• Alle

ADD symptom hos vuxna

Hahahahah! Det här är helt fantasiskt!
    Hittade den här tråden i dag av en händelse, och av listan i TS så är 95% jag!
    Jag har varit en kaospilot hela mitt liv, med flera depressioner varav flera obehandlade. Äter nu Venlafaxin sen drygt 1 år tillbaka och den hjälper.

Men jag har, helt av en händelse och på många olika sätt, upptäckt att jag troligtvis har ADD eller ADHD - det är lite för mycket som stämmer lite för väl.
    Har varit hos min underbara husläkare och hon har skickat remiss till psyk för utredning, så nu väntar jag. 

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Alle

Jag har bara börjat läsa i tråden, men det är sjukt mycket som stämmer och som jag småskrattande nickar igenkännande åt.

En liten sak, som jag alltid har gjort och som är viktigt, men inte alltid funkar är att skriva listor!
    Gör ni det?
    Jag kan ägna en hel förmiddag åt att skriva en lista på vad jag ska göra på förmiddagen, och när listan är klar så är förmiddagen slut och jag kan lika gärna slänga listan.....men jag skriver nya listor hela tiden.

Har extremt lång startsträcka, är utpräglad kvällsmänniska och är på topp efter 20-snåret ungefär.

Och nu glömde jag vad det för smart jag skulle skriva, då jag flyttade fokus till samtalet bredvid mig... *S*

Har en trögstartad men jävligt effektiv motor, min sambo brukar jämföra mig med en dragracer eller formel 1-bil - när jag väl kommer igång så går det i 180 men blir bra som bara den.

Jag kommer att skriva mer, men inte just nu

• Alle
    strulmaja skrev 2011-02-02 00:33:35 följande:
    Välkommen! Glad
    Tack - dina inlägg är en fröjd att läsa - jag känner så väl igen mig på många punkter.
  • Alle
    Esmiso skrev 2010-10-29 10:12:00 följande:
    kronisk depression är ju dessutom ofta förekommande hos människor med NPF överklag. Ofta pga att man upplevt sig missförstådd, känt sig annorlunda etc.
    Jag har inte kronisk depression men lider av återkommande depressioner, har haft minst 4 stycken, och det är endast de 2 senaste som har behandlats
  • Alle
    Esmiso skrev 2010-10-29 10:42:01 följande:
    bra! Tyvärr får alltför många människor bara medicin och blir hemskickade utan någon samtalskontakt och det är horribelt för mig. Man behöver ju bearbeta saker för att må bättre!
    Håller med.

Jag har 2.5 år av psykodynamisk terapi en gång i veckan i ryggen - fick det i samband med den första diagnostiserade depressionen.
    Gick Huddinge Sjukhus internetbaserade KBT-behandling förra året i samband med den senaste depressionen.
    Och visst har de hjälpt, men det är annat som felas också.
  • Alle
    Anonym (funderar) skrev 2011-02-04 10:13:10 följande:
    hej jag kan läsa böcker,håller på med ett antal samtidigt eller börjar på ett gäng fastnar jag inte på en gång så tar jag mig inte igenom boken men är den spännande så fastnar jag totalt i den kan läsa hela dan och natten.

Nånting jag däremot inte kan så är det att lyssna på ljudböcker det går bara inte jag slår hela tiden bort rösten och det bara mal i bakgrunden fastän jag försöker att lyssna och hänga med.
    det är lika om jag ska försöka titta på en svensk film så hänger jag inte med om det inte finns text den läser jag  då det går lättare att koncentrera sig konstigt?ja det vet jag :)
    Ja, samma här med böcker - är det tråkiga så går det bara inte, men fastnar jag så sträckläser jag.
    Ljudböcker är inte heller min grej, kan inte fokusera.  
  • Alle

Jag har läst att fler av er har problem med fysisk kontakt - "gos" etc.
    Det har jag absolut inga problem med nu i vuxen ålder, älskar kroppskontakt och är mycket fysisk av mig.
    När jag var yngre var jag inte sån, det har blivit bättre med åren.  

• Alle

På måndag ska jag på första bedömningssamtalet på psykmottagningen. 
    Nåt särskilt att tänka på? 

• Alle
    psyko II skrev 2011-02-15 19:24:45 följande:
    wow att ni ens har klarat er att ta er till universitetet *avis*  Jag har inte ens klarat gymnasiet :-S
    Samma här...och jag har hela livet fått höra att "Åh, jurist skulle passa dig jättebra. Varför pluggar du inte???" - eeehhh - vad svarar man på det...
  • Alle
    psyko II skrev 2011-02-15 19:35:17 följande:
    hahaha jaa samma här, men jag skulle vilja bli polis men det kan man se sig i månen efter Förvånad
    Det ville jag bli när jag var yngre men det kom aldrig så långt...på den tiden var ju utbildningen betald så man borde kanske ha satsat lite...
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna