• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • Rona

Ingen som vill svara på mitt inlägg?????

• strulmaja
    Rona skrev 2011-01-11 07:51:49 följande:
    Ingen som vill svara på mitt inlägg?????
    Jag har inte svarat för jag vet inte vad jag ska svara. Är själv hjälpsökande kan man säga.
    Fick dock tips igår om att åtminstone prova ställa klocka (äggklocka, timglas etc) eller alarm på mobilen för att hinta om att nu är dags att göra annat. Har ni testat det?
  • Anonym (hmm)
    Rona skrev 2011-01-10 19:02:05 följande:
    Har ni tips att ge till min 17-åriga dotter?
    Hur gör ni för att "få ändan ur vagnen" och GÖRA saker. Hur gör ni för att komma ihåg att äta, göra läxor, osv? Hur gör ni för att hålla reda på saker?
    Min dotter sitter bara som en säck potatis vid datorn och gör ingenting. Om inte jag serverar mat så äter hon inte. Om inte jag säger åt henne att GÖRA något, så blir hon sittande där.
    Jag blir galen snart!
    Vet inte riktigt heller vad jag ska svara, för det är ju detta vi söker för själva, vad man kan göra
    men som strulmaja sa, ställa klockor/mobil, sätta upp almenacka på dörren, skriva dags/tim/vecko schema...tjaa lite vad jag kom på just nu.
  • Anonym (tjockisen)

Usch vad sämst jag är. Min första kurs skulle börja 8.30. Tar ca 35-40 minuter och gå. Tio över står jag i trapphuset och inser att det är kört och går in. Nu tog jag faktiskt en atarax. Får se om jag pallar gå på nästa, isåfall måste jag gå vid nio. Känner mig inte alls i form idag egentligen, ändå var jag så duktig och gick upp i tid och grejer. Har inget schema eller någonting. Inte fått böckerna heller. Men ja, ska försöka gå till nio.

• strulmaja
    Anonym (tjockisen) skrev 2011-01-11 08:25:06 följande:
    Usch vad sämst jag är. Min första kurs skulle börja 8.30. Tar ca 35-40 minuter och gå. Tio över står jag i trapphuset och inser att det är kört och går in. Nu tog jag faktiskt en atarax. Får se om jag pallar gå på nästa, isåfall måste jag gå vid nio. Känner mig inte alls i form idag egentligen, ändå var jag så duktig och gick upp i tid och grejer. Har inget schema eller någonting. Inte fått böckerna heller. Men ja, ska försöka gå till nio.
    Hej vännen! Jag har också jättesvårigheter idag med att komma igång. Det har jag ju jämt men vissa dagar är det extra, extra svårt. Jag borde absolut inte sitta här nu och jag måste verkligen iväg idag. Borde typ redan sitta i bilen nu. Förstår inte vad det är som tar emot så? Obestämd
  • Anonym (tjockisen)
    strulmaja skrev 2011-01-11 08:35:53 följande:
    Hej vännen! Jag har också jättesvårigheter idag med att komma igång. Det har jag ju jämt men vissa dagar är det extra, extra svårt. Jag borde absolut inte sitta här nu och jag måste verkligen iväg idag. Borde typ redan sitta i bilen nu. Förstår inte vad det är som tar emot så? Obestämd
    Ja, det är verkligen supersvårt! Får så ibland att jag står klar och ska gå men sen känns det bara helt fel och jag går in igen. Ändå kändes det bra först, jag lyckades bra med smink och kläder och hade packat väskan i förväg. Men sen när jag insåg att jag skulle bli försenad så bara låste det sig. Funderar på om jag ska gå i morgon istället, känner mig inte pigg eller pepp alls längre. Jävla skit alltså. Jag har varit tveksam hela lovet om jag verkligen skulle ta den här terminen eller om jag skulle försöka sjukskriva mig istället eller bara ta lite på distans men tänkte hela tiden att "nä, men sysselsättning är ju bra, komma ut och gå och träffa folk och sådär". Jo tjena, kanske om man öht kom utanför dörren...
    Nej jag förstår inte heller? Det är väl nån form av uppskjutarbeteende kanske? Jättejobbigt är det hursomhelst!
  • hedmanpazio
    strulmaja skrev 2011-01-10 21:53:29 följande:
    Jo just det. En sak som den här psykiatrikern sa idag och som jag vill dela med mig till er var när vi pratade om min oförmåga att planera och strukturera, det här med att inte komma i säng i tid, komma upp i tid, att planera sin tid etc. Han sa att människor med ADHD inte har den förmågan naturligt. Vi kan lära oss och träna in det men det finns inte där naturligt som hos de flesta andra "normalstörda" människor och detta tyckte jag var så skönt att höra. Som en bekräftelse på att nej, jag är inte dum i huvudet, jag har "bara" avsaknad av vissa förmågor som för andra finns där naturligt eller utan större ansträngning.
    Hoppas det är ok att jag kommenterar lite på en fråga som är riktad till någon annan. Det här med att planera strukturera, problemlösning och andra sk. 'höre kognitiva funktioner' hör till det som kallas Exekutiva funktioner som du skrev i ett senare inlägg. Trist att han använder fackterminologi för att förklara för dig. Dessa funktioner är något vi tittar efter vid utredningar av neuropsykiatriska funktionshinder som ADHD. Anledningen till att personer med denna diagnos har dessa problem är just pga av en oförmåga att bibehålla en uppmärksamhet på något en längre tid fokuserat. det påverkar ju ens förmåga att planera och strukturera eftersom när en plan är lagd (i huvudet) så distraheras personen ofta väldigt lätt av annat och tankarna far iväg till 'en ny plan' och så vidare. Därav följer även symtomen glömska, virrighet, impulsiv, motorisk rastlöshet (alltså lite restless leg-aktigt där man ex. har svårt att sitta helt stilla)

Det är dock något väldigt viktigt du berör tycker jag med att känna sig bekräftad i att inte vara dum i hvuudet. För du kan ha ADHD men fortfarande ett IQ på långt över genomsnitt och upplevelsen att inte få till det strukturmässigt eller planeringsmässigt kan verkligen ibland kännas som man inte fattar, men det handlar som du skriver inte om det utan att vissa förmågor och stödfunktioner inte riktigt finns där som därmed ger upphov till symtomtem du beskriver.
  • hedmanpazio
    Anonym (tjockisen) skrev 2011-01-10 21:35:48 följande:
    Nej, jag tror att jag skulle klara av att arbeta där. Men på ett lite lugnare ställe, inte en avdelning med folk som får vredesutbrott och psykoser. Det känns svårt det där att man måste agera direkt, att personalgruppen måste veta exakt vad den andra tänker göra osv. Det vågar jag inte. Däremot på någon daglig sysselsättning eller så tror jag skulle gå. Det skulle jag vilja. Tack för peppen, behövs alltid. ^-^

Hm, svårt att säga. Det kan ju vara en del av bedömningssamtalet också. Men det är definitivt på gång iallafall, minst! Grattis, skönt att det äntligen blir av!
    Beroende på vart du bor så har kommunen även psykiatri. Den består i boendestöd och annan 'daglig verksamhet' för personer med psykiska funktionshinder. Dessa verksamheter är ovärderliga för personer som mår dåligt och en enorm tillgång för samhället. Och jag tror du skulle passa in väldigt bra där med din entusiasm,  kunskap och ödmjukhet 'trots' din, som läkaren sa, bristande förståelse för andra människor (vilket låter konstigt i mina öron efter att läsa dina inlägg).
  • Anonym (tjockisen)
    hedmanpazio skrev 2011-01-11 08:47:47 följande:
    Beroende på vart du bor så har kommunen även psykiatri. Den består i boendestöd och annan 'daglig verksamhet' för personer med psykiska funktionshinder. Dessa verksamheter är ovärderliga för personer som mår dåligt och en enorm tillgång för samhället. Och jag tror du skulle passa in väldigt bra där med din entusiasm,  kunskap och ödmjukhet 'trots' din, som läkaren sa, bristande förståelse för andra människor (vilket låter konstigt i mina öron efter att läsa dina inlägg).
    Ja precis, det var det jag menade med daglig sysselsättning. Var på ett sånt ställe förra terminen när jag läste socialpsykiatri. Det var det bästa stället jag varit på, både personalen och brukarna var guld och jag fick väldigt fina omdömen. Dom verkade tycka om mig en hel del, dom tyckte att jag skulle söka vikariat men sa också att man helst skulle ha körkort vilket jag inte har, men att jag kunde prova. Har dock inte gjort det än, har inte varit i form riktigt för att arbeta än men det kommer nog.
    Tack så hemskt mycket för ditt inlägg iallafall, jag tyckte också det kändes lite märkligt att säga så även om han sa det på ett "fint" sätt. Men å andra sidan har han bara träffat mig två gånger, förutom det bara sätt resultatet av självskattningen och läsa-av-ansikten-testet, och det såg ju inte så bra ut.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (tjockisen) skrev 2011-01-11 08:55:39 följande:
    Ja precis, det var det jag menade med daglig sysselsättning. Var på ett sånt ställe förra terminen när jag läste socialpsykiatri. Det var det bästa stället jag varit på, både personalen och brukarna var guld och jag fick väldigt fina omdömen. Dom verkade tycka om mig en hel del, dom tyckte att jag skulle söka vikariat men sa också att man helst skulle ha körkort vilket jag inte har, men att jag kunde prova. Har dock inte gjort det än, har inte varit i form riktigt för att arbeta än men det kommer nog.
    Tack så hemskt mycket för ditt inlägg iallafall, jag tyckte också det kändes lite märkligt att säga så även om han sa det på ett "fint" sätt. Men å andra sidan har han bara träffat mig två gånger, förutom det bara sätt resultatet av självskattningen och läsa-av-ansikten-testet, och det såg ju inte så bra ut.
    hehe jag gjorde också min praktik på ett "sånt" ställe, trivdes kanonbra. Min dröm sen jag var ungsom är att jobba med andra ungdomar som har det trassligt, men det är bara att inse...jag klarar inte av att plugga praktisk är jag men skolarbete går INTE in i huvudet! Hade gärna läst till socionom. Börjar dock bli för gammal för den drömmen
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna