• Blackbird

ADD symptom hos vuxna

strulmaja skrev 2011-01-15 09:41:05 följande:
    Jag är likadan. Fast jag tittar inte på deras mun. Jag växlar nog från att titta i ögonen och på något helt random ställe vid sidan om eller bakom eller ner på mig själv.

Sen är jag URKASS på att läsa läppar eller vafan det heter. URKASS verkligen.
    Ja, men det är så olika. Problemet här för mig var att ögon ger för stark intryck och det känns som att de märker av att jag blir så nervös.
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Anonym (ADD?) skrev 2011-01-15 07:52:20 följande:
    Strulmaja: Jag har fått höra att jag är bra på att läsa av folk men jag tycker det är svårt att bedöma själv om det stämmer. Jag tror inte att jag är så superbra på att läsa av folks ansikten men däremot tycker jag mig kunna känna av humör i "luften", läsa av tonläget på rösten, hastigheten på stegen osv. Jag kan tex tycka att det är riktigt jobbigt att vistas i rum där det är mycket stress och förväntan, tex inför ett bröllop (alltid minst en som är överstressad) eller julaftonsmorgon (då allt måste vara perfekt när gästerna kommer) då tycker jag det blir för mycket stress i luften och vill bara springa därifrån.
    Det där är jag också rätt bra på förutom när det gäller EN person. En gång var jag väldigt, väldigt säker på att jag visste vad den personen kände och agerade därefter, men som det visade sig vara så fel att jag skämdes något så oerhört. 

MEN - det KAN ha varit så att personen har förnekat också. Det lär jag nog aldrig få veta. 
    Conscience is dead
  • Blackbird
    strulmaja skrev 2011-01-15 10:03:41 följande:
    För mig är det nog snarare att jag är rädd över att de ska se igenom mig så som jag ser igenom dom. Delvis. Jag vet (för sååå många har påpekat det) att jag har ett dålig pokerface och att vad jag tycker, tänker, känner syns direkt på mig. Om någon då sitter och gaggar om nått jag är helt ointresserad av kan jag inte dölja det ens om jag försöker. Det gör mig generad. Jag vill inte verka ohyfsad men det är sååå svårt.
    Hehe, kan trösta dig med att jag också är lätt att läsa av. Och det HATAR jag, för jag vill inte vara så genomskinlig. 
    Conscience is dead
  • Blackbird
    strulmaja skrev 2011-01-15 10:05:06 följande:
    Oj, orkade du verkligen läsa igenom allt? Började som svar till dig men blev sen bara massa tankar jag satt med för stunden kände jag.
    Ja, men om jag ska vara ärligt tog det mig ganska lång stund  
    Conscience is dead
  • Blackbird
    strulmaja skrev 2011-01-15 10:15:12 följande:
    Jag tror att många blir så tagna på sängen av ens träffsäkerhet att få skulle erkänna att vi hade rätt. Men som sagt, det får man aldrig veta.
    Det har du nog rätt i.

Vet du, jag har gett upp tankarna på att söka vård. Vem FAN vill stå i kö i ett till tre år? Inte jag iallafall. Jag har absolut inte det tålamodet.  
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Anonym ((ny med adhd)) skrev 2011-01-15 10:26:52 följande:
    Jag känner igen mig massor! Känner direkt hur en person mår, speciellt ilska/nedstämdhet märks direkt och tydligt.

Märker direkt om någon ljuger för mig, men är konflikträdd och visar inte att jag ser det (spelar dum).
    Andras humör smittar lätt av sig på mig, om någon är ilsken blir jag också det och om någon är glad blir jag också uppåt.
    Hatar när någon ny bekantskap är spänd, då blir jag helt nervös och spänd jag med.

Andra läser av mig lätt också, min mamma kan höra hur jag mår genom mitt "Hej" i telefonen.

Har också svårt med en längre tids ögonkontakt, speciellt med nya bekantskaper blir jag "generad" på något sätt.
    Tittar då på saker i omgivningen och växlar till ögonkontakt kortare stunder.

Svårt för människor som tittar mig i ögonen hela tiden, känns som att de "ser igenom" mig.
    Jag har ingenting att dölja eftersom jag lämnar ut mig själv helt och hållet så jag förstår inte varför jag känner så? Dålig självkänsla tror jag.

Jag ser det inte som dålig självkänsla. Jag ser det som att ingen egentligen vill bli sedd igenom. Att de ska vara öppna som en bok. Jag tror att man vill behålla sig för sig själv och själv bestämma vad andra ska veta om en. Fast nu är jag inte du, och inget känner dig bättre än du själv...

Men iallafall är det så för mig. Jag vill kontrollera mig och själv bestämma hur mycket andra ska känna mig, men ändå känns det som att jag avslöjar mer än jag vill och det tycker jag INTE om.
    Conscience is dead
  • Blackbird
    strulmaja skrev 2011-01-15 11:33:21 följande:
    Men du hur vet du att det är lång kötid?
    Jag fick höra det av någon som själv sökt den vården...men ja, jag måste höra av mig själv för bli säker. Har bara varit så förbannat orkeslös denna vecka då hela min värld vändes upp och ned och jag mådde AS. Men på måndag kanske jag bara hör av mig och hör efter hur det ligger till.
    Conscience is dead
  • Blackbird
    TjockKatt skrev 2011-01-15 11:52:24 följande:
    Fast, du kan ju lika gärna leva ditt liv och ha en köplats som att leva ditt liv utan att ha en. Det påverkar ju inte på något sätt. Tänk om du ångrar dig om ett år, då har du tre år kvar istället för två?
    Jag vet, du har helt rätt naturligtvis. Jag var bara orolig för att jag inte skull stå ut med all väntan. Sen undrar jag, blir inte läkare mer anti till undersökning ju äldre man är? Jag är ju 31 nu och blir 32 i år...
    Conscience is dead
  • Blackbird
    Harlow skrev 2011-01-15 14:20:38 följande:

Hej vänner!
    Vill börja med att säga att jag ger upp mitt gamla anonyma nick eftersom det kan bli förvirrande.
    Som sagt, jag har fått preliminär diagnos nu, som läkaren sa "adhd, tourettes och eventuellt lite annat" utöver min GAD som jag har sen tidigare (allt hänger ju ihop). Ja, jag lägger korten på bordet men jag inser att eftersom detta förmodligen stämmer och det är något jag får lära mig att leva med så är det väl lika bra att börja redan nu.
    Strulmaja; tack för dina fina ord! Hjärta Kärlek till dig.

Nej, psykologens preliminära diagnos på mig kom inte som någon chock, jag har plöjt igenom allt jag kan hitta om npf och kommit fram till att det som stämmer in i princip till 100% på mig är just AD(H)D och Tourettes. Ändå började jag gråta när han sa det, mest av lättnad tror jag. Nu återstår ju massa tester, så ingenting är ju klart men jag är rätt säker på att testerna kommer visa samma sak. Och psykologen verkade tvärsäker efter bedömningen.

Ni talar om intuition i tråden, och det är intressant.
    Jag anser mig ha väldigt god intuition och är väldigt bra på att känna av sinnesstämningar och "fel" eller hur man ska uttrycka mig. Samtidigt är jag naiv och vill alltid tro gott om alla, men min magkänsla brukar pocka på om personen är falsk eller har onda avsikter. Faktum är att min kille ofta använder mig när han träffar nya människor på ett eller annat sätt, han låter mig "känna av" eller vad man ska säga.
    Dock måste jag tillägga att jag är väldigt nojig, så ibland tar min rädsla över och "skuggar" intuitionen eller vad man ska säga, men överlag så har jag skrämmande ofta rätt. Det är liksom inget som går att ta på, jag bara fylls av en speciell känsla när jag pratar med honom, och sen måste jag sätta mig och tolka den och försöka förstå vad det är jag har upplevt.

Jag har också jättesvårt att titta folk i ögonen under samtal, jag blir besvärad som f-n om jag pratar med någon som envist söker ögonkontakt och letar upp mina flyende ögon, typ böjer sig ner och försöker fånga upp min blick. Tittar gärna åt sidan när jag pratar med folk. Jag har dock övat på detta, då jag insett att i många situationer kan man inte göra så, så jag utmanar ofta mig själv och verkligen tittar i ögonen, och upptäcker då att vissa andra blir besvärade och vänder bort blicken. Det känns lite som en maktkamp, den som håller blicken stadigast är den som "leder" konversationen, sjukt egentligen men jag tror det är s.k. mikrosignaler som de flesta använder sig av.

Nu har jag svamlat bort min tråd, återkommer senare.

PUSS på er vänner!

{#emotions_dlg.flower} Så skönt att ha fått svar! Intressant läsning!
    Conscience is dead
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna