• TjockKatt

ADD symptom hos vuxna

Hallå. Jag har smygläst lite i tråden utan att själv skriva, men nu tänkte jag säga hej. Jag fick min diagnos när jag var sjutton, och fick noll information. Mest kanske eftersom jag egentligen gjorde en AS-utredning och var mer insatt på det. ADD lät liksom inte lika allvarligt, så det fick vara. Det är först nu på senare tid jag börjat läsa allt jag kommer över och inser hur mycket mitt funktionshinder påverkar mig, någonting som jag tidigare mått dåligt av och trott berodde på mig som person, att jag var lat och dålig och så vidare. Nu inser jag ju att det kanske inte alls är så. Jag provade concerta en kort period när jag var arton men av olika anledningar så slutade jag med den. Nu äter jag strattera sedan något år tillbaka vilket fungerar sisådär. Känner mig fortfarande helt slut och okoncentrerad, men är nu uppe i min "idealdos" med tanke på vikt osv. Får se om jag kanske höjer ändå, eller om jag byter.

"Kul" att se att man inte är ensam, och att det är fler som upplever samma saker som jag. Ibland känner man sig rätt ensam bland alla andra som bara kan sätta sig och göra alla läxor på en gång utan problem, trots att det finns sååå mycket annat intressant man hellre skulle göra.

• TjockKatt
    strulmaja skrev 2010-11-10 12:52:50 följande:
    Förut har jag alltid anklagat honom för att inte visa tillräckligt intresse när jag pratar om något men efter att jag började "forska" i ämnet ADHD/ADD har jag förstått att "normala" människor helt enkelt bara inte blir lika ivriga och entusiastiska sådär som människor med ADHD/ADD. De går inte upp i varv på samma sätt, de kan kontrollera sig och sina tankar medan det hos mig då te.x känns som om jag måste få ut allt jag vill säga nu, nu nu. Jag är alldeles upprymd, ivrig, otålig och pratar med stor entusiasm om vad det nu är som jag plötsligt vill prata om men responsen eller gehöret från min make är liksom alltid åt det likgiltiga hållet. För MIG likgiltigt och svalt men för HONOM normalt. Och när jag frågar honom vad som är fel, varför han är så lugn, HUR han kan vara så lugn fattar han ingenting. Han däremot tycker att jag är FÖR intensiv, för mycket och att det är jag som måste lägga band på mig och inte han som måste "hettas upp". 

Igår fick jag en insikt som jag var tvungen att genast berätta för honom. Insikten handlade om en känsla av upprymdhet/otålighet, att jag mer eller mindre alltid går runt och känner det som om jag har något fantastiskt att berätta...tänk er om ni får reda på att ni nyss vunnit 50 miljoner te.x, tänk er känslan, tankarna, hur kroppen fylls av upprymdhet och ni ringer er man/sambo för att berätta den glada nyheten men det tutar upptaget och ni blir mer och mer upprymda och otåliga.... Den upprymdheten och otåligheten som nog varje "normal" människa skulle känna i ett sådant läge eller situation som jag beskrev ovan finns alltid inom mig och blir väldigt tydlig när någon eller något intresserar mig. Det kan vara ett ämne, en film, en person jag fattat tycke för och då ska det pratas, pratas, pratas om detta och det kan inte vänta. Spelar ingen roll om klockan är 1 på natten, om min man nyss sagt att han är trött eller har migrän, jag MÅSTE få det ur mig på något sätt, måste göra av med all den energi som finns inom mig, dämpa upprymdheten på något sätt innan jag spricker. 

I alla fall så, när jag berättade detta för min man igår sa han: Ja, jag vet, jag har förstått att det är så du känner. Sedan tog han upp det med att när han har något som han tycker är intressant att berätta så lyssnar jag inte om jag inte själv finner det intressant. Däremot förväntar jag mig (upplever han) att han ska visa samma stora entusiasm som jag om sådant jag tycker är roligt och intressant. Och det är verkligen så. Om inte jag tycker att något är intressant slår jag dövörat till direkt och försvinner in i min bubbla. Men om min man gör samma sak blir jag irriterad, tycker han är tråkig osv. Känns inte helt ok men nu är jag i alla fall medveten om det. 

Någon som känner igen sig i detta?  
    Det där känner jag igen mig otroligt i, kanske därför min mamma från början misstänkt AS. Nu när jag pluggar kan jag fastna på någonting vi pratat om och sen komma hem och berätta allt jag vet om det för min kille, googla på det i timmar, skriva om det i bloggen, osv i all oändlighet tills jag plötsligt tycker mig kunna allt. Då hittar jag något annat. Detta har lett till att jag har en otrolig kunskapsbank om väldigt konstiga saker som jag kan prata om i timmar om jag hittar någon som är intresserad (eller ibland iallafall, haha). Det är helt galet egentligen, tänk om jag kunde använda den tiden till att göra läxor istället, vad duktig jag skulle vara i skolan då.
  • TjockKatt
    strulmaja skrev 2010-11-11 11:34:13 följande:
    Hej och välkommen! Glad 

Jag måste bara fråga, för jag vet inte om jag förstod rätt, har du en ADD-diagnos? eller AS? eller båda? 

När du åt concerta... hur upplevde du det? blev det bättre eller sämre? 

Det känns lite tabu att säga men jag skulle så gärna vilja prova concerta, bara ta ett piller och se vad som händer, om det blir någon skillnad, om det blir bättre, NORMALT. Men jag kanske har för höga förväntningar? Det kanske inte blir någon märkbar skillnad..? 

Ja, jag tycker också det är "kul" att ha hittat några likar. Livet känns ensamt ibland, just p.g.a bristen på likasinnade. Men det kanske inte är bristen på likasinnade som gör att det känns ensamt då och då utan alla dessa människor som alltid ska försöka vara så "normala" och korrekta som möjligt. Och om man inte vill rätta sig i ledet eller om man sticker ut för mycket anses man vara psykiskt sjuk = mindre värd. Jag tycker det är så tråkigt och ibland känns det som om jag inte får göra annat än bemöta människors fördomar och sätta dom på plats (jag kan inte låta bli). Jag vill ha mer annorlundahet! Fler människor som vågar vara sig själva och som vågar sticka ut. 

Har du/ni sett på tv-programmet Sveriges skönaste familjer? Jag blir så glad av att se på det programmet. Familjen Blad te.x, en mer levande och färglad familj får man leta efter. Vilken energi och vilken inspiration dom ger. Underbart med sådana människor tycker jag.
    Jag blev diagnoserad ADD, men utredningen gällde från början AS.

Jag åt det under så kort tid, och lägsta dosen, så jag hann inte känna av den så mycket, så jag kan tyvärr inte svara på din fråga. Jag upplevde ingen direkt skillnad när jag började med medicinen, det kom mer smygande. helt plötsligt kom jag på mig själv med att sitta och plugga på den tid jag sagt att jag skulle plugga, jag reste mig från datorn när jag hade tänkt resa mig osv. Och jag lyckades göra användbara anteckningar i skolan. Har du blivit diagnoserad så kan du ju föreslå medicinering, värt att prova?

Jag har nu börjat bli mer öppen med mitt funktionshinder, speciellt på senare tid när jag läst på mer och vet vad som är "jag" och vad som är ADD. Är det någonting jag ska göra som jag upplever svårt så istället för att backa eller må dåligt över att jag inte klarar det så förklarar jag läget och ber om lite extra tid (typ i skolan). Det brukar vara lugnt, och det går mycket bättre för mig när inte alla läxor ligger så pressat. Det blev verkligen en lättnad sen jag upptäckte att det inte var jag som var lat och oduglig, enbart, utan att det berodde på någonting. Mådde väldigt dåligt en period när jag insåg att jag gjorde mindre än de i min klass som har många barn, ett stort hem där dom städar, lagar mat osv varje dag. Men som sagt, alla är olika, och det är inte fel. Folk gör lika mycket men i olika takter bara.
  • TjockKatt
    strulmaja skrev 2010-11-11 15:33:52 följande:
    Då är jag med Glad 

Jag har ingen diagnos men väntar på att få utredas. Jag är öppen för att prova medicin om det erbjuds sen får vi se.

Det här du skriver om vad som är du och vad som är ADD. Hur vet du vad som är vad? Hur vet man att det inte "bara" är personlighetsdrag eller egenskaper? Jag tycker det där är jättesvårt att sortera och reda ut.
    Det finns ju många människa som kan kallas "egna" eller "egensinniga", ja eller udda om man nu vill använda det ordet men måste det innebära att man har en diagnos? Eller sätts en diagnos bara om "egenheten" blir till problem för individen? Så har jag förstått det men ju mer jag tänker på det här desto mer osäker blir jag på hur det ligger till.
    Okej, hoppas det går fort att få en tid.

Den tröttheten och okoncentrationen jag känner, bland annat, beror om inte annat till största del på ADD, för annars känner man inte av det i den mängd jag gör. Sen kan man inte, och ska man inte, skylla alla sina fel och brister på en diagnos, jag har många brister som inte beror på ADD också. Men man kan ändå sortera på något sätt, iallafall för sig själv. Svårt att förklara.

Jag tror det bara är om det blir till problem för individen, på något sätt. Tex kan man ju bli frisk från en borderlinediagnos när man lärt sig hantera sina egenskaper och är stabil. ADD och liknande är dock ett neuropsykiatriskt funktionshinder som innebär att det är fysiskt i hjärnan. Det går alltså inte att "ta bort", däremot går det ju att träna upp sig och få ordning på sitt liv så att det blir mindre jobbigt. Medicin hjälper också till stor del för många. Men helt frisk blir man ju aldrig, ungefär som att man kan lära sig gå i städer när man är blind, men man kan aldrig faktiskt se.
  • TjockKatt
    Anonym (Under utredning.) skrev 2010-11-15 22:05:22 följande:
    Finns det ingen som orkar o svara på mina frågor angående utredningen? Skulle vara snällt. Påbörjar min på Fredag.. uh, börjar bli nervös
    Jag tror ingen bör svara så ingående, då det kan påverka resultatet i ditt test. Men du ska svara på frågor i olika kategorier, lite räkning, lite logik, minne osv. Olika per gång för att det ska bli spontana resultat.

Det tar väl någon månad iallafall, kanske mer. Jag har för mig att jag åkte dit en gång i veckan, eller varannan vecka. För min del var det ju en AS-utredning som ledde till en ADD diagnos, så för mig gick dom ju vidare så. Men jag vet inte om det bara gäller andra neuropsykiatriska funktionshinder eller om det även inkluderar "riktiga" psykiska sjukdomar, men märker dom att det kan ligga någonting annat bakom ditt beteende/mående så kan dom nog skicka en remiss vidare skulle jag tro.

Var inte nervös, det är inte jobbigt, men kan bli lite utmattande för hjärnan så planera inte in någonting ansträngande efter besöken. Det kommer gå bra!
  • TjockKatt
    strulmaja skrev 2010-11-12 09:57:43 följande:
    Det hoppas jag också. Att gå omkring i ovisshet är verkligen inget jag är bra på nämligen. Och jag avskyr att behöva vänta! 

Nej, att skylla alla sina fel och brister på en diagnos är fel, det tycker jag också. Men det här med att sortera ut vad som är vad, vad som tillhör diagnosen och vad som inte gör det är svårt men kanske blir enklare sen under eller efter utredningen när man har allt svart på vitt.

Som sagt, ovissheten är jobbig. Jag klarar av den men den tär. De senaste dagarna har jag ifrågasatt hela mitt väsen, varenda liten grej jag gör eller säger så tänker: Är det för att jag har ADHD/ADD som jag sa eller gjorde sådär nu? Önskar att jag kunde släppa detta för ett tag, låta det bero och "bara vara" tills utredningen kommer igång. Men det går inte Rynkar på näsan 
    Känner igen det där.

Det är ganska lätt ändå, när man är påläst och vet vad som påverkas så inser man saker hos sig själv. För mig blev diagnosen en lättnad eftersom jag insåg att det inte var mig som person det var fel på, utan att jag hade ett funktionshinder. Tidigare hade jag lagt all skuld på mig själv, nu hade jag någonting att jobba utifrån, och det har jag upplevt som lättare. För att kunna utnyttja sina styrkor måste man känna till sina svagheter, liksom.

Jag förstår det, klart man börjar analysera när man är i såna situationer, det tror jag inte du är ensam om. Tyvärr har jag inget råd att ge, tänk bara att oavsett vad så är du fortfarande du, och det kan inget ändra på.
  • TjockKatt
    Anonym (Hallelulja) skrev 2010-11-17 18:38:05 följande:
    Hej

Jag har läst igenom hela tråden nu och jag sitter och ler och känner igen mig i flera saker ni skriver Är själv under utredning av ADD men man misstänker även bipolär dom är tydligen när besläktade

Jag har fått medicin trots att jag är under utredning och jag har fått en medicin som heter Modiodal som är en vakenhets reglerande medicin och ett under har skett jag håller mig vaken hela dagarna *hallelulja* MEN jag har fortfarande svårt att varva ner på kvällen så då äter jag Theralen Så jag blir så där go i kroppen Man känner hur avslappnad man blir
    Hur menar du att ADD och Bipolär är besläktade? Det har jag aldrig hört... Men välkommen till tråden, den där vakenhetsmedicinen lät intressant, är det mycket biverkningar på den? Jag har extrema problem att hålla mig vaken under dagarna nämligen, däckar nästan hela tiden efter lunch tills läggdags.
  • TjockKatt
    Anonym (Hallelulja) skrev 2010-11-17 20:31:47 följande:
    Dom är lika varandra i "symptomen"  så svårt att förklara hoppas du förstod annars ska jag försöka förklara utförligare lättare sagt än gjort

Ang medicinen så näää  jag har typ mått illa i 2 veckor en vanlig biverkning som är övergående, nu känner jag bara att jag blir pigg och orkar hålla mig vaken hela efm sen märks det att den börjar gå ur kroppen, ungefär som man får pyspunka på däcket Men det e så skönt att få vara vaken och inte somna titt som tätt
    Fast det tycker jag nog inte? Bipolära personer har ju olika stämningslägen som växlar i perioder på olika sätt, en ADDare är ju på samma "normala" nivå mest hela tiden, det är ju inte direkt maniska perioder som kommer ibland. Dessutom är ADD ett neuropsykiatriskt funktionshinder, det är inte manodepressivitet? Är du säker på att det var just bipolär sjukdom din läkare jämförde med?
  • TjockKatt
    Anonym (Under utredning.) skrev 2010-11-17 21:09:55 följande:
    Jahaa okej, hur lång tid tar besöket ungefär? har nämligen inte fått veta det, skulle vara bra då jag måste fixa barnvakt
    Ska man komma dit själv eller kan man ta med sig ngn som stöd?

Okej, ja jag kan tänka mig att det e massor man får göra. Men som jag läst på internet mkt, kommer de ta tid folk i min närhet för o fråga olika saker eller?

Tack så mkt för svaret  
    Hmmm, det minns jag inte riktigt. Det var som sagt flera år sedan jag utreddes... men två timmar kanske? Kan vara lite mer eller lite mindre, men någonting däromkring skulle jag tro. Det blir nog tråkigt för ditt stöd att sitta i väntrummet, in i själva rummet får du nog gå själv.

Man brukar vilja intervjua någon som kände dig som barn, helst en förälder eller nära släkting, eller liknande. Dvs ingen kompis eller så. Vet inte hur det är om man är vuxen, om dom vill intervjua ens partner också?

NP.
  • TjockKatt
    Anonym (Under utredning.) skrev 2010-11-17 21:14:13 följande:
    Jodå de kan allt vara lite lika faktiskt
    Just som föregående sa om humöret, ju längre man gått med odiagnostiserad ADD/ADHD så kan man få värre "men". Som tex falla in i depression, få ångest, social fobi.. mm

Plus att jag läst att man kan lida av svår PMS, (vilket jag själv gör) o då går man ju ner i en enorm svacka, för o sedan resa sig upp. O då klart kan ju symtomen vara lite lika,
    Finns ju ngt som heter hypomani, tror jag det är (allså bipolär sjukdom) men inte lika svängig som den "Vanliga".
    Jo, men som sagt så går skoven i en bipolär sjukdom i perioder, och jag tror att det går att skilja ett sådant tillstånd från ett NPH.

Jo, fast då beror det ju på menstruation, och inte på annan stämningsändrande orsaker.

Hypomani är ett annat stämningsläge, det finns som tre olika man brukar prata om inom bipolär sjukdom, hypomani, mani och deppression, och det kan variera i olika kombinationer mellan dessa beroende på individ. Finns rätt mycket på nätet, tex denna wikipedialänk som faktiskt var väldigt bra;

sv.wikipedia.org/wiki/Bipol%C3%A4r_sjukdom

Jämfört med ADHD (finns inte mycket på nätet om ADD, men det är ju i stort sätt bara att tänka bort den hyperaktiva delen i texten) så finns det inte så mycket gemensamt;

sv.wikipedia.org/wiki/ADHD

(Som sagt, jag utreddes för AS av en anledning, jag har specialintressen och just nu är det olika psykiska tillstånd som är min "grej" :-P)
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna