• TjockKatt

ADD symptom hos vuxna

Anonym (oj) skrev 2010-12-28 18:20:02 följande:
    Just nu kan jag checka av vartenda symtom av de ovan beskrivna, jag mår INTE bra just nu.
    Total kaos i huvudet och det känns som att 28 jan. ligger väldigt långt fram i tiden. Det är då jag ska på bedömningssamtal.
    Ledsen att komma och gnälla, men jag vet inte vart annars jag ska göra det. :/
    KRAM
    Gnäll på du bara, det behöver man ibland.
    Finns det ingen hjälp du kan få under tiden, för att klara dig tills dess? Vad är det som kaosar, någon av oss kanske har ett tips? Kram på dig!
  • TjockKatt
    strulmaja skrev 2010-12-28 19:10:23 följande:
    Tror ni listan är tydlig nog? Jag orkar fan inte mer nu lol.
    Fullständigt perfekt. Du fick verkligen till sammanfattningen i början, helt klockrent. Ett kanonjobb strulmaja, du förtjänar en stor eloge! *skickar virtuella blommor och chokladkartonger*
  • TjockKatt
    PINK666 skrev 2010-12-28 18:46:34 följande:
    Här är en till med ADD, Fick min diagnos nu under hösten. Det har varit jobbigt att acceptera diagnosen även om jag själv trott att det skulle vara enklare. Medicinerar inte än men ska ev få börja . Jag känner igen mig i hela den långa listan som någon ovan hade skrivit. Just nu är jag sjukskriven för mina besvär och jag undrar om jag någonsin kommer klara av någonting. När jag försökt jobba eller plugga blir jag ofta dålig i utmattningsdepressioner. Går nu hos en underbar arbetsterapeut, jag kan verkligen säga allting till honom och han ska hjälpa mig att strukturera upp mitt liv. Än så länge har jag mest gråtit hos honom men det är nog bara jag som inte riktigt kan ta in att jag har ett funktionshinder....

Här kommer jag återkomma, skönt med folk som förstår.. 
    Hej! Välkommen till tråden. Det är svårt att acceptera att man har "problem" för en del, och det är helt normalt. Med tiden läser man in sig och inser förhoppningsvis att det inte bara är dåligt och att det finns sätt att klara av vardagen ändå, iallafall tillräckligt för att det ska gå smärtfritt.
    Medicin kan hjälpa men man kan behöva hjälp ändå, jag ska tex börja på KBT och hoppas att det ska hjälpa mig att tänka annorlunda.
  • TjockKatt
    strulmaja skrev 2010-12-28 19:22:32 följande:
    Tack kära du! Det var riktigt jobbigt och inget jag känner för att göra igen men nu är det gjort så FAN ta den som inte är nöjd nu Flört
    Jag såg det i svaret till pink666, VAR NÖJD! Riktigt snyggt gjort som sagt. Nästan någonting man borde trycka.
  • TjockKatt
    strulmaja skrev 2010-12-28 19:35:26 följande:
    Glad Tack!

Nu till en fråga.

Autistiska människor brukar ju uppfatta och ta saker och ting bokstavligt. Om man te.x säger "Jag tycker vi hoppar över kaffet och går på promenad istället" så tror den autistiska att man bokstavligen ska hoppa jämfota över kaffekoppen. Right?

MEN, vet du om detta även gäller ADHD/ADD-människor? Kanske inte lika bokstavligt men att man har svårt att förstås vissa underförstådda saker?
    Hm, bra fråga. Det vet jag faktiskt inte riktigt. Men jag tror inte att så många med högfungerande autism/AS tar såna saker bokstavligen heller, iallafall inte när man blir lite äldre. Inte så tydliga saker. Men jag kan ta ett eget exempel.

Helt nyligen, för någon månad sedan, fattade jag att lutfisk syftade till att man hade fisk i någon sorts "sås" (lut), inte att det var en sne fisk. Jag var helt övertygad om att det var någon sorts plattfisk som stod lutande. (Vi har aldrig haft lutfisk på våra julbord). Dock tror jag att det där med hoppa över kaffet och liknande kanske mer gäller barn innan dom lärt sig uttrycken. Men fortfarande tycker dom nog att det låter lite konstigt.
  • TjockKatt
    strulmaja skrev 2010-12-28 20:04:43 följande:
    Jag tror iofs att även s.k "normala" människor kan tro sådana saker, att man inte behöver ha autism eller AS för det. Men om vi ska ta mig i jämförelse med dig, ang lutfisk, som är något jag är HELT ointresserad av. Jag smakade det någon gång som liten och hatade det. Jag har aldrig ens tänkt någonting alls eller haft någon uppfattning om lutfisk överhuvudtaget. Att det inte var en sned eller lutande fisk har jag förstått men just varför den kallas lutfisk har jag aldrig brytt mig om att ta reda på och så är det med allt annat också som jag inte är intresserad av, de sakerna bemödar jag mig inte ens ha en tanke eller uppfattning om. Och skulle någon säga: Vet du varför det kallas lutfisk? och vilja lära mig något om sådant som jag dömt ut som ointressant och tråkigt skulle jag inte lyssna för fem öre. 

Jag irriterar mig faktiskt på den sidan hos mig själv, egenskapen, eller vad det nu är. Jag dömer även filmer och böcker efter titel och omslag och det har ju visat sig att jag haft fel många ggr och gått miste om en hel del jag skulle ha tyckt om.    
    Absolut, kanske dåligt exempel men det var det senaste jag kom på nu i juletider. Min farmor pratade alltid om lutfisk när jag var liten, därför har jag funderat på det ibland.
  • TjockKatt
    PINK666 skrev 2010-12-29 17:11:52 följande:
    Jag vet inte vad som är värst med att ha fått en diagnos. Mest är det att min omgivning inte vill ta in ordet funktionshinder!! de tror inte jag har de problem som jag säger, vet inte vad jag ska göra för att de ska förstå. Jag har slutat prata om hur jag mår. Den enda som verkligen förstår är min man som lever med mig varje dag, som ser mina bekymmer. Förutom ADD lider jag oxå av deppressiv personlighetstörning så därför är jag ofta deppig. 

Mina största funderingar är hur mitt liv kommer se ut från och med nu?? jobbar ni alla? pluggar? sjukskrivna? 
    Ditt liv kommer väl se ut som det gjort hittills? Ingenting ändras för att det står lite siffror och namn på ett papper. Nu vet jag iof inte hur gammal du är, om du är rätt ung så förstår jag ju att du undrar. Men det kommer gå bra för dig, tror jag. Jag har också en depression-diagnos, dock inte personlighetsstörning, och det är jobbigt men det går att leva med det också.
  • TjockKatt

Jag har bara slöläst de senaste inläggen nu, jag har varit borta över dagen. Men jag känner igen det mesta jag läst, det där med att man måse göra någonting samtidigt helatiden. Jag sitter alltid i soffan vid datorn och äter, samtidigt som jag tittar på tv. Dock kan jag inte tex skriva på msn samtidigt utan måste ha en intressant tråd eller text att läsa undertiden. Jag sitter aldrig "som man ska". Min mamma klagade alltid på det. Det står tom i min journal. "-Namn- sitter ofta med benen under sig, eller med knäna på bordskanten" Haha!

• TjockKatt
    Anonym skrev 2010-12-30 02:34:28 följande:
    Jag täcker in nästan alla symptom i TS och jag har inte ADD.
    Blir det inte lätt en ursäkt för att slippa anstränga sig?
    Det står klart och tydligt att det är vad vi i tråden har gemensamt och listan innehåller inte nödvändigtvis några kriterier för diagnosen.
    Hur menar du nu undrar jag?
  • TjockKatt
    Anonym (ADD?) skrev 2010-12-30 04:47:29 följande:
    TjockKatt skrev 2010-12-30 01:35:33 följande:
    Jag sitter aldrig "som man ska". Min mamma klagade alltid på det. Det står tom i min journal. "-Namn- sitter ofta med benen under sig, eller med knäna på bordskanten" Haha!
    Men hoppsan, är det så konstigt att de tom skriver det i journalen? Förvånad
    Nja, han skrev upp det mesta. Tom att jag hade "dåligt nagellack" och "sjaskig make-up", såaetteh... Jag tror att ha var lite aspie faktiskt. Väldigt märklig man. Men jag har googlat honom nu i efterhand. Jäkligt effektiv, har gjort massa arbeten och grejer, och även om han kallar sig expert på neuropsykiatri så är det mest om demens och utvecklingsstörningar....? Lol.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna