• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • ADHD och ADD
    Anonym (April) skrev 2012-12-04 22:59:54 följande:
    Hej! Nu är det ganska dött i tråden men jag tänkte se om jag får något svar ändå! Jag har ingen ADD diagnos satt men har precis blivit beviljad adhd/ADD utr. och blivit satt i kö. Jag skulle vilja veta mer specifikt hur en utredning går till?

Det jag kommer ihåg att psykologen sa var att man ska få göra något prov ett test, som ett iq-test va? Och sedan intervjua min förälder eller annan nära. Mer än så minns jag nog inte riktigt, har en tendens att saker går in i huvudet sen minns jag ändå inte vad som sas 10 min senare, i detalj.

Jag sitter lixom och tänker att så som jag är, det är ju som ett normaltillstånd för mig. Har en kraschad skolgång bakom mig, har precis tagit upp grundskolestudier (är 20 år) för att få ett betyg, men redan lyckats vara borta sammanlagt säkert 2v eftersom jag skjuter upp det, eller bara känner mig så konstant trött hela tiden och inte orkar!!

Jag känner mig alltid motiverad i början av något men den dör efter bara nån/några dagar. Ska jag göra nån uppgift lyckas jag hålla mig i fokus 15-20 min t.ex sen driftar tankarna iväg, jag börjar pilla med annat eller rita osv. Jag blir så trött på mig själv, min mentala uthållighet är låg! Vill ju verkligen komma någonvart i livet, men står bara och trampar! :(

För ett par 2-3 år sen läste jag runt en del, trodde jag kunde ha borderline men dom tankarna har jag släppt idag.

Nu hoppar jag händelserna lite i förväg eftersom jag inte är diagnostiserad ännu, men vad får man för medicin? Läst om Concerta, strattera, ritalin och metamina.

Skiljer dom sig från varandra, blir man piggare? Mer drivkraft, mer fokus och koncentration osv? Mycket obehagliga biverkningar?

Min värsta mardröm är ju att bli ännu segare och tröttare lixom...Läst på fass, om concerta, verkar ju ingen kul medicin med biverkningar som hjärtinfarkt och plötslig död medflera andra mycket obehagliga saker, även fast dom är ovanliga

ADD

Vad som skiljer en medicin från en annan är ofta ganska personligt, något man kan se på hur effekterna och skillnaderna mellan effekterna av samma verksamma substans gestaltar sig mellan tex Concerta och Ritalin. De har samma verksamma substans :Metylfenidat.

Men kan uppfattas väldigt olika, man får huvudvärk av den ena men inte det andra märket etc. Delvis beroende på att de ger olika blodkoncentrationer av Metylfenidat. 

Ritalin Concerta Metamina

Just därför är det svårt att säga något generellt om den ena eller andra medicinens effekter när det gäller ADHD och ADD. Folk reagerar helt enkelt olika, än mer så över tid. Det som i början gav huvudvärk fungerar nu perfekt. Vad som ofta behövs är egentligen att ge det hela lite mer tid. Det är i varje fall min erfarenhet. Metamina är samma sak en del tål det inte osv. ADHD Medicin är liksom annan medicin, människor reagerar olika på den.

Det finns en hel del bra filmer på ADHD Center på youtube ta kolla på dem och kanske något du hittar något du kan ha nytta och glädje av, tex andras egna lösningar på ett bekant problem eller något sånt.....
  • Moonis

Länge sen man skrev här men ska äntligen få börja med medicinering och jag hoppas verkligen att den kommer fungera. Tror det är Metamina jag skulle få testa.

• Anonym
    Moonis skrev 2012-12-21 11:37:42 följande:
    Länge sen man skrev här men ska äntligen få börja med medicinering och jag hoppas verkligen att den kommer fungera. Tror det är Metamina jag skulle få testa.
    Håller tummarna för dig. Men brukar man inte få testa concerta, medikinet osv innan man får Metamina? Hur länge tog det för dig att bli klar med själva utredningen och hur gick den till?
  • Moonis
    Anonym skrev 2012-12-28 10:31:44 följande:
    Håller tummarna för dig. Men brukar man inte få testa concerta, medikinet osv innan man får Metamina? Hur länge tog det för dig att bli klar med själva utredningen och hur gick den till?
    Tack Fast Metamina är vad jag förstått samma sak men påverkar inte sexlusten lika mycket som Concerta mfl.

Han som gjorde min utredning tyckte inte det tydde på ADD/ADHD utan fick tre olika personlighetsstörningar. Men min sjukgymnast pratade med min läkare nu om att testa detta ifall dom missat en ADD. Är ju lite svårare att upptäcka på tjejer.

Men själva utredningen tog många timmar. Kom dit på morgonen och va inte klar förren vid 2 tror jag det va. Då ingick testet på datorn, klossarna med mönster, komma ihåg flera siffror han rabblar upp osv. 
  • Anonym
    Moonis skrev 2012-12-29 10:42:17 följande:
    Tack Fast Metamina är vad jag förstått samma sak men påverkar inte sexlusten lika mycket som Concerta mfl.

Han som gjorde min utredning tyckte inte det tydde på ADD/ADHD utan fick tre olika personlighetsstörningar. Men min sjukgymnast pratade med min läkare nu om att testa detta ifall dom missat en ADD. Är ju lite svårare att upptäcka på tjejer.

Men själva utredningen tog många timmar. Kom dit på morgonen och va inte klar förren vid 2 tror jag det va. Då ingick testet på datorn, klossarna med mönster, komma ihåg flera siffror han rabblar upp osv. 
    Intressant. Så du fick Metamina utskrivet utan att ha fått diagnosen ADD/ADHD. Då måste du fortfarande ha haft symptom iaf? Man skriver väl inte ut hur som helst. Märker du någon skillnad av medicinen? Positivt/negativt? Skriv gärna ner vad du tycker har förbättrats eller försämrats
  • Moonis
    Anonym skrev 2012-12-29 18:22:06 följande:
    Intressant. Så du fick Metamina utskrivet utan att ha fått diagnosen ADD/ADHD. Då måste du fortfarande ha haft symptom iaf? Man skriver väl inte ut hur som helst. Märker du någon skillnad av medicinen? Positivt/negativt? Skriv gärna ner vad du tycker har förbättrats eller försämrats
    Ja det finns ju flera bitar i detta pussel som gör att dom ville testa detta nu. Har inte fått det utskrivet än, blir nu när allt kommer igång i Januari så det ska bli intressant och se effekterna av det.
    Men kan skriva ner sen om jag tycker det fungerar. 
  • Anonym
    Moonis skrev 2012-12-29 23:24:02 följande:
    Ja det finns ju flera bitar i detta pussel som gör att dom ville testa detta nu. Har inte fått det utskrivet än, blir nu när allt kommer igång i Januari så det ska bli intressant och se effekterna av det.
    Men kan skriva ner sen om jag tycker det fungerar. 
    Ja gör det gärna. Det är lite dött i den här tråden annars.
  • Anonym

Min man har troligtvis ADD men hans läkare på vårdcentralen säger att han inte kan få en remiss någonstans då ingen vill ta emot honom pga att det är så många som söker. Likadant på vissa mottagningar som vi talat med, det är så många som söker.

Är det någon som kan rekommendera var vi kan vända oss? Vi bor i Göteborg men kan åka nån annanstans om någon vill tipsa om en bra läkare/mottagning som är mer välvilligt inställda än de övriga vi talat med.

• Moonis

Då har jag äntligen fått mina tabletter och det va Medikinet jag fick utskrivet. Hunnit med en tablett (5mg) bara idag eftersom apoteket fick beställa hem men måste säga vilken skillnad.
    Skulle handla som vanligt idag och alla ljud och intryck kom inte farande som en vägg när jag gick in. Blev själv förvånad över hur tyst det va i affären trotts allt folk. Jag blev inte helt virrig och förvirrad utan kände att jag hade full koll på vilka grejer jag skulle ha. Även att packa varor gick mycket snabbare för att jag antagligen kunde stänga ute bättre det som pågick runt mig och koncentrera mig på just att bara packa.
    Brukar även vara helt slut efter jag handlat och inte ens orka packa upp allt knappt men kände mig fortfarande pigg och orkade plocka i tjejens rum till och med.

Jag hade höga förhoppningar även om det kan låta dumt för ingen vill väll ha en diagnos men jag hoppades verkligen på att detta va rätt för då kan man ju få hjälp. Detta kommer kanske även betyda att min ångest blir bättre så jag är verkligen otroligt glad just nu.
    Nu får man kolla vilken dos som passar och det lär väll sättas diagnos då också  

• Anonym
    Moonis skrev 2013-01-11 18:40:07 följande:
    Då har jag äntligen fått mina tabletter och det va Medikinet jag fick utskrivet. Hunnit med en tablett (5mg) bara idag eftersom apoteket fick beställa hem men måste säga vilken skillnad.
    Skulle handla som vanligt idag och alla ljud och intryck kom inte farande som en vägg när jag gick in. Blev själv förvånad över hur tyst det va i affären trotts allt folk. Jag blev inte helt virrig och förvirrad utan kände att jag hade full koll på vilka grejer jag skulle ha. Även att packa varor gick mycket snabbare för att jag antagligen kunde stänga ute bättre det som pågick runt mig och koncentrera mig på just att bara packa.
    Brukar även vara helt slut efter jag handlat och inte ens orka packa upp allt knappt men kände mig fortfarande pigg och orkade plocka i tjejens rum till och med.

Jag hade höga förhoppningar även om det kan låta dumt för ingen vill väll ha en diagnos men jag hoppades verkligen på att detta va rätt för då kan man ju få hjälp. Detta kommer kanske även betyda att min ångest blir bättre så jag är verkligen otroligt glad just nu.
    Nu får man kolla vilken dos som passar och det lär väll sättas diagnos då också  
    gillar
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna