• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • strulmaja
    hedmanpazio skrev 2011-01-11 11:31:49 följande:
    Självskattningsformulär är ett av de instrument i utredningssyfte som fått mest kritik, främst på grund av sin tillförlitlighet, det man i forskningen kallar för reliabilitet eftersom man, som du skriver, kan 'skönmåla' eller fejka sina svar att bli sämre än de är.

Tanken är dock att man skall använda självskattning som ett UNDERLAG för bedömningssamtalet ev. som en semistrukturerad intervju, men för många blir siffran man får fram allt för ofta en 'sanning' som beskriver ens mående. Det är ju lite skrattretande att tro att 21 symtomskattningar som ex BAI (Becks Anxiety Index) kan stå för om en person har ångest eller ej. Men det beror ju på hur man ställer sig till psykisk ohälsa. Är det bara en samling symtom som skall uppfyllas (diagnos) eller är upplevelsen även viktig? :)
    Tack för svaret! Men jag förstod inte det sista där....
    " Är det bara en samling symtom som skall uppfyllas (diagnos) eller är upplevelsen även viktig? :)"

Upplevelsen av vad?

Om jag utgår från mig själv, så självklart är jag ute efter att uppfylla en diagnos (om det finns en diagnos att uppfylla vill säga) men det är ju för att jag ska kunna bli hjälpt, få behandling etc och inget annat. Jag svarar därför så sanningsenligt jag bara kan och sanningen har egentligen aldrig varit ett problem för mig. Det som är ett problem för mig med dessa formulär är hur frågorna är formulerade samt svarsalternativen.... 

Te.x så var en fråga igår: Hur ofta känner du dig överaktiv och tvungen att hålla igång, som om du gick på högvarv? Svaren jag kunde välja bland var: Aldrig, Sällan, Ibland, Ofta eller Mycket ofta. Det lämnar liksom ingen plats för övrigt, blir väldigt smalt och stelt och jag har jättesvårt för att bara nöja mig med det utan vill gärna förklara vidare eller får frågan ställd på "mitt" sätt så att jag kan svarar därefter. Te.x så känner jag det inte som om jag går på högvarv eller som om jag har en inre motor. Däremot känner jag det som om jag jobbar mot klockan jämt och ständigt, alltid på språng, har inte tid med något men vill hinna med allt och detta förklarade jag för psykiatern som sa att ja, det är ju i stort sätt samma sak men en annan beskrivning. Jaha? Men om jag hade valt svarsalternativ Aldrig där då? Fast jag egentligen upplever det där "hålligånget". Förstår du? 
  • Anonym (Lilla fjärilen)

Hej!
    Jag har suttit och läst fram till sida 20 ungefär. Så intressant.
    Jag har med säkerhet ADHD. 
     Fick efter 14 mån väntetid , tid hos en psykolog. Mitt liv började rasa samman , separation mm.
    Jag gick några ggr . Jag  fick välja efter 3 ggr vad jag ville ha hjälp med. Att bearbeta separationen ( tyckte jag var färdig med den). Barndommen eller nutid".

Jag hade med mig en massa info som jag samlat ihop om BORDERLINE.
    Allt stämmer nästan på mig där. Förutom själskadeproblemen..iförsig kräktes jag många ggr i somras när det var som värst. Man kan säga kanske att jag utsätter mig för saker men inte skär mig själv tex!

När jag läser den här tråden..jag var innan nästan säker på ADHD och jag vet egentligen att jag har det.KLockren sån. Men man kan också ha ADHD som mynnar ut i BORDERLINE.  Iolika grader..

Så är det nog för mig.
    Jag slutade gå till psykologen för två mån sen. Tänkte äh jag kan mer om det här än henne. Jag är inte dum. Jag kan klara av det här själv. ( det där med ena dagen vet jag att jag är sjuk..andra dagen äh alla har sina konstiga saker..och skjuter upp och avbokar tex psykologbesök.

Nu mår jag dåligt. Träffade en man för två mån sen..han är helt underbar . Han har aldrig träffat nån som mig säger han. På så kort tid ..så mycket känslor. Samma för mig..  Men jag är så rädd. Jag tror/ vet att jag funnit kärlek.Stark sådan. Men efter sommaren/ separationen ett år sen, så har det satt sina spår. Exet sa ofta-försök du att hitta nån som orkar leva med dig.  Jag har inte tagit åt mig av det direkt. Så många andra säger andra saker. Jag vet att jag är välldigt karismatisk. Folk (mest killar) drar sig till mig jämt. Jag pratar med alla . Ibland har jag dock perioder när jag inte svarar i tel och bara facebookar".  Såp många , nu , även när jag var liten vill umgås med mig. DET HÄNDER ALLTID saker när man är med mig..Det blir liksom v.i.p vip  hela tiden.  En kö vad är det tex när man kan snacka (hitta på ) saker och komma in när man vill. Jag tycker det är normalt att vara lite mer /våga lite mer än andra.
    Jag är underbar och rolig enligt andra. Och jag är mestadels det med dem. Men tröttnar ofta på vänner. Har dock 3 som jag älskar.

min nya kille..sa: Jag vet att du inte är perfekt..men du är speciell. Och du är speciell för mig.
    Det var så fint sagt.
    Har träffat hans son på 7 år, helt underbar..min darling har antytt lite att han kanske har ADHD.  Och det är jag nästan hundra på också. Men han är helt underbar, intensiv , men underbar..som många beskrivit mig.

Nu sitter jag här och har nog kommit på vad som gör mig så ledsen att jag gråter när vi inte ses. ( har våra våra barn båda två varannan vecka, och just nu är jag sjukskriven med tid att tänka hemma..

Jag måste skriva-prata är inte möjligt..för mina tankar beskriver jag som ett träd-som har grenar och som har kvistar -mindre kvistar och en massa löv, där tankarna till slut kommer och ibland bara faller platt till marken..
    Jag hade 5a i sv..älskar att skriva.

Han vet att jag gått och ska uppta kontakten med min psykolog. För mitt flyktbeteende , impulsivitet mm. ( stck iväg på min lilla röda cykel från att jag var runt fyra år , så fort mamma vände ryggen till. Stack iväg långt många gånger. Kom på-nu ska jag häls a på mormor, eller pappa el vem som helst o stack.

Ni ser vad svammligt detta blev, när jag bara skulle fråga om nån har fått diagnos ADHD med Borderline också?  Och fråga om råd om jag ska skriva ett mail till mannen jag redan älskar..( har tre ganska små barn och vet vad kärlek är..men inte sån här stark.

Ska jag beskriva lite hur jag är..Jag är nog virrig och glömsk men har tre barn och har blivit manisk med listor osv för att inte glömma nåt.Det hjälper. Ett tag satt jag jämt med papper o penna och skrev upp saker JAG SKULLE göra den dagen. Men inte så många saker blev oftast gjorda. Eller så gjorde jag allt för att jag verkligen var tvungen.

Jag vet innerst inne att han skulle villja ha mig ändå. Jag har ju sökt hjälp..och jag vet vad jag måste försöka ändra på.Och jag skulle kämpa för att göra det. Även om jag är som jag är.  Men han är så fin och betyder så mycket för mig.. Jag tyckte jag förtjänade honom i början..men nu när jag insett ( gjorde det snabbt) hur otroligt mycket han berör mig så  måste jag nog berätta..jag vill att han ska ha en chans att ha ett bra liv..han har skiljt sig för ett år sen. Han mår bra!
    Han kommer inte bli förvånad..jag har berättat mycket om hur jag är redan. Känslomänniska..har jag så fint uttryckt det..impulsiv mm.

Ska jag sova på saken?  Jag vill skriva NU! allt ska ju ske direkt. Jag vet att jag kommer formulera mig bra, försöka strukturera upp det :-S så det inte blir svårt att förstå och svammligt.

Jag är så glad att ha träffat honom men 50% oro och tårar..sagt lite att det är så..att jag är rädd. Att jag tycker om honom så mycket. Tror inte det är klängig ala borderline / separationsångest.men har man det lite så sä blir det ju ännu värra när kärleken verkligen slår ner som en blixt.

Gud va långt det blevFörvånad

Om nån orkar läsa-svara gärna på nåt litet el ge kommentar om ni känner igen er!

Kram från fjärilen som flyger från blomma till blomma och aldrig blir tillfreds..och riktigt nöjd

• hedmanpazio
    strulmaja skrev 2011-01-11 13:07:13 följande:
    Tack för svaret! Men jag förstod inte det sista där....
    " Är det bara en samling symtom som skall uppfyllas (diagnos) eller är upplevelsen även viktig? :)"

Upplevelsen av vad?

Om jag utgår från mig själv, så självklart är jag ute efter att uppfylla en diagnos (om det finns en diagnos att uppfylla vill säga) men det är ju för att jag ska kunna bli hjälpt, få behandling etc och inget annat. Jag svarar därför så sanningsenligt jag bara kan och sanningen har egentligen aldrig varit ett problem för mig. Det som är ett problem för mig med dessa formulär är hur frågorna är formulerade samt svarsalternativen.... 

Te.x så var en fråga igår: Hur ofta känner du dig överaktiv och tvungen att hålla igång, som om du gick på högvarv? Svaren jag kunde välja bland var: Aldrig, Sällan, Ibland, Ofta eller Mycket ofta. Det lämnar liksom ingen plats för övrigt, blir väldigt smalt och stelt och jag har jättesvårt för att bara nöja mig med det utan vill gärna förklara vidare eller får frågan ställd på "mitt" sätt så att jag kan svarar därefter. Te.x så känner jag det inte som om jag går på högvarv eller som om jag har en inre motor. Däremot känner jag det som om jag jobbar mot klockan jämt och ständigt, alltid på språng, har inte tid med något men vill hinna med allt och detta förklarade jag för psykiatern som sa att ja, det är ju i stort sätt samma sak men en annan beskrivning. Jaha? Men om jag hade valt svarsalternativ Aldrig där då? Fast jag egentligen upplever det där "hålligånget". Förstår du? 
    Tror det var lite olyckligt formulerat av mig. Det var tänkt som en ironisk kommentar till att många använder 'läkar' perspektivet på psykisk ohälsa med symtomtänket och glömmer bort att det finns subjektiva upplevelser hos patienter som bidrar eller förkastar hypoteser till olika symtom. Alltså en person som har exempelvis symtomen rastlöshet, impulsiv, koncentrationssvårigheter, minnessvårigheter och irritation uppfyller kliniska kriterier för flera diagnoser inte bara exempelvis ADHD. Man måste därför även ta med den 'kvalitativa' aspekten i bedömningen, alltså "icke-mätbara-fenomen" som finns i samtalet och mötet med patienten. Bara för att en person svarar ja på alla frågor som är relaterade till adhd problematik innebär inte att personen har problemen de facto utan i samtalet/testningen framkommer information från observation som kan styrka eller avvisa siffran från självskattningen eller testningen. Det kan vara HUR personen fyller i formulär, HUR personen förklarar sina symtom och problem, HUR personen själv beskriver sin upplevelse osv.   Det blir helt enkelt mer HUR än VAD en person säger så att säga :)
  • strulmaja
    hedmanpazio skrev 2011-01-11 14:21:28 följande:
    Tror det var lite olyckligt formulerat av mig. Det var tänkt som en ironisk kommentar till att många använder 'läkar' perspektivet på psykisk ohälsa med symtomtänket och glömmer bort att det finns subjektiva upplevelser hos patienter som bidrar eller förkastar hypoteser till olika symtom. Alltså en person som har exempelvis symtomen rastlöshet, impulsiv, koncentrationssvårigheter, minnessvårigheter och irritation uppfyller kliniska kriterier för flera diagnoser inte bara exempelvis ADHD. Man måste därför även ta med den 'kvalitativa' aspekten i bedömningen, alltså "icke-mätbara-fenomen" som finns i samtalet och mötet med patienten. Bara för att en person svarar ja på alla frågor som är relaterade till adhd problematik innebär inte att personen har problemen de facto utan i samtalet/testningen framkommer information från observation som kan styrka eller avvisa siffran från självskattningen eller testningen. Det kan vara HUR personen fyller i formulär, HUR personen förklarar sina symtom och problem, HUR personen själv beskriver sin upplevelse osv.   Det blir helt enkelt mer HUR än VAD en person säger så att säga :)
    Ja det var det jag blev lite osäker på, om det var ironi eller hur du menade Glad
    Hinner inte skriva mer men tack för svaret!
  • hedmanpazio
    Anonym (Lilla fjärilen) skrev 2011-01-11 13:58:34 följande:
    Hej!
    Jag har suttit och läst fram till sida 20 ungefär. Så intressant.
    Jag har med säkerhet ADHD. 
     Fick efter 14 mån väntetid , tid hos en psykolog. Mitt liv började rasa samman , separation mm.
    Jag gick några ggr . Jag  fick välja efter 3 ggr vad jag ville ha hjälp med. Att bearbeta separationen ( tyckte jag var färdig med den). Barndommen eller nutid".

...

Jag måste skriva-prata är inte möjligt..för mina tankar beskriver jag som ett träd-som har grenar och som har kvistar -mindre kvistar och en massa löv, där tankarna till slut kommer och ibland bara faller platt till marken..
    Jag hade 5a i sv..älskar att skriva.

Han vet att jag gått och ska uppta kontakten med min psykolog. För mitt flyktbeteende , impulsivitet mm. ( stck iväg på min lilla röda cykel från att jag var runt fyra år , så fort mamma vände ryggen till. Stack iväg långt många gånger. Kom på-nu ska jag häls a på mormor, eller pappa el vem som helst o stack.

Ni ser vad svammligt detta blev, när jag bara skulle fråga om nån har fått diagnos ADHD med Borderline också?  Och fråga om råd om jag ska skriva ett mail till mannen jag redan älskar..( har tre ganska små barn och vet vad kärlek är..men inte sån här stark.

.......
    Gud va långt det blevFörvånad

Om nån orkar läsa-svara gärna på nåt litet el ge kommentar om ni känner igen er!

Kram från fjärilen som flyger från blomma till blomma och aldrig blir tillfreds..och riktigt nöjd
    Du skulle ju kanske börja fundera på att börja blogga?

Många får ADHD med Emotionellt instabil personlighetsstörning samtidigt eftersom symtomen överlappar varandra farligt mycket. Dock är det ena en neuropsykiatri,, dvs psykisk ohälsa direkt kopplat till hjärnan, medan det andra är en personlighetsproblematik. Vissa forskare anser dock att dessa två diagnoser egentligen är densamma eller utvecklas från det ena till det andra, men det är ju en annan diskussion :P
  • strulmaja
    hedmanpazio skrev 2011-01-11 14:21:28 följande:
    En sak som jag blir nyfiken på när jag läser detta är varför man inte använder sig av någon slags scanning/röntgen av hjärnan vid misstänkt ADHD istället för alla dessa tester. Då vet man ju garanterat vad det är/vad "felet" sitter. För hur pålitliga är egentligen dessa formulär och dator-tester? Jag menar, kan man verkligen vara HELT 100% säker på att det är ADHD genom dessa tester och inte "bara" personlighetsproblematik?
  • Anonym (fått diagnos)
    strulmaja skrev 2011-01-11 16:55:20 följande:
    En sak som jag blir nyfiken på när jag läser detta är varför man inte använder sig av någon slags scanning/röntgen av hjärnan vid misstänkt ADHD istället för alla dessa tester. Då vet man ju garanterat vad det är/vad "felet" sitter. För hur pålitliga är egentligen dessa formulär och dator-tester? Jag menar, kan man verkligen vara HELT 100% säker på att det är ADHD genom dessa tester och inte "bara" personlighetsproblematik?
    Undrar samma sak... Min högsta önskan är en rejäl hjärnröntgen.

Hade valt det framför 100 miljoner.
  • strulmaja
    Anonym (fått diagnos) skrev 2011-01-11 17:15:40 följande:
    Undrar samma sak... Min högsta önskan är en rejäl hjärnröntgen.

Hade valt det framför 100 miljoner.
    Förmodligen en kostnadsfråga som allt annat Obestämd
  • Anonym

Detta är fruktansvärt intressant. Vad som slår mig när jag läser listan är att jag känner så många som stämmer in på väldigt mycket av dem, inklusive mig själv. Personer som vare sig själva funderat över diagnos eller omgivningen gjort det (?).

Jag inser att det är en glidande skala och inte ett antingen eller men jag blir intresserad av de där skattningslistorna det står om på psykiatrisiter och hur många punkter man skulle kunna bocka av där.
    Jag är också bekant med några som fått  diagnos (inte funderat så mycket på  men de har utan undantag haft en uppväxtmiljö som inte varit så socialt stabil, där det varit problem på arbetsmarknade och låg utbildning, där föräldern haft psykisk och kroppslig ohälsa. Det har varit problem med ekonomin pga detta också, fast även som i listan pga dålig hushållning med de slantar som funnits. Det här är första gången jag ser många människor skriva om saken och får en breddad bild.

Jag funderar över om det ligger närmare till hands att söka hjälp om man har annan problematik också. Eller om det är så att den mer socialt väletablerade har bättre möjligheter att få hjälp i sin omgivning så att bara den som har mycket stora symtom landar i psykiatrin. Att tendenser till ADD förstärks i en problemmiljö utan stabilitet och struktur är ju inte så svårt att tro men det kan väl inte bara handla om det?

Nu ska jag i alla fall läsa på mer och gå och köpa gurkfröoljan  

• hedmanpazio
    strulmaja skrev 2011-01-11 16:55:20 följande:
    Det är en känslig fråga du tar upp för man 'vet' inte vart i hjärnan detta funktionshinder sitter. Vi kan se blodflödesbrister och annan aktivitetsbrist eller direkt organisk skada (lesion) genom hjärnscanning men det saknas forskning kring vad man egentligen skall titta efter. Vi vet bara ATT det sitter i hjärnan. Inte direkt vart och hur det skulle se ut i en 'typisk' adhd hjärna. Kanske om 50 år har vi metoder att urskilja detta. Men ADHD är ju likt alla andra diagnoser en samling symtom, dvs saker vi KAN se och mäta och därmed så är tester som mäter dessa förmågor och hur de tar sig uttryck bättre instrument i dagsläget.

Man kan aldrig vara 100% säker. Än en gång så kan den samling av symtom man ser mycket väl vara en kombination av personlighet och psykiatri istället för neuropsykiatri men det är så det ser ut idag med den kunskap vi har idag. Vi har mycket att lära här ;)
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna