• TjockKatt

ADD symptom hos vuxna

Anonym (Undran) skrev 2011-04-12 23:37:55 följande:
    Blir ni andra med ADD lugna av alkohol? Dricker jag 1-3 glas vin blir jag väldigt fokuserad och lugn. Fler än 3 glas börjar jag bli berusad. Jag uppskattar känslan av lugnet som jag får. Äter ingen medicin i övrigt. Tycker om att läsa, se en film eller fixa med papper osv efter ett glas vin, vilket jag sällan orkar koncentrera mig på annars. Har ofta undrat om andra känner samma?
    Det blir väl de flesta?
  • TjockKatt
    psyko II skrev 2011-04-13 09:37:10 följande:
    När tar man i så fall detta prov? När diagnos e satt å innan man börjar medicinera då?
    I samband med medicinering. Man brukar få göra återkommande besök, iallafall i början, för att kolla blodtryck och vikt. Blodprov bör man göra typ en gång per år, och drogtest någon gång ibland. Jag gjorde precis mitt blodprov igen, kollade lite vitaminer, blodplättar, sköldkörtel osv. Vikt och blodtryck gör jag då och då, det har inte hänt så mycket där för mig och jag har stått på samma dos länge så vi behöver inte göra det varje gång.
  • TjockKatt
    psyko II skrev 2011-04-13 10:55:04 följande:
    LCHF (eller vad det heter) Det är nått jag skulle vilja börja med, men fasen vad snurrig blir av allt som man får å inte får äta, fixar inte sånt överhuvudtaget fast JAG VILL!!
    Fast det är inte så svårt egentligen Tänk dig tex en portion med lax, sås och potatis. Bara att ta bort potatisen. Ersätt frukostmackan med en omelett fylld med ost och bacon, kanske en avokado till. Tänk sås, fett och kött.
  • TjockKatt
    strulmaja skrev 2011-04-13 11:37:23 följande:
    Men varför drogtest? Är det oavsett om man haft missbruk eller ej?
    Tja, jag har aldrig missbrukat men har ändå fått göra tester...
  • TjockKatt
    Anonym (sambo) skrev 2011-04-13 13:00:40 följande:
    Tack för era svar om urinprov/blodoprov. Min sambo har aldrig tagit droger så det borde ju inte ligga misstanke bakom i alla fall.

Jag frågade min KBT-terapeut idag som jag går hos, och hon förklarade att med blodprovet vill man bl a kolla sköldkörtelvärden och blodvärde så att inte något sådant ligger bakom symptomen. Och urinprov är standard så att ett eventuellt drogmissbruk kan behandlas först.
    Precis, jag tror inte att dom misstänkte någon drogproblematik, så det kan du vara lugn med. Hoppas allt går bra med medicineringen och framtiden!
  • TjockKatt
    psyko II skrev 2011-04-15 21:26:28 följande:
    haha ja ett par kg godis i veckan e ingen överdrift för min del :S
    Men vad sjutton får man dricka med lchf? jag dricker ju enbart fun light jordgubbsaft, e inte speciellt förtjust i vatten annat än nödfall...
    Lightdricka går. Jag brukar äta mörk choklad, det fungerar som lördagsgodis.
    Chelsea skrev 2011-04-15 21:25:41 följande:
    Fick min ADD-diagnos idag... och jösses vad jag känner igen mig i symptom-listan, känns som ni beskrivit mitt liv i punktform.
    Välkommen! Kul att se dig.
  • TjockKatt
    hedmanpazio skrev 2011-04-20 19:12:12 följande:
    Många av symtomen i trådstarten är lika de flesta psykiatriska funktionshinder :)

Men autism handlar om något helt annat även om vissa 'symtom' även kan finnas vid AST som ADHD. För kännedom får man idag inte heller sätta ADHD diagnos om personen även har ett funktionshinder inom AST, vilket man ibland ser mellan fingrarna på :)
    Va, är det sant? :-O Vad konstigt, varför är det så? Jag tänker om personen vill prova att medicinera, tex? Eller om man får ADHD-diagnosen först?
  • TjockKatt
    hedmanpazio skrev 2011-04-20 19:28:00 följande:
    Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstått varför man inte får sätta de båda diagnoserna rent formellt. tror det har att göra med att de två funktionshindren har att göra med så olika och specifika områden att om man uppfyller kriterier för båda, så handlar det troligen om exempelvis en utvecklingsstörning, som också är ett differentialdiagnostiskt dilema då man ska vara väldigt försiktig att sätta ADHD diagnos vid IQ < 85 och absolut aldrig <70 då en utvecklingsstörning då bättre förklarar symtomen (blev det rörigt nog?). Är inte säker, men har för mig att prevalensen för att rent kliniskt uppfylla kriterier för båda är väldigt låg, men prevalensen för de som har båda diagnoserna är betydligt högre :)

Och anledningen till att många 'struntat' i detta är just som du skriver att man ex. ser att personen skulle bli hjälpt av en uppmärksamhetshöjande medicin. Har man fått ADHD diagnosen först och börjar misstänka AST ska man ta ställning till vilkan diagnos som är primär och som skapar mest problem för individen och det är nog här verkligheten skiljer sig från kriterierna, att man sett att flera med ADHD även haft asperger drag men haft behov av koncentrationshöjande medel och även skulle dra nytta av LSS insatser.

Verkligheten ser alltid annorlunda ut än manualen, på gott och ont...
    Jo, det där med utvecklingsstörning känner jag till och det är förståeligt, men när det är normalbegåvade individer? Det är ju stor skillnad på en person med tex AS och en som har både AS och ADHD i skolmiljö och andra platser, och en sån person hjälper man ju inte enbart genom att ge stöd för AS-delen, om du förstår hur jag menar.

Det är väldigt knepigt som du säger. Jag tycker det låter väldigt märkligt, och förstår att folk går runt det. Om båda diagnoserna skapar problem så kan man ju inte ta bort den ena, menar jag. Det blir ju jätteknepigt! Tänk om man gjorde det vid andra tillstånd? "Eh, alltså du har både livmoderhalscancer och tarmproblem, men eftersom båda leder till magsmärtor så får du bara hjälp för det ena."
  • TjockKatt
    Anonym (utreds) skrev 2011-04-29 08:47:57 följande:
    Aussiemia - du är långt ifrån den enda med samma problem.
    Jag orkar inte heller längre, håller på att stjälpa mitt liv på det privata planet...

Det där med kontrollbehovet och städnoja - många med ADD/ADHD har även AS - där kommer kontrollen in.

Jag har precis gjort klart en basutredning inför min ADHD-utredning och fick en packe diagnoser i knät - bland annat borderline "light" med drag av AS och det är nog den där AS som har räddat mig - för på jobbet har jag koll, är det något som jag är väldigt intresserad av har jag koll - i övrig är jag och har alltid varit en kaospilot...
    Fast AS är så mycket mer än bara kontroll. Det är inte alla som har det heller. AS är en autismspektrumstörning och har man det också så märker man nog av det på lite andra sätt än att man har kontroll över städning och arbete. Det är inte alltid alla områden kaosar när man har ADHD. Många med AS har snarare stora problem med städning, därför går AS och andra autismspektrumstörningar under LSS vilket ger tillgång till boendestöd om det behövs.
  • TjockKatt
    Anonym (inbillningssjuk) skrev 2011-05-05 17:43:40 följande:
    Ja exakt det undrar jag med, eller kan det vara något annat som liknar?
    Nästan alla människor har drag av någon diagnos. Det är när det utgör ett handikapp i vardagen som det är värt att kolla upp.
    Anonym (inbillningssjuk) skrev 2011-05-05 17:45:15 följande:
    Oj är det sant? Trodde verkligen inte att det kunde vara så!
    Jorå. NPF är ärftligt.
  • TjockKatt
    Anonym (ADD) skrev 2011-05-20 17:18:48 följande:
    Hej alla,
    Har nu fått min diagnos bekräftad, har ADHD, så himla skönt, nu väntar jag på att läkaren ska skriva ut medicin och inväntar besked på att komma in på adhd gruppen, troligtvis blir den inte förrän till hösten. Denna grupp består av 5-6 personer och pågår under 12 veckor. Här får man lära sig hur man hanterar olika situationer och lära känna dom som har samma problematik, ska bli väldigt spännande.Skrattande
    Är det kbt? Jag går i en sån grupp, tycker det är kanonbra!
  • TjockKatt
    Anonym (ADD) skrev 2011-05-21 00:34:28 följande:
    Kbt ? Ingen aning om vad det är så tror inte att det är en sån grupp men jag är osäker som sagt, Hur funkar det i er grupp och hur länge har du gått där ? Är det oxå i 12 veckor ? Är ni bara ett antal där med ? Tusen frågor direkt hehe.
    strulmaja skrev 2011-05-20 23:58:32 följande:
    Härligt att höra, önskar dig stort lycka till i fortsättningen! 
    Kognitiv Beteende Terapi står det för. 14 veckor är min, vi är väl åtta stycken ungefär.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna