strulmaja skrev 2010-12-28 19:35:26 följande:

Tack!
Nu till en fråga.
Autistiska människor brukar ju uppfatta och ta saker och ting bokstavligt. Om man te.x säger "Jag tycker vi hoppar över kaffet och går på promenad istället" så tror den autistiska att man bokstavligen ska hoppa jämfota över kaffekoppen. Right?
MEN, vet du om detta även gäller ADHD/ADD-människor? Kanske inte lika bokstavligt men att man har svårt att förstås vissa underförstådda saker?
Hm, bra fråga. Det vet jag faktiskt inte riktigt. Men jag tror inte att så många med högfungerande autism/AS tar såna saker bokstavligen heller, iallafall inte när man blir lite äldre. Inte så tydliga saker. Men jag kan ta ett eget exempel.
Helt nyligen, för någon månad sedan, fattade jag att lutfisk syftade till att man hade fisk i någon sorts "sås" (lut), inte att det var en sne fisk. Jag var helt övertygad om att det var någon sorts plattfisk som stod lutande. (Vi har aldrig haft lutfisk på våra julbord). Dock tror jag att det där med hoppa över kaffet och liknande kanske mer gäller barn innan dom lärt sig uttrycken. Men fortfarande tycker dom nog att det låter lite konstigt.