och slutar". Slår i höfterna, tårna, välter saker med händerna o.s.v. Tappar ofta greppet om saker jag håller i o.s.v.
    Som jag skrev tidigare hade jag jättesvårt att lära mig simma, gick i simskola från första klass men lärde mig inte att simma förrän sommarlovet efter fyran. Går in i saker ja, missar alltid "halva" dörröppningen och springer rakt in i dörrkarmen. Svårt att gå i trappor utan att snubbla, och speciellt när jag går nerför trappor har jag lätt att missa trappsteg å kliva rakt i luften. Håller saker för hårt, som pennor i skolan brukade gå av på mitten och jag fick kramp i hela armen för jag höll i så hårt, eller för löst - kaffekoppen åker rakt i golvet. Slår sönder något varje gång jag diskar. 

Jag blir inte kär så lätt i alla fall. Litar inte på nån men det har nog mycket med dåliga erfarenheter att göra - alltså att jag vet av erfarenhet att jag har dåligt omdöme vad gäller killar och att jag inte bör lita på min magkänsla , så håller oftast folk på behörigt avstånd. Däremot har jag ju mina "specialintressen" och jag gör aldrig nånting lite halvdant utan fångar nåt mitt intresse så är det hela vägen utan kompromisser som gäller. Sen brukar jag "bränna ut" mig på den grejen efter ett tag så att jag inte orkar tänka på det eller påminnas om det för att det har alltid tagit över hela mitt liv och gjort min tillvaro antingen outhärdlig eller bara icke-fungerande. Det brukar bara komma sådär när jag är helt uppslukad av nåt "projekt" så plötsligt en dag ska jag läsa om det som är mitt intresse som jag brukar göra och då kan jag inte koncentrera mig och orkar inte läsa färdigt, då är det kört med det intresset. Och då blir jag också sådär tom som vi pratade om innan, och sen är jag rastlös och frustrerad tills jag hittar något nytt. Och det kan ta månader i värsta fall.
  • Anonym (relentless)
    Anonym (oj) skrev 2010-12-03 20:50:20 följande:
    Det är inte särskilt mycket, men när jag var liten hade jag krångliga och tvångsmässiga rutiner för mig, samt en del vokala och fysiska tics, jag var också väldigt lillgammal. Kunde ibland reagera panikartat på förändringar, fast inte alltid. Var inbunden, levde mycket i min egen värld och hade svårt att interagera "rätt" med andra människor.
    Detta är dock svårigheter som mycket väl kan förklaras av ADD...

Jag blev alltid förbisedd eftersom jag var bra på att dölja mina svårigheter och för att jag hade så lätt för mig i skolan. Hade jag varit ett stökigt problembarn med inlärningssvårigheter så hade de uppmärksammat mig och förmodligen hade mycket i livet varit lättare. Men nu blev det inte så, nu sitter jag istället här som 29:åring och genomgår värsta existensiella krisen. :o)
    Jag vet inte jag, mig såg de som ett problembarn redan på dagis och det har varit massor av kontakt senare med BUP och socialtjänst och det var även snack om att jag skulle bli omhändertagen av sociala myndigheter och placerad på hem pga eget beteende, men det rann ut i sanden sen. Inte ledde något av detta till att jag fick nån riktig hjälp och det var väldigt ovanligt att de utredde och satte adhd diagnoser då när vi växte upp, och för flickor var det extremt ovanligt att få en sådan diagnos.

Jag hade också tvångsmässiga och krångliga rutiner, känslig för kläder, sömmar etc, vokala och fysiska tics precis som du massor av udda fobier, helt i min egen värld, ville inte alls leka med andra barn för de störde mig när jag "tänkte", svårt att förstå lekar och spelregler och sociala koder, svåra sömnproblem osv. Mådde asdåligt hela barndomen och hade ångest, mitt liv var bara kaos och ingenting fungerade fram tills jag blev 25. Nu är det hanterbart, någorlunda. Det får mig lite att fundera på nyttan med en utredning nu. Är det verkligen motiverat? Hur känner ni för det? 
  • Anonym (relentless)
    Anonym (oj) skrev 2010-12-04 00:01:53 följande:
    Oj vad jag känner igen mig.
    Simmandet hade jag också svårt med, jag lärde mig i "rätt klass" men ändå långt efter de andra.
    Hålla saker för hårt vs. för löst - alltid. Har också knäckt pennor, framförallt blyertsspetsar - de rök på löpande band. Så'na där som man klickar fram blyertsspets med, de är hopplösa, funkar inte alls.

Det där med specialintressen är också exakt samma för mig. Ett tag stickade jag mössor, då stickade jag liksom inte ett par mössor under nån månads tid, utan då stickade jag ungefär 50 mössor på en månad, jag stickade konstant. Sen tröttnade jag och spydde nästan på stickorna... Efter ett tag kunde jag återuppta det, men nu är det på add-nivå - det vill säga att jag stickar lite och sen tröttnar och repar upp allting eller så blir det liggande halvfärdigt.

Jag har svårt att göra någonting alls med måtta, eller "lagom". Det var f.ö. också en av frågorna i testet jag gjorde. Äter jag godis så äter jag tills jag mår illa, dricker jag alkohol så blir det ofta lite för mycket, shoppar jag så shoppar jag mer än jag egentligen har budget till, ska jag börja träna så ska jag träna varje dag för att det ska kännas "rätt" o.s.v. Allt eller inget verkar jag och många av er andra resonera, och det är j-vligt uttröttande. Antingen apatisk och omotiverad eller överdrivet entusiastisk och har svårt att släppa tankarna på den specifika saken.

Hur är det med minnet för er? Mitt är katastrofalt, vilket kanske märks i mina inlägg där jag inte alltid svarar på rätt sak eller svarar alls.
    Mitt minne är superbra. Tror nästan att jag har fotografiskt minne ibland. Problemet är att mitt minne verkar sakna "sökfunktion" och minnena poppar upp när de själva vill och inte när jag letar efter dem. Jag kan tex stå i affären och försöka minnas vad jag gick dit för att köpa, och då poppar minnet av ett kapitel i en bok som jag läste på mellanstadiet upp - alltså hela kapitlet. Jättepraktiskt verkligen Vad jag skulle köpa kan jag inte minnas alls.
  • Anonym (relentless)
    Anonym (oj) skrev 2010-12-04 18:13:13 följande:
    Vi verkar väldigt lika, jag fungerade också bättre efter 25, men nu när jag fått barn själv känner jag att det blivit värre för mig att hantera mina konstigheter. Speciellt för att jag är rädd att han ska ärva det av mig, så det svarar på frågan huruvida en utredning är av värde för just mig - DEFINITIVT.

Jag tror absolut även på nyttan av en utredning för dig och de andra här i tråden...
    Ja ärver de det så ärver de det, det är genetiskt ärftligt och inte socialt (det är ju lika hög grad av ärftlighet även för barn som adopteras bort och alltså växer upp i ett hem med föräldrar som inte har adhd) så det går ju liksom inte att förhindra genom att lyckas hålla ordning på sig själv om man säger så. Däremot har ju barn med adhd ofta ett mycket större behov av rutiner och förutsägbarhet, och det kan ju bli svårt att ordna för dem om ens eget liv är kaos. Jag tror faktiskt att mitt eget liv har blivit lättare iom att jag fick ett barn med förmodad adhd (utreds nu) då jag har blivit tvungen att planera dagen exakt för honom, och därmed indirekt för mig själv, och har fått hjälp med att ordna struktur och rutiner i vardagen av hans psykolog. Det betyder att vi båda har ett schema att följa och det mår vi båda bäst utav också. Innan han fick hjälp så var situationen riktigt kaotisk dock.
  • Anonym (relentless)

Angående att allt måste ha sin plats... Jag brukar slänga saker när jag inte vet vart jag ska lägga dem. Även saker som jag verkligen behöver. Det är inte så smart. 
    Annars har jag nog 8 lådor här hemma där ALLT ligger i, och det är hopplösa lådor. Från början var det en men den blev full och sen har de bara blivit fler och fler. Det är ett omöjligt projekt att sortera det som finns i lådan för det är just sådana saker som inte har någon plats, så på sin höjd går det att lägga sakerna i en hög men sen måste den ju också ta vägen någon annanstans. Men nu får inget plats i några lådor längre så det åker i sophinken. Kastade tom lite pengar förut för jag skulle tömma byxfickor då byxorna skulle tvättas men kunde inte hitta plånboken så jag blev ståendes med pengarna i handen och kunde inte komma vidare så då slängde jag dem. Bara enkronor visserligen.

Angående omega3 och att rapa fisk, prova en annan sort.  

• Anonym (relentless)
    Anonym (oj) skrev 2010-12-06 00:52:39 följande:
    Jag har också slängt mynt. Pinsamt, men sant.
    Just pappershögar är ett gissel, jag hatar dem. De gör mig jättefrustrerad just för att de inte så självklart hör hemma någonstans, det är inte som att det är en hög med underkläder eller en hög med blandad frukt som man vet vart man ska lägga - det är en hopplös mix av skräp, viktiga papper och papper som på något vis kräver en åtgärd. Det där med vilka papper som ska slängas och sparas är ett gissel för mig, ena sidan säger att man ska spara alla bankpapper till exempel, men vilka är viktiga bankpapper och vilka är oviktiga? Man ska väl inte spara deras jädra reklamutskick om olika fonder o.s.v.? Eller? Återigen, svart eller vitt. Antingen slänger jag alla bankpapper, även de viktiga, eller så sparar jag alla. Det där att inte kunna sortera vilka saker som är viktiga och vilka som inte är det är verkligen svårt för mig.
    Det är samma med all yttre stimuli.
    Jag kan inte välja vilka känslor som ska få fäste hos mig, med resultatet att jag tar in allt. Jag brukar beskriva det som att jag är som en svamp. Läser jag om en tragedi i tidningen, eller om jag hör om en vän som råkat ut för något hemskt så är jag HELT förstörd. Det kan ta dagar, ibland veckor innan jag släpper det. Det är som att jag inte kan förstå att det egentligen inte involverar mig.

Nyligen dog en väns mamma. Jag drabbades av någon form av krisreaktion, trots att jag inte kände henne. Men genom honom kände jag sorg, och det tog mig minst en vecka eller kanske t.o.m. två innan jag kunde börja släppa det så smått. Jag tittade på våra andra gemensamma bekanta och undrade hur f-n de kunde vara normala och skratta och ena stunden visa medlidande med honom och nästa sekund börja planera utgång på kvällen. För mig var det som att jag gick in i en sorgeperiod med honom och tyckte inte det var riktigt ok att göra något roligt förrän efter en viss period hade gått. Det var naturligtvis de andra runtomkring som reagerade normalt, men jag funkar helt enkelt inte så. Känns igen?
    Ja precis! Det är ju nästan läskigt att läsa det du skriver. Jag blir ofta väldigt illa berörd av sånt jag sett på nyheterna eller läst i tidningen, så till den grad att jag ligger vaken om natten och tänker på det. För ett tag sen var det en mamma som jag inte känner vars barn blev kidnappade av pappan, jag låg vaken precis hela natten och undrade hur barnen hade det och hur mamman mådde och hur pappan mådde och om det skulle kunna finnas någon bra lösning för alla inblandade. 
    Det är inte konstigt egentligen att jag hade så svårt att stå ut i den här världen när jag växte upp, det fanns så mycket som gjorde så ont i mig.  
    Nu försöker jag acceptera att jag känner så mycket hela tiden, och ta in det, för det finns inga sunda sätt att tona bort det där har jag märkt. Men det kan vara så om jag går ut i skogen när det är fint väder och det är så där riktigt vackert, det gör ont det med. Det är som att jag känner mer än vad som egentligen ryms inne i mig och någonstans känns det som att det brister - hela tiden. Man blir helt utmattad ju. Det är egentligen på samma gång både en förbannelse och en välsignelse att kunna känna sådär mycket. Ibland kan jag titta på mina barn å så tycker jag att de är så himla fina så jag måste bita mig själv, haha fattar du? Allt blir till frustration nånstans, spelar ingen roll vad så blir jag frustrerad. 
  • Anonym (relentless)

Haha det där att andra tittar bort när man tittar dem i ögonen (harlow skriver) det kanske är så att man tittar på fel sätt? Folk brukar liksom på nåt sätt kommunicera med blicken, och när man tittar där bara för att titta där, så säger man ingenting. Då är det inte konstigt att den andra personen blir besvärad då han inte kan "läsa av" dig. Det är vad jag har kommit fram till. 
    Själv kan jag antingen titta personen i ögonen, fast min blick vandrar så fort jag inte tänker mig för, eller så kan jag titta någon annanstans och höra vad de faktiskt säger. Inte ett enda ord går in när jag tittar på personen som pratar (kan typ se deras mun röra sig men det blir helt tyst och mina tankar vandrar), och det är samma med tv så har jag svårt att titta på en person i rutan och höra vad de säger samtidigt, så jag kommer ofta på mig själv att titta på något annat och lyssna på en film. Som ni kanske förstår tittar jag inte på tv allt för ofta för det blir bara splittrat och jobbigt för mig.

Jag ser dåligt och allt är ganska suddigt i min värld. Men jag klarar bara inte att använda mina glasögon, har haft glasögon sen mellanstadiet och aldrig kunnat vänja mig vid dem.
    När jag har dem på så känns det som att jag blir blind, för alla detaljer som kommer fram och stjäl min uppmärksamhet så jag glömmer att titta dit jag går. Ibland tittar jag på något långt borta och trevar i blindo framför mig för att hitta en dörr som jag vet att jag borde komma fram till snart.. På ett sätt fungerar det som skygglappar för mig att allt är så suddigt, men kan ju inte ha det så här heller i längden. Trodde det var en vanesak så jag tvingade mig helt hardcore att ha på mig glasögonen varje dag varje vaken timme hela tiden (utom i duschen) i ett halvår, utan minsta förbättring. Någon som känner igen detta att bli så distraherad av saker man ser hela tiden (typ oviktiga detaljer och ovidkommande skit)? 

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna