Inlägg från: Anonym (relentless) |Visa alla inlägg
  • Anonym (relentless)

ADD symptom hos vuxna

"More than 20 items with a score of three or more indicates a strong tendency toward ADD. Your total number of items with a score above three is 59.

Based on this calculation, you HAVE a strong tendency toward ADD.

Your results indicate that it is likely you have ADD

Your results indicate that it is unlikely you have Inattentive ADD

Your results indicate that it is likely you have Over-focused ADD

Your results indicate that it is likely you have Temporal Lobe ADD

Your results indicate that it is likely you have Limbic ADD

Your results indicate that it is likely you have Ring of Fire ADD

Först fick jag skäll för att jag inte hade svarat på alla frågor tydligen  
    Detta var ju väldigt givande, det är troligt att jag har ALLA typer utan en. Nämen tack sjysst att ni ringade in det åt mig liksom...  
  • Anonym (relentless)

Men väldigt seriöst det känns att köpa en burk piller där så blir det nog bra  

Jag måste ju vara den där over-focused typen, kände igen mig väldigt mycket. Inte alls lika mycket på de andra typerna. 

• Anonym (relentless)
    Anonym (Me too) skrev 2011-12-21 02:37:24 följande:
    Tog testet...Har alla symtom känns det som, Har antagligen en diagnos, men har inte kämpat för att få en.

Något nytt som framkom var " att man ofta under sex avbryter eller pratar eller blir störd. Har alltid haft det problemet och killar brukar säga åt mig, även i långa relationer att sluta prata under sex och "alltid byta ställning eller flytta på mig när det är som skönast...

Faktiskt en Aha upplevelse.
    Haha samma här lite aha-upplevelse Jag gillar inge förspel eller sånt där, orka dra ut på det liksom och sen vissa ska hålla på å knulla i evigheter känns det som men jag tappar fort fokus å så vill jag göra nåt annat. Alltså bara den vanliga snabbisen som funkar för mig. 
    Blir också lätt distraherad och börjar kolla på tv istället om den skulle råka stå på.
  • Anonym (relentless)
    Minifer skrev 2011-12-22 07:57:09 följande:
    men argh =( Kan man vända sig till andra landsting?

Hoppas du får sova något. Vet så väl hur det är =(
    Anonym (relentless) skrev 2011-12-21 22:07:28 följande:
    Haha samma här lite aha-upplevelse Jag gillar inge förspel eller sånt där, orka dra ut på det liksom och sen vissa ska hålla på å knulla i evigheter känns det som men jag tappar fort fokus å så vill jag göra nåt annat. Alltså bara den vanliga snabbisen som funkar för mig. 
    Blir också lätt distraherad och börjar kolla på tv istället om den skulle råka stå på.
    check!

Att till exempel träffa folk när jag har barnen med mig är också jättejobbigt. Kan inte fokusera på varken barn eller bekant utan sitter bara och är förvirrad och splittrad och stressad
    Haha. Nähä? Jag blir också otroligt splittrad, men jag tänkte att det kunde bero på att mina barn har adhd och behöver en del extra tillsyn
  • Anonym (relentless)
    Anonym (Kim) skrev 2011-12-22 10:18:15 följande:
    Jag undrar om det finns fler här som är mer hypoaktiva? Hur var ni som barn? Har era föräldrar berättat hur ni var under perioden spädbarn -> småbarn?
    Min mamma har berättat att jag var lugnet själv som baby, mkt "snäll och lätt", fast med stark separationsångest.
    Jag undrar ju då såklart om det är något typiskt för hypoaktiva..?

Sen undrar jag igen om det är någon som har en speciell relation till musik? Hur påverkas ni av musik som ni gillar? Och av dålig musik?
    Hypoaktiv är väl tvärtom hyperaktiv va? Jag har som båda delarna, eller ofta är jag mest hyper men i vissa situationer eller tillfällen så kan jag bli helt totalt inåtvänd å bara sitta å dagdrömma helt omedveten vad som händer omkring mig. Det är en liten bubbla som jag typ uppfann när jag var barn, det började på morgonen när vi skulle iväg till dagis. Min mamma är extremt stresskänslig och hysterisk på alla sätt och vis och kroniskt försenad alltid. Jag tyckte det var jättejobbigt som är väldigt stresskänslig själv å inte klarar att bli pressad å man måste skynda och då trillade jag in i en fantasivärld och blev okontaktbar - till mammas stora glädje Men så kan det bli när jag tycker en situation är jättejobbig och jag kan inte göra nåt för att påverka den, poff.

Jag var ett kolikbarn som aldrig sov å alltid skrek och var jätte-jättefrustrerad tills jag lärde mig att ta mig fram på egen hand. Sen blev jag glad och snäll. Fast jag sov fortfarande inte. 
  • Anonym (relentless)
    Stövelkatten skrev 2011-12-27 19:54:51 följande:
    Hjärta Gjorde och delade just en google-kalender kallad "family" med min man. 2012 ska bli mitt mest strukturerade år någonsin!
  • Anonym (relentless)
    finskaflikkan skrev 2011-12-27 13:10:26 följande:
    Som barn va jag HYPER som fan.... Enligt mamma och pappa så va jag som den där tasmanska djävulen eller va de kallas? Hahaha....
    Eller ja Emil i Lönneberga e oxå en bra jämförelse på hur jag va... 
    Tog sönder mkt, tände eld på gardinerna, kunde va elak mot andra barn...
    Förstörde mammas älsklingsmatta genom att slänga ägg och mjöl på den...
    Rymde hemifrån flera ggr när jag va 7,8,9...
    Kommit hem med polisbil 2ggr för snatteri av en chokladkaka...
    så jag va verkligen INTE lätt att handskas med!!!    

Vet ju iaf bättre nu...  

Sen va de nån som skrev om att h*n vart som euforisk om man hörde en bra låt/musik och de stämmer in på mig till 200%... Hör jag en grymt bra låt blir jag oxå de, om jag e hemma så kan jag börja städa, sjunga med låten, går och ler... Kanske t.om. får för mig massa braiga saker som måste fås iordning med!

Men e de dålig/sorglig musik så blir jag helt off typ...

Sen har jag en fråga... Hur är ni andra när de gäller jobb?
    Kommer ni alltid i tid?
    Kommer ni alltid iväg varje gång/dag ni ska jobba?
    Hur är de med ångest/panik under arbetsdagarna?

För jag försover mig OFTA och får panik då och ringer och sjukanm mig... Därför jag inte kan ha heltid och ska helst bara ha kvällspass vilket jag tydligt bett dom att ge mig när dom ringer! (timmare).
    Och ibland under resan TILL jobbet kan jag få sån panikångest attack så jag vänder hemåt för jag håller på dör... (tror jag)... Har märkt de nu när jag tänker efter att de e så de sett ut.. och tillslut vill ju ingen ha en kvar efts jag ofta e sjuk... Och de beror på min ångest till 95% men sen vet jag inte heller (tror jag iaf) VARFÖR jag får ångesten... Obestämd

Jaja... Hoppas ni fattade vad jag menade iaf!                    
    Jag var inte så där vild att jag eldade upp gardinerna som barn (mina egna barn däremot har gjort det), jag bara skulle pilla på allt tills det gick sönder och testa allt som att hälla vatten i bensintanken, hälla ut ett fat olja i bäcken för det blev fina mönster, tömma en tandkrämstub i pappas hemmagjorda vin som stod och jäste, spola ner kläder i toaletten så det blev stopp å de fick ringa slamsugare mm. Och jag blev alltid så oerhört ledsen när jag fick skäll sen, det kändes så orättvist för jag hade verkligen ingen aning om att man inte fick göra så det var som att de begärde av mig att kunna läsa tankar eller se in i framtiden. Skulle jag ha tänkt på det INNAN, liksom? Hurdå?

Försover mig gör jag oftare än vad jag känner är okej (oftare än de andra) men oftast sover jag bara väldigt dåligt och alldeles för lite för att jag är så rädd att försova mig. Tycker det är så oerhört fruktansvärt pinsamt att bli sen och det tog lång tid innan ag bestämde mig för att det är bättre att ta tjuren vid hornen och gå dit å skämmas än att ringa å sjukskriva mig titt som tätt, för de fattar, och det är ännu pinsammare! Fram tills jag blev typ 26 har alla mina anställningar slutat med att jag har fått nog å inte orkat mer å bara gått därifrån å aldrig hört av mig igen. Varit arbetslös mycket alltså. Jag har inte gått i gymnasiet så det var att gå hemma sen högstadiet var slut, å redan då hade jag redan varit hemmasittare de två sista åren. Det jobbet jag är på nu bara hamnade jag på, ren tur. Jag hoppas jag blir kvar tills jag dör för det är kul och jag kommer aldrig klara av att styra upp allt arbete som krävs för att vara jobbsökande igen. 
    Tror ändå i alla fall att jag brukar vara uppskattad på de jobb jag varit på, tills jag bara drar då Jag är ingen latmask som försöker smita undan direkt och vet jag bara vad jag ska göra så behöver jag inte låsa mig. 
  • Anonym (relentless)
    finskaflikkan skrev 2011-12-28 10:03:04 följande:
    Usch idag e ingen bra dag alls!!!

Igårkväll höll jag på somna runt 18tiden på soffan, befinner mig typ i gränslandet mellan vakenhet och sovandet.. Då jag helt plötsligt vaknar till av att de känns som jag inte får luft, att jag håller på dö..
    Hade skitsvårt att få igång första andetaget och sen va paniken igång...
    vart skakig och kunde inte somna om...

Iaf.. Så blir klockan runt midnatt nu och håller på somna om igen... Och nu så vaknar jag av att de kändes som färgen, livet, vad man nu kallar de håller på förvinna ur min kropp... Kändes som hjärtat hade stannat.. Och jag va säker på att jag va på väg att dö igen... Då jag sätter mig upp och nu e paniken ett faktum och även denna natt vart en sömnlös skitnatt...

Och jag fattar inte VARFÖR de ska hända????? För de kommer så plötsligt liksom... Och ALLTID precis JUST då jag håller på somna!!! 

Inte kunnat sova på 2-3veckor nu ordentligt alls på nätterna... Vet att jag har sömnparalys eller va de kalldes nu... Men detta som hände inatt kändes inte som de....

Nån som känner igen sig eller hört nåt detta?    
    Ja, jag får såna panikattacker när jag håller på att somna. Det kommer om jag är väldigt trött eller har sovit för lite för då känns verkligen som man tappar kontrollen när man håller på att somna, om du fattar vad jag menar, man tappar ju alltid kontrollen när man somnar men när man är så trött tappar man den på ett okontrollerbart sätt liksom. Gah snurrigt, ska sluta förklara. Då får jag också den där känslan av andnöd eller hjärtstopp. Kan få panikångest i andra situationer med men denna plötsliga när man ska somna tycker jag är den läskigaste. Det går INTE att försöka somna direkt efter man får så mycket adrenalin i kroppen och är livrädd å måste upp å snurra i timmar för att hitta nåt sätt att lugna ner sig igen. Jag har också haft mycket sömnparalys sen jag var liten så det är därifrån skräcken i själva insomnandet kommer ifrån, att hamna i det förlamade stadiet och inte kunna väcka sig själv ur det.
  • Anonym (relentless)

någon som har läst flickor med ad/hd, kathleen nadeau? är det nåt att ha?

• Anonym (relentless)
    Minifer skrev 2012-01-20 22:52:19 följande:
    Håller helt med! Jag hade kaos i rummet också och var väldigt lugn och "snäll". Hela grundskolan gick jättebra och det mesta av högstadiet också. Men har aldrig läst en läxa. Hade jag pluggat hade jag säkert gått ut med högsta betyg. Men det var tråkigt att göra läxor ju. Såklart. Jag fick verkligen tänka efter innan jag kom fram till att jag dagdrömde väldigt mycket, och satt och klottrade i böcker på lektionerna istället för att lyssna på lärarna och så.

Gymnasiet gick åt skogen och jag har försökt läsa in det under tio år nu.
    Det här med kaos i rummet har jag funderat en del över, alltså nu är inte jag så insatt i hur det fungerar med neurotypiska barn för jag känner inte så många sådana särskilt väl om jag ska vara ärlig, men blir det inte kaos i barnrum om inte vuxna ser till att det hålls rent och snyggt?

Mitt rum när jag var liten var ett bombnedslag, min garderob var totalt mayhem där inte gick å hitta nåt. I mina byrålådor låg mat som jag tagit i köket och sen "städat undan" ner i nån byrålåda som blev liggande halvårsvis och möglade (detta när jag gick på mellanstadiet alltså). Är det kaos? Eller helt normalt för att inte mina föräldrar städade i mitt rum?

Skolan funkade inte alls för mig, i lågstadiet hängde jag med hjälpligt och gjorde de uppgifter jag hade lust med, men i mellanstadiet sket det sig totalt. Läxor var jag nästan aldrig medveten om att jag hade. förrän de skulle lämnas in. "Vadå, det har ingen sagt till mig. Jag har inte hört nåt om några läxor!"

Urinprovet som skulle in till skolsyster som mamma sett till att jag gjort blev liggandes i ryggsäcken i månader, likaså ruttnande frukt och annat trevligt. Men inga läxböcker. Är det för att jag var ett "kaosigt" barn eller för att min mamma borde tagit mer ansvar för att saker och ting blev gjorda? Eller både och? Min mamma bar helt garanterat ADD förresten.
  • Anonym (relentless)
    Anonym (virrpanna) skrev 2012-01-21 15:59:07 följande:
    Men eftersom dina föräldrar inte städade i ditt rum eller visade dig hur man städar så blir det nog så för ett barn ser ju det den ser liksom. Föräldrarna är ju där för att vägleda sitt barn och visa hur saker ska vara. Men mina föräldrar städade hemma men mitt rum var också kaos och mina hem som jag bott i som vuxen har varit otroligt röriga och ostrukturerade. Alltså jag har inte det där sinnet för organisering och att se sånt där. Har märkt dock att när jag fått medicin som fungerar så liksom infinner sig det sinnet samt att jag blir mer motiverad till att städa. Tankarna blir mer "raka" på något sätt.

Nu har jag barn och när jag fick min första sökte jag hjälp för jag insåg att det inte skulle funka för mig annars och då kom de fram till diagnosen. Känner igen det där som din mamma gjorde men själv tänker jag och kämpar mycket med såna saker eftersom jag vet att mina barn är beroende av mig. De har också en pappa som är ordningssam och det underlättar ju väldigt mycket! Men det är ett himla sjå att hålla reda på saker som gympakläder och frukt eller liten matsäck som ska med osv. Saker blir ju inte alltid bra men hoppas och tror att man är ganska ok som förälder iallafall.

Hur är det för dig idag som vuxen? Är du rörig idag också? Det finns ju hjälp att få om du inte redan sökt hjälp. Min terapeut har sagt att om det blir för jobbigt och rörigt hemma så kan hon komma hem till mig och hjälpa mig att reda ut och säga vad jag ska göra osv. Eller att jag eventuellt kan få boendestöd. Och det ska jag nyttja om det går för långt. Har just flyttat till eget boende då jag och pappan har delat på oss så har sagt att om det inte funkar så ska jag ta hjälp av psyk med mitt hem.

Ja detta blev långt och mycket om mig men det var skönt att skriva av sig iallafall
    Mina föräldrar städade hemma, vad jag menar är att de städade inte längre mitt rum när jag gick på mellanstadiet utan det förväntades jag sköta själv. Likaså att ta hem läxböcker eller att faktiskt lämna sånt i skolan som hade packats ner i ryggsäcken. Däremot har inte mamma städat hemma hos sig själv sen hon skilde sig, men då var jag mycket äldre. 
    Min mamma har noll självinsikt med sina svårigheter, och vill inte kännas vid/höra talas om det. Där är jag annorlunda för jag försöker vara medveten och förbättra mig själv så mycket jag kan.

Jag tycker inte att jag är så jätterörig, tänker att det inte är så farligt men andra runt omkring tycker att jag är mer glömsk och slarvig än jag känner själv. Jag kommer liksom inte ihåg sånt, och de får berätta för mig att "du slarvade ju bort den och den och det var jag som fick leta reda på det", och då har jag liksom glömt att det hänt. Det är ingen som vill att jag lånar eller använder deras grejer på jobbet tex och så fattar jag aldrig varför innan de räknar upp allt jag slarvat bort för dem redan  

I mitt förra förhållande blev alltid min pojkvän helt galen när jag frågade var något låg, och tyckte också det var orättvist för han kommer ihåg alla gånger det har varit så innan men det gör inte jag och tror att han kan ha lagt det nånstans lika gärna när det alltid är jag som har slarvat bort det. 

Så jag själv upplever inte det problemet så starkt, även fast det är jättefrustrerande just när jag letar efter nycklarna, busskortet, plånboken, barnens skolböcker, gymnastikpåsen etc så är mitt minne inte så att jag lägger ihop händelserna och ser ett mönster (eller ett problem) förrän någon påpekar det för mig, utan det är bara en serie av enskilda händelser 50 ggr per vecka om du förstår hur jag menar. Och glad ska jag väl kanske vara för det

Jag har problem enligt lista i trådstarten, det mesta där stämmer in men jag tycker ju alltid mitt mest framträdande problem är det jag upplevde senast och har färskast i minnet Men koncentration och organisation, eller brist på, och uppskjutande av saker samt rastlöshet är ett ständigt bekymmer från morgon till kväll.
  • Anonym (relentless)

Ni andra här, jobbar ni eller är sjukskrivna? 

Jag kan tycka att jobbet är hanterbart, även fast det fanns många jobb som inte funkade alls innan jag hittade rätt, men det som är bra med jobbet är att det redan är strukturerat. Jag vet vad jag ska göra, jag har en lista att gå efter. Och visst man tappar saker, får gå flera gånger men folk runtomkring hjälper till och skriver man namn på allt brukar det komma tillrätta igen "du la de här viktiga papprena ute i regnet, så jag tog in dem åt dig". Någon säger oftast till när det är rast eller dags att gå hem. Jobbet ger också en struktur för hela min dag, jag har x antal timmar hemma varje dag. Om jag går upp samma tid varje dag så hinner jag göra samma saker varje morgon innan det är dags att gå för att komma i tid. Hemma har jag x antal timmar och om jag gör samma sak varje dag, sätter igång tvättmaskinen, lagar mat, diskmaskinen, bada barnen, natta, hänga tvätten, sova så får jag gjort det jag ska. Är det helg, eller ledighet av något slag, blir inget gjort eller klart och det blir ganska snart kaos och jag blir jättetrött av att det är rörigt och jag inte vet vad jag ska göra eller när eller någonting. 

• Anonym (relentless)

Jag har känslig hud, för sömmar och lappar i nacken å sånt och bh tycker jag är jättejobbigt att ha. Det tog lång tid att lära mig ha den på, och den måste verkligen sitta helt perfekt men ändå så känner jag den hela dagen och är precis medveten hela tiden om hur den sitter, får helt panik av axelband som glider ner och sånt Får liksom ont i fingrarna av att röra vid vissa material också. Vissa tyger och obehandlat trä å sånt, går inte. Det är som att det ilar i tänderna, fast i huden. 

• Anonym (relentless)

Köpte en bok, jag visste att jag hade velat läsa den länge men den var himla dyr å kostade över 300 spänn, å sen några dagar senare kom jag på att vad fan jag har ju redan läst den, lånade den på biblioteket för några månader sedan. Hur glömmer man nåt sånt, jag fattar inte! Och jag som såg fram emot att läsa den, men jag kan inte läsa om sånt jag redan läst en gång.

• Anonym (relentless)
    mammamia78 skrev 2012-01-29 00:35:01 följande:
    relentless: så är jag med. Får lätt klåda, urticaria av minsta lilla sömm osv. Ull går inte alls, inte ens 1%. Tur att man begåvats med små bröst så man lätt kan vara utan bh om man vill nu ser man det positiva med det men som yngre ville jag operera dem större. Skulle aldrig i livet göra det dock. Dottern är lika m känslig hud o jag får klippa bort alla lappar ur kläderna för henne.
    Här är också ett av barnen som ärvt denna känsligheten, dock inte det av mina barn som har konstaterad adhd. 
  • Anonym (relentless)
    Anonym (Robertsson) skrev 2012-01-31 16:20:34 följande:
    PS. Gäller listan i TS ADD eller inte? Det verkade handla om det, stod det,  men har utökats till ADHD och det känner jag INTE igen mig i?

Kanske är fel ute ändå då? =) 
    Likheterna mellan ADD och ADHD är väl fler än skillnaderna. Jag har hört att det också för vissa kan variera över tid, att i vissa perioder i livet skulle man kunna kvalificera sig för en adhd-diagnos, men i andra delar har man bara symptom på ADD?
  • Anonym (relentless)
    Anonym (yroll) skrev 2012-02-08 09:03:37 följande:
    Jag har en urusel kordination, när det gäller step up och allt vad gymping innebär. Går in i folk, kliver dem på tårna m. m.  Men konstigt nog funkar bollsporter utmärkt. Men mitt problem är att jag aldrig kommer ihåg en övning, springer fel hela tiden, har uruselt lokalsinne.

Detta innebär att jag kan gå vilse var som helst spelar ingen roll om jag har varit på ett ställe ett flertal gånger utan det är som om jag aldrig har varit där. Hur är det för er andra? Gps är en mycket bra uppfinning :) 

En annan sak är att jag vänder kläderna ut och in bak och fram utan att märka det, dock mindre nu när jag är vuxen, men det händer någon gång i veckan är det något som ni brukar göra?
    mammamia78 skrev 2012-02-08 11:05:18 följande:
    Jag har superbt lokalsinne och orientering var nåt jag var bra på.
    Jag hittar fantastiskt bra i skogen, konstigt nog, där det är bara likadana träd åt alla håll. Men i stan, och allra värst inomhus så hittar jag inte alls. Jag kan gå in i en affär å inte hitta ut. Ofta! Eller komma ut på en helt annan sida av huset än den jag gick in i å undra var fan jag är å inte fatta att jag gått ut åt ett annat håll. Däremot har jag aldrig haft problem att hitta utomlands när man reser. Har man kompisar som ska hålla på och kolla kartor å grejer, sånt orkar jag inte med jag bara går och måste jag så frågar jag nån i förbifarten och det går alltid hur lätt och snabbt som helst att komma fram. Mina barn skäller på mig å blir oroliga när de frågar var är vi, eller vart går den här bussen, å jag bara "vet inte". Äsch nånstans kommer vi och det blir säkert jättebra, annars kan man nog åka därifrån igen med. När jag var liten så brukade jag gå rakt ut i skogen och bara gå och gå tills jag var vilse och inte visste vart jag var, och det kittlade så härligt i magen då när jag kom på att jag inte visste hur jag skulle hitta hem. Haha kicksökare eller?
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna