• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Samarkand skrev 2011-01-19 20:27:40 följande:
    Anonym (Madde): Det låter lite som mitt ex när du beskriver. Svårt att stiga upp, svårt att komma i säng men kan ligga halva dan i sängen. Svårt med tid, blir uppslukad av sitt egna intresse och kan hålla på i timmar...  Hade ditt ex fått en diagnos?
    Jag har försökt få mitt ex att gå till läkare för att få remiss till utredning, men icke, han ser bara mina ADHD-brister som jag nu väntar på utredning för.

Vete sjuttsingen inte vad man ska göra för att han ska inse att han behöver utredas.
    Någon här som har tips på hur man kan göra? Jag försökte kopiera symptom-listan ovan och skicka till honom men den verkar inte gå att kopiera.. Det blir väl att skriva av den kanske..
    Eller köpa en bok om ADD och skicka till honom..
    För mig går den bra att kopiera. Markera texten och "ctrl c" fungerar inte det?
  • Anonym (ADD?)
    Anonym (fått diagnos) skrev 2011-01-21 20:05:51 följande:
    Någon här som har eller tror sig ha endometrios?
    Jag har funderat om jag kan ha det men jag har inte blivit utredd för det, däremot har jag konstaterad PCOS
  • Anonym (ADD?)
    Samarkand skrev 2011-01-22 14:23:17 följande:
    Idag var jag på yoga, har inte hållt på med yoga sen gymnasiet. Men det gick faktiskt bättre än vad jag trott att det skulle göra. Jag tappar ju koncentrationen rätt lätt men jag fixade det idag.
    Är lite snabbare i tempot än de andra, det är jag oavsett vad jag gör; Core, Zumba etc men jag fixade faktiskt det där lugnet som var. Tyckte till och med att tränaren var lite för snabb i att dra igenom övningarna. :)
    Och jag upptäckte hur skönt det var att bara vara i nuet och fokusera på andningen. Det är precis som många sagt till mig tidigare: Du skulle må bra av hålla på med yoga. :)
    Kontentan av hela yogapasset blev att jag blev enormt trött och var inte lika pigg på att gå en långpromenad på stranden idag. Så det blev att sitta en stund i solen på stranden och sen åkte jag hem för att fika. Det går minst lika bra det :)
    Är det någon annan som tränar här och hur fixar ni isåfall alla de svårigheter som man ställs inför med ADD/ADHD??
    Jag brukar gå på "afro" (afrikansk dans) ibland och jag tycker det är skoj för där är det inte så noga i vilken takt man gör rörelserna eller ifall man börjar tex med fel fot, det viktiga är att man rör på nån kroppsdel och har roligt! Fast jag tycker ibland att det blir lite mycket att hålla i huvudet när de lägger ihop olika rörelser och så men om man håller sig till samma pass med samma ledare så brukar det gå bra. Och inte hoppar in "mitt i terminen".

Zumba är också grymt skoj tycker jag, även om jag bara testat det några gånger! Relativt lätt att hänga med, bra tempo,härlig musik och roliga rörelser! Jag tycker inte det gör så mycket om man gör lite fel heller..

Yoga, Bodybalance och liknande kan jag gilla ibland men jag är dock lite "allergisk" mot "Solhälsningen". Den är verkligen supertråkig och jag fattar inte poängen med den och jag gör den alltid i fel takt.
  • Anonym (ADD?)
    Anonym (ADD) skrev 2011-02-04 21:48:17 följande:
    Vuxenkontakt känner jag så, speciellt män, men absolut inte till barn eller djur, då har jag massor att ge. Iofs tror jag det ligger annat i botten som gör att det är så men ja..
    Precis så är det för mig också! Jag vill absolut inte att mina manliga kollegor ska ta på mig! Jag känner mig besvärad även av väldigt "oskyldiga" gester som tex en hand på axeln.. Obestämd 

Men jag älskar att gosa med barn och djur! Glad
  • Anonym (ADD?)
    Anonym (Liten) skrev 2011-03-08 12:36:21 följande:
    Hej! 
    Jag har kikat lite i den här tråden men inte kommit mig för att skriva förrän nu (i sista stund som vanligt).
    Det jag frågar om kan ha skrivits förut men det är lite många sidor för mig att läsa igenom nu. Glad 

Jag har möte på VC imorgon då jag själv har ringt (eller ja min kille haha) och bett om en ADD-utredning. Jag är 23 år och har snurrat inom psykiatrin sen jag var 15 ungefär, behandlats för bl.a. depression, social fobi och tvångstankar.
    Min pappa har fullblods-adhd men inte på papper. Det fanns helt enkelt  inte när han var liten och nu vill har inte ha "någon jävla diagnos". Suck för pappor ibland! Det var min kille som sa att jag borde kolla upp Adhd-ändan på mina gener med tanke på pappa. Jag hade aldrig tänkt tanken förut men ju mer jag läser om ADD desto mer övertygad blir jag om att jag har det.  

(Gör en liten uppställning av min frågeklump!)
    - Har ni några bra allmänna tips till mig inför mötet?
    - Vad frågar läkaren om/fokuserar på?
    - Är det bara ett snabbmöte och vidare remiss någon annan stans?
    - Hur stor är chansen att man får en utredning?
    - Jag ser skräckexempel där folk väntar på utredning i 4 år? Hur lång tid kan det ta?
    - Räknas inte vårdgarantin?
    - Och vad gör man i väntan på utredning?

Jag klarar dessvärre varken att plugga eller jobba ordentligt! Jag är superorolig för min framtid! Jag behöver verkligen den här utredningen! Jag har hoppat av gymnasiet två gånger och slutade jobbet jag fick efter det, lyckades läsa upp mina ämnen efter typ 5 år på komvux och har klarat en termin på universitetet men har precis hoppat av den andra. Det går verkligen inte! Rynkar på näsan 

Hoppas någon vill hjälpa mig lite med alla mina frågor! 
    Hej! Ett tips är att ställa dina frågor i den här tråden (ADHD utredningar): www.familjeliv.se/Forum-4-50/m56491289.html 
  • Anonym (ADD?)

Anonym (vill veta), Calipso, Moonis, (och andra nya som jag missat?): Välkomna till tråden! Glad

• Anonym (ADD?)
    strulmaja skrev 2011-03-10 21:21:57 följande:
    Jag blev faktiskt medlem här enbart för den här tråden så jag vet precis vad du menar. Vet att flera här känner exakt samma sak-man har hittat hem. Tänk att det fanns fler strulmajor där ute ändå Kyss 
    Hjärta 
  • Anonym (ADD?)
    Anonym (ADD) skrev 2011-03-18 04:54:19 följande:
    Hur är det med er alla ? Hur går det ?

Väntar fortfarande på att få komma till utredningslistan, så drygt och vänta.
    Hej vännen! Jag har i princip lämnat den här tråden nu, det känns som att jag har förstår symptomen på ADD vid det här laget.. (många aha-upplevelser har det varit). 

Men jag träffas gärna i "möteplatsen" Glad 
  • Anonym (ADD?)
    Anonym (ADD) skrev 2011-03-19 01:15:32 följande:
    Anonym (ADD?) skrev 2011-03-18 18:58:56 följande:
    Hej vännen! Jag har i princip lämnat den här tråden nu, det känns som att jag har förstår symptomen på ADD vid det här laget.. (många aha-upplevelser har det varit). 

Men jag träffas gärna i "möteplatsen" Glad 
    Det gör iofs oxå, förstår alla symtom, Vilken tråd är möteplasten ? Kanske kommer jag in och hälsar på. Skrattande
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.ht...

Ja, kom och hälsa på! Glad
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna