hedmanpazio skrev 2011-04-20 19:28:00 följande:
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstått varför man inte får sätta de båda diagnoserna rent formellt. tror det har att göra med att de två funktionshindren har att göra med så olika och specifika områden att om man uppfyller kriterier för båda, så handlar det troligen om exempelvis en utvecklingsstörning, som också är ett differentialdiagnostiskt dilema då man ska vara väldigt försiktig att sätta ADHD diagnos vid IQ < 85 och absolut aldrig <70 då en utvecklingsstörning då bättre förklarar symtomen (blev det rörigt nog?). Är inte säker, men har för mig att prevalensen för att rent kliniskt uppfylla kriterier för båda är väldigt låg, men prevalensen för de som har båda diagnoserna är betydligt högre :)
Och anledningen till att många 'struntat' i detta är just som du skriver att man ex. ser att personen skulle bli hjälpt av en uppmärksamhetshöjande medicin. Har man fått ADHD diagnosen först och börjar misstänka AST ska man ta ställning till vilkan diagnos som är primär och som skapar mest problem för individen och det är nog här verkligheten skiljer sig från kriterierna, att man sett att flera med ADHD även haft asperger drag men haft behov av koncentrationshöjande medel och även skulle dra nytta av LSS insatser.
Verkligheten ser alltid annorlunda ut än manualen, på gott och ont...
Jo, det där med utvecklingsstörning känner jag till och det är förståeligt, men när det är normalbegåvade individer? Det är ju stor skillnad på en person med tex AS och en som har både AS och ADHD i skolmiljö och andra platser, och en sån person hjälper man ju inte enbart genom att ge stöd för AS-delen, om du förstår hur jag menar.
Det är väldigt knepigt som du säger. Jag tycker det låter väldigt märkligt, och förstår att folk går runt det. Om båda diagnoserna skapar problem så kan man ju inte ta bort den ena, menar jag. Det blir ju jätteknepigt! Tänk om man gjorde det vid andra tillstånd? "Eh, alltså du har både livmoderhalscancer och tarmproblem, men eftersom båda leder till magsmärtor så får du bara hjälp för det ena."