• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • Fresno
    Anonym (KA) skrev 2013-01-23 14:45:38 följande:
    Jag har inte ADHD/ADD. Men för ett år sedan gjorde jag en utredning för Asperger och ADD. Hade inget av dem. Däremot hade jag tillräckligt med problem som hör med autism så jag fick en diagnos inom det. Vad jag vill komma fram till är att MÅNGA av punkterna listade i TS tråd känner jag igen mig. Och mycket beror på min lätta autism och kroniska depression.

Bara för att man känner igen sig på många saker betyder det inte att det är just ADD man har. Det kan lika gärna vara en depression (maskerad depression el dystymi) som ger de symtom som är uppräknade i listan.

Jag fick göra omtentor när jag gick på universitetet pga att jag hade problem med koncentrationen. Jag har absolut inte ADD el ADHD. Fick göra en speciell test, datorsimulering, för just koncentrationsproblem.
    Ok, var rädd för det. Antar att autism/aspbergers är svårare att behandla än ADHD, det är främst koncentrationsproblematiken jag vill åt :/

Låter konstigt att säga det men jag hoppas verkligen att det är ADHD mest för att det verkar va "lättbehandlat" med piller, som man förvisso får ta livet ut, och det skulle hur mitt liv varit
  • Anonym (Undrar lite)

Hur får man till stånd en utredning som vuxen?
    Jag har förstått att det kan vara skitsvårt.

Känner själv igen mig i de flesta punkter på listan och skulle behöva få hjälp.

• Anonym (ADD TJEJ)

Jag hoppar in med diagnosen ADD fick den för 5 år sedan allt stämmer in endel saker mer oc endel mindre! Men har lärt mig trick och knep att klara av vardagen utan medicinering men ibland blir man tvungen iaf!

Så nu till er andra som HAR diagnosen redan , kommer ni på er själva att aldrig sitta helt still utan måste pilla på nånting eller ha tvn igång för att kunna koncentrera sig på det man gör ?

• Anonym (fick inte...)
    Anonym (ADD TJEJ) skrev 2013-01-24 01:02:54 följande:
    Jag hoppar in med diagnosen ADD fick den för 5 år sedan allt stämmer in endel saker mer oc endel mindre! Men har lärt mig trick och knep att klara av vardagen utan medicinering men ibland blir man tvungen iaf!
    Så nu till er andra som HAR diagnosen redan , kommer ni på er själva att aldrig sitta helt still utan måste pilla på nånting eller ha tvn igång för att kunna koncentrera sig på det man gör ?
    Anonym (Add) skrev 2013-01-12 23:45:09 följande:
    Är det någon som kan få perioder då dom känner sig så ostabila att dom vill gå ifrån sin partner??
    Jag kan få flipp ibland, dagen innan kan jag känna mig så kär för att dagen efter vilja dra.
    Men som tur är vet sambon hur jag kan vara och stannar kvar vid min sida. Det är kärlek. Har bara honom då min familj inte finns vid min sida. Kanske därför jag kan bli så ostabil och pga att jag inte har jobb och inkoomst,
    känner igen mig i de mesta i TS. men det som påverkar mitt liv mest är den förbannade glömskan och disträheten. kan gå och tänka att nu ska jag ta in skålen till köket. och nån dag senare så står den fortfarande kvar i rummet där jag tänkta ta bort den ifrån! :( 

tyst kan ja inte ha det om jag är själv hemma. tv, stereo, eller dator måste ha musik eller program igång. samma sak om jag ska diska eller göra "nåt".
    måste ha nåt att pilla på jämt!

MEN var till vc och snackade med en läkare som tyckte att "jo men viss kan du få remiss!" jätte bra tänkte jag...
    nån vecka senare får jag ett brev från samma läkare; om att jag inte hade tillräckligt med problem och verkade klara mig bra, så psyk ville inte göra utredning på mig... :(

känns ju jätte kul när chefen tror att man skiter i att göra saker, när man helt enkelt glömmer dom...

men men! Jag skulle jätte gärna höra vad te.x vad ni andra har för tipps och trix för att klara vardagen! :D mobilen använder jag till mycket. men den hjälper ju inte om man glömmer titta på den eller glömt vart man lagt den.. :P försökte skriva i en kalender oxå vad jag gjort under dagen, men de var ju bara kul ett litet tag. :P

hoppas de inte blev för rörigt! Men ni vet väl hur de är... ;)  
  • Anonym (en aning vilse)

Hej jag är en kille i 30 års ålder och jag känner igen mig i mycket av de som tagits upp här.
    Har funderat på om man ska göra en utredning för att få det på svart och vitt om man skulle ha det eller inte.
    Som jag har förstått den senaste tiden så finns det tydligen anlag i familjen för just ADHD/ADD, syskonbarn, kusiner och som har fått diagnosen. Har även en pappa som blivit diagnostiserad som Manodepressiv för länge sedan lång innan jag var född men vilket fått mig att ha mycket tankar om en del av mina beteenden. Läste någonstans att barn till en förälder med bipolär sjukdom har större chans att ärva vissa psykiska störningar samt ADHD/ADD. Vet inte om det stämmer men den artikeln fick mig att klura då jag vet att jag inte är bipolär själv, omvärlden borde nog isf ha upptäckt detta.
    Jag har inga problem med jobbet jag stortrivs med det jag gör, har en tendens att försova mig vilken beror på att jag har väldigt svårt att somna in, kan vara helt utmattad men så fort jag lägger mig för att sova så känns det som att hjärnan accelererar till maxfart så fort ögonlocken sluts av olika tankar och jag blir klarvaken och har inte udden av en chans att somna.
    Städning hemma blir i regel hafsigt gjord om gjord alls och finner mig mer än ofta sittandes i soffan istället! :) Glömmer av saker och ting väldigt ofta, eller om någon vill att jag ska medla något vidare så är det som borta 2min efter. Det är det att jag känner mig mer eller mindre passiv, kommer aldrig riktigt till skott om jag inte verkligen behöver att få det gjort. Blir väldigt sällan arg eller utåt agerande snarare tvärtom sväljer det och introvert och är mer passiv rentav disträ. Har rätt dålig hand med pengar och gör mycket impulsköp utan att ha hänsyn till hur mycket vissa saker kostar. Redan från första klass så fann jag många ämnen och moment tråkiga och jag var klassen pajas och bråkstake fram till andra året på gymnasiet. (hoppade av sen) så har jag alltid gått min egna väg, t.ex i 7an minns jag att det var tvungna att vara 3 manliga lärare som höll ner mig vid något tillfälle och då var jag bland den minsta killen i klassen samt alltid haft hyss och gjort saker utan att tänk Vet inte hur många lärare som har uttryck ordet "loj" när det kommer till just mig. Det finns säkert många fler saker men kommer inte riktigt på allt så här på rak hand direkt.

Så just nu bollas tankarna fram och tillbaks just angående att få en utredning gjord, men då kommer tankarna om utredningen i sig visar på att ADHD/ADD skulle vara fallet, om jag måste berätta detta till arbetet och hur blir jag påverkad då isf? . Eller om det är något helt annat som är orsaken till mitt beteende, så jag oroar mig och bygger upp en ångest av blotta tanken av en utredning just för hur det skulle påverka mig arbetsmässigt.
    Så jag är väldigt tacksam för era åsikter angående detta, värt att ens göra en utredning tro?

• Anothername

Är det inget du lider av måste du ju inte få det bekräftat. En diagnos är väll oftast bra att ha om man har riktiga problem i vardagen.
    Jag vill gärna ha en diagnos och ev bli medicinerad då min vardag inte funkar som den borde känner jag. Just nu är jag sjukskriven pga add relaterad depression som dom kollade det och äter voxra (vilket än inte har hjälpt för 5 öre) och jag väntar fortfarande på min utredning. Står äntligen i kö i alla fall.

Men känner du att det inte skulle gynna dig att få en diagnos (om du nu skulle ja add/adhd) så tycker inte jag du ska "sträva" efter att få en utredning. Det tar nämligen väldigt lång tid (har väntat i ca 5-6 månader bara på att få hamna i kö) och så är ju processen väldigt lång innan man får själv diagnosen.

(Min läkare är dock relativt säker på att jag har add med tanke på hur screeningen gick och därför är min depression "klassad" som en add relaterad depression)

Men lycka till och hoppas det går bra vare sig du utreds eller inte :)

• Anonym (en aning vilse)
    Anothername skrev 2013-02-14 21:53:24 följande:
    Är det inget du lider av måste du ju inte få det bekräftat. En diagnos är väll oftast bra att ha om man har riktiga problem i vardagen.
    Jag vill gärna ha en diagnos och ev bli medicinerad då min vardag inte funkar som den borde känner jag. Just nu är jag sjukskriven pga add relaterad depression som dom kollade det och äter voxra (vilket än inte har hjälpt för 5 öre) och jag väntar fortfarande på min utredning. Står äntligen i kö i alla fall.

Men känner du att det inte skulle gynna dig att få en diagnos (om du nu skulle ja add/adhd) så tycker inte jag du ska "sträva" efter att få en utredning. Det tar nämligen väldigt lång tid (har väntat i ca 5-6 månader bara på att få hamna i kö) och så är ju processen väldigt lång innan man får själv diagnosen.

(Min läkare är dock relativt säker på att jag har add med tanke på hur screeningen gick och därför är min depression "klassad" som en add relaterad depression)

Men lycka till och hoppas det går bra vare sig du utreds eller inte :)
    Tack för snabbt svar!
    Jobbmässigt så lider jag inte så, kan vara lite tankspridd ibland bara. Men det är ju de flesta.
    Det är mer i hemmet som saker blir lidande, disken växer, rörigt trots att jag inte är hemma direkt mycket. Vilket jag själv mår dåligt av att det är så, men får verkligen inte tummen ur att ta tag i skiten då jag inte vet vart jag ska börja, eller att man blir sittandes i soffan tills klockan är för mycket trots att jag sagt till mig själv att nu jevlar ska det bli ordning.
    Samt insomningssvårigheter som är väldigt jobbiga, som i sin tur gör så att jobbet blir lidande. Därav som tankarna har gått i banan om just få en utredning gjord. Skönt att bara veta om att det beror på något. :)

Jo det förstår jag känner några stycken som har fått diagnosen nu på senare år efter vad psykiatrin i regel sagt att det bara är en depression. Vissa av den fick vänta länge för att få klart allt som ska göra för utredningen.
    Får hoppas utredningen går snabbt för dig! Gissar på att det hjälper om läkaren redan nu är såpass säker :)
    Håller tummarna för dig nu! :)
  • Anothername

Tack för tumhållningen ^^

Ja du kan ju alltid kolla och se om du får göra en utredning.

Har du testat några tabletter för insomningssvårigheterna?
    Ett hyfsat bra receptfritt alt som funkar för mig om jag har svårt att sova (är dock sällan då jag alltid är trött 24-7 vilket gör att ja gärna somnar när och vartsomhelst) är valerina forte :)
    Alltid värt att testa i alla fall.

Det där med hålla ordning i hemmet känner jag så väl igen. Just nu är hela mitt matbord fyllt med disk... Va dock lite duktig igår och diskade det som stod på diskbänken.
    Ibland kan det dröja nån månad innan jag diskar och så är det oftast inte allt jag orkar diska.
    Och ja rent allmänt så är det stökigt, och jag får panik när det är stökigt men jag orkar inte göra något åt saken oftast. Lägger allt i högar istället "organiserat" kaos som ja själv kallar det :P

• Moonis
    Anonym (en aning vilse) skrev 2013-02-14 22:20:37 följande:
    Tack för snabbt svar!
    Jobbmässigt så lider jag inte så, kan vara lite tankspridd ibland bara. Men det är ju de flesta.
    Det är mer i hemmet som saker blir lidande, disken växer, rörigt trots att jag inte är hemma direkt mycket. Vilket jag själv mår dåligt av att det är så, men får verkligen inte tummen ur att ta tag i skiten då jag inte vet vart jag ska börja, eller att man blir sittandes i soffan tills klockan är för mycket trots att jag sagt till mig själv att nu jevlar ska det bli ordning.
    Samt insomningssvårigheter som är väldigt jobbiga, som i sin tur gör så att jobbet blir lidande. Därav som tankarna har gått i banan om just få en utredning gjord. Skönt att bara veta om att det beror på något. :)

Jo det förstår jag känner några stycken som har fått diagnosen nu på senare år efter vad psykiatrin i regel sagt att det bara är en depression. Vissa av den fick vänta länge för att få klart allt som ska göra för utredningen.
    Får hoppas utredningen går snabbt för dig! Gissar på att det hjälper om läkaren redan nu är såpass säker :)
    Håller tummarna för dig nu! :)
    Det låter som mina problem, minus arbete. Jag har otroligt svårt att påbörja saker och svårt att avsluta det jag väl påbörjat så man ses ofta som lat. Ibland när man väl fått sig till att diska så kan man inte göra bara det utan då börjar man skura bänk, kakel, spis, luckor osv. också så det plötsligt blev ett helt projekt och sen har man noll energi kvar till något annat den dagen.
    Att fastna i saker så kan göra att jag får stressa iväg sen till buss eller annat man ska till och ibland känns det som att det inte spelar någon roll hur tidigt jag än börjar så får jag ändå stressa i slutet.

Glömmer saker hela tiden och får ofta smarta kommentarer som "du får ju skriva upp" och det skulle säkert fungera om det inte vore för att jag även glömmer att skriva upp.
    Men inte ens det garanterar att man kommer ihåg då man glömmer att kolla om man skrivit upp något också.
    Testade att sätta upp blackboard på dörren för det ska man ju inte kunna missa innan man går ut men det lyckas man med på något sätt ändå.
    Sen är man väll duktig första veckan högst att skriva ner när det är nytt men sen glöms det bort.

Känns som man går i en dimma av tankar och aldrig får vila huvudet. Detta drömmande tillstånd gör att man flummar bort och glömmer av tiden också.

Min vardag blir ju helt klart lidande och med medicinering har jag fått känna av hur det kan vara och det har varit skönt. Nu behöver jag öka dosen mer för man får ju alltid bättre effekt i början när kroppen inte är van men skillnaden är stor för jag har mycket mer energi över efter jag tex, handlat eller liknande. Tidigare va jag helt slut efter veckohandlingen så jag inte ens orkade packa upp och blev sittandes vid datorn som är mitt sängläge.
    När andra som är slut hamnar i säng/soffa så hamnar jag vid datorn.
    Så för min del har det hjälpt jätte mycket så allt beror ju på hur man mår och om man känner att det är ett stort problem i ens vardag.
    Att inte kunna städa, betala räkningar i tid, konstant glömma tider eller alltid komma försent till jobb och liknande kan ju bli problem på flera sätt så man får ju väga fördelar mot nackdelar.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna