• Alle

ADD symptom hos vuxna

Jag såg en underbar förklaring hur ADD/AHD funkar idag i en annan tråd:

Altså man är som en kattunge!

Man leker med en boll och så studsar den bollen förbi ett garnnystan som ligger där OJ kolla här vad spännande. Då har man glömt bollen och leker med garnet istället. Sen går man förbi med garnet vid en liten råtta... och så börjar man leka med den istället... 

Jag vet inte hur jag annars ska förklara. Man tänker inte så mycket utan det går av bara farten och rätt som det är så kommer man på sig själv och blir så frustrerad på sig själv!!!!

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Alle
    psyko II skrev 2011-02-15 19:46:51 följande:
    Tror du det hade hjälpt att satsa lite? attans att jag inte tänkte på det tidigare också hehe
    Men med hjälp tidigare så hade det nog kunnat funka
    Skrattande   Cool Du vet väl - upp som en sol ner som en pannkaka....
  • Alle
    Samarkand skrev 2011-02-16 10:04:41 följande:
    Välkommen tillbaka :)
    Vad skönt ändå att din utredning har satt igång! Jag är väldigt avundsjuk på dig ;)

Jag tror vi alla är så att vi inte riktigt orkar vara riktigt aktiva här hela tiden. Det är fruktansvärt jobbigt att "jobba" med sig själv och samtidigt vara på topp hela tiden kan jag känna. Har ju själv varit sjuk i 2 v och knappt orkar läsa eller skriva en rad här.
    Väntar fortfarande på utredning. Nu har 1 mån och 1 v gått och har inte ens fått en tid än.. :(
    Usch vad jobbigt att gå och vänta!
    Jag har också väntat länge men fick kallelsen för ett tag sen och ska på bedömningssamtal på måndag...känns lite läskigt.. 
  • Alle
    Samarkand skrev 2011-02-16 20:49:26 följande:
    Ojoj, kl är 20.45 och jag är redan jättetrött. Det var något ovanligt. Jag har inte sovit på eftermiddagen men jag har inte heller varit ute eller tränat. Tog Ataraxen för 30 min sedan så de har inte börjat verka än heller.
    Jag svär på att så fort jag har gått och lagt mig så kommer jag vara klarvaken och sen ligga och älta till kl 2-3 i natt.
    Jag gör väl ett försök och hoppar i säng. Håll tummarna för att jag lyckas somna PRONTO ikväll!
    Sömnstörningar har jag inte längre, men har gått på Stilnoct tidigare. 
    Så sov gott nu!!! 
  • Alle

Lite OT men jag kom på att jag funderade på en sak gällande ADD/ADHD -
    Det här med att man startar projekt men aldrig avslutar....
    Hur många påbörjade - i tanken eller faktiskt - projekt har ni?

700 bilder som ska in i album - famkallade.... En hel mapp med recept som ska sorteras och sättas in i pärm Har i flera månader börjat sortera mina papper för att ordna - börjat alltså... Projekt storstädning i barnens rum Har påbörjat att göra fina tavlor till hemmet Städa förråden - påbörjat, inte mer....
    Det finns säkert ännu mer men det är vad jag kommer på...
  • Alle
    Anonym (tjockisen) skrev 2011-02-17 13:25:14 följande:
    Just ja, jag tänkte fråga er i tråden, är det någon av er som provat antidepressiva preparat som påverkar noradrenalin och dopamin? Tex voxra eller zyban? Jag käkar zyban nu sen jag gick in i en egentlig depression, i kombination med concerta, men jag tycker inte att jag får någon speciell effekt nu efter två veckor...
    Zyban är ju rökavvänjningsmedel och innehåller enligt fass varken noradrenalin eller dopamin (vilket Voxra gör)
    Själv äter jag SNRI-preparatet Venlafaxin som påverkar halten av noradrenalin och serotoning sedan oktober 2009. Fungerar bra. Har ingen diagnos än, och äter därför ingen ADHD-medicin.
  • Alle
    Anonym (tjockisen) skrev 2011-02-19 14:57:39 följande:
    Båda har samma verksamma ämne; Bupropion. Dom används bara i olika syften.

Okej, hur tycker du det fungerar, blir du piggare?
    Piggare är kanske inte ordet, men den hindrar mig från att gå ner i depression igen och håller mig på en högre, mer jämn nivå.
    Men du får räkna med att det tar tid, 2 veckor ger inte alltid resultat. 
  • Alle
    Samarkand skrev 2011-02-20 18:54:28 följande:

Jag har gjort en suverän upptäckt! :)
    Mitt i veckan när jag var på mitt sedvanliga Zumbapass så upptäckte jag plötsligt att det var helt dött i huvudet på mig... Det var verkligen helt tyst i huvudet på mig. Jag skojar inte!! Den vanliga larmcentralen höll inte igång och tankarna var som bortblåsta.. :) Hjärnan vilade..  Äntligen har jag hittat något som inombords får tyst på mig! Vilken glädje och vilken lättnad, faktiskt. Det innebär att 2 h i veckan (förutom när jag sover) så får hjärnan sin välbehövliga vila. Jag vet att jag även kopplar bort tankarna under Bodybalancen men bara under en del av passet.
    Jag tror jag ska börja gå på Zumba varje dag!Flört

Vad roligt! Alla verkar köra Zumba nu förtiden...
    Jag har testat Yoga - det var skrattretande....men har hört att det ska ge bra resultat på människor med ADHD/ADD.
    För mig så är ett sätt att varva ner att spela spel typ Tetris, Bejeweled på FB - då blir det tystare i hjärnan. 
  • Alle
    BeaBee skrev 2011-02-20 22:41:53 följande:
    Haha ja jag sätter mig med tetris på mobilen när jag vill ha lite lugn och ro i huvudet. Yoga gjorde allting värre, jag klarade helt enkelt inte av det. Jag blev uttråkad, extremt rastlös och funderade på att gå därifrån efter 10 min, en ren plåga alltså.
    Så var Yoga för mig också....

Klagar av mig lite nu, innan jag ska till psyket..

Jag har hela mitt liv haft extremt svårt för människor som är tröga, sega, långsamma, pratar långsamt, rör sig långsamt. Hatar köer som inte går framåt och människor som inte fattar vad jag säger/menar på två röda...Och människor som jag uppfattar som dumma och korkade, har jag helt enkelt svårt att uppföra mig civiliserat mot.

Har alltid även duperat/manipulerat min omgivning för att få saker på mitt vis...ofta omedvetet men jag är så fokuserad på att det ska bli som jag vill...

Igår så hade jag en fyrfilig motoväg i hjärnan. I den ena filen så funderade jag på en sak, i en annan fil konstaterade jag något. i den tredje filen åkte nån jävla schlager fram och tillbaka.....och i den fjärde dagdrömde jag...

Har alltid varit klumpig, är som en fölunge i kroppen, snubbla på kanter som inte finns etc. 

Har blivit kalla för både intensiv och färgstark - hmmm

Så, nu ska jag spela lite tetris innan jag drar...

Kram

• Alle
    BeaBee skrev 2011-02-21 13:54:37 följande:
    Haha gud vad jag känner igen mig! Igår höll jag på att få ett psykbryt när kön på cafét gick extremt långsamt. Jga klarade inte av att stå där. Eller när folk går långsamt, stannar och bara är allmänt i vägen. Har jag planerat att gå någonstans så ska helst ingen komma ivägen. Jag och mamma hade en diskussion om det där igår och hon är precis likadan som jag till skillnad att hon nu vid 54 års ålder har lärt sig att hantera det.
    Ja, usch för alla som är i vägen, både gående och bilförare
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna