• hedmanpazio

ADD symptom hos vuxna

psyko II skrev 2011-04-04 18:32:42 följande:
    Hedmanpazio Kan testerna bero lite på hur gammal man är? Jag kommer inte i håg om när jag var liten, inte mina föräldrar heller, det är 40 år sen så hur hanterar dom det när nu uppväxten/barndomen är så avgörande i utredningen?
    Då är det väldigt svårt att sätta diagnos, eftersom ett av kriterierna är just att symtomen måste funnits innan 7 års ålder. För om man inte kan bekräfta att det funnits så tidigt, kan symtomen mycket väl bero på helt andra saker som personlighetsstörning som borderline, bipolär sjukdom eller andra förstämningssyndrom, andra utvecklingsrelaterade funktionshinder, dyslexi, anknytningsrubbningar eller till och med somatiska sjukdomar som tillkommit med åren. Vet dock att det finns vissa som får diagnos ändå utifrån klinisk bedömning, men det är upp till varje legitimerad utredares eget ansvar att avgöra det.

Testerna tar hänsyn till din ålder genom normer. Ditt resultat jämförs alltid mot din åldersgrupp.
  • hedmanpazio

Jag menade bara att det förekommer, men det är inte vanligt att man får alla möjliga diagnoser idag efter endast ett samtal, men det varierar enormt mellan psykiatrikerna. De flesta jag känner till behöver dock flera bedömningssamtal + ev. utredning innan de sätter.

• hedmanpazio
    psyko II skrev 2011-04-05 11:35:18 följande:
    Tack
    En liten fråga till då. OM det inte finns någon från barndomen som kan ge info om uppväxten Eller t o m ger en felaktig bild för att framstå i bättre dagar (pga att föräldrar skäms) Får man inte diagnosen då annat än i undantagsfall? Fast alla symtom stämmer och man själv tyckt att det stämt hela livet?
    Det är alltid upp till utredaren att bedöma om källan för barndomsintervjun är tillförlitlig eller ej samt hur detta skall hanteras. Finns det misstankar om vriden fakta i intervju faller just anamnesen och då får man ta ställning till om man har så det räcker ändå. Då blir det Extra viktigt att ställa sig frågan hur och om en diagnos verkligen kan hjälpa patienten.
  • hedmanpazio
    TjockKatt skrev 2011-04-05 17:54:16 följande:
    Okej! Jo dom verkar väldigt bra, så jag är positiv. Dock är jag yngst i gruppen och den enda som inte fått sin diagnos för något år sedan i vuxen ålder, vilket jag tycker är rätt spännande då jag upplever att nästan alla använde sin diagnos som ursäkt under vårt första möte på olika sätt. Det störde jag mig lite på. Men jag hoppas att det kommer ändra sig när dom inser att man inte är sin diagnos. Annars blir det jobbigt.
    En av tanken med denna typ av gruppbehandling är just att även få möjlighet att diskutera sin identitet kontra diagnos. Många möter ju, som alla läsandes av denna tråd känner till, fördomar från omgivning och till slut identifierar man sig på liknande sätt, dvs att man blir sin diagnos. Inte allt för ofta hör man då kommentarer som, "det beror på min adhd" osv. Målet är ju att inse att symtomen utgör en sårbarhet, inte en orsak. Men det är en process och tar ofta tid, därav 14 tilfällen :). Du kommer kunna bidra med otroligt mycket i en sån grupp. Kör hårt.
  • hedmanpazio
    TjockKatt skrev 2011-04-06 19:56:05 följande:
    Som jag förstår det (hedman får rätta om det blir fel) så menas att ens beteende uppkommer inte enbart pg en diagnos, man har alltid det fria valet och den egna personligheten. Däremot kan en del diagnoser göra att man i större utsträckning riskerar att utveckla vissa beteenden eller hamna i vissa situationer. Jämför tex de här båda meningarna:

"Jag kommer ofta sent för jag har ADHD"

och

"Jag har svårt med tidsuppfattningen vilket hör ihop med min ADHD-diagnos, men jag gör så gott jag kan och försöker verkligen komma i tid."

Precis

Vi hade samma diskussion i en av våra grupper förra veckan. Vad sårbarhet egentligen är. Många ser just sin ADHD som en direkt orsak till att man hamnar i problemsituationer och aldrig får till det. Men syftet med ex. behandlingen vi diskuterar är att just inse att man kan få kontroll över sina symtom och se dem som just sårbarhetsfaktorer som gör det lättare att riskera att hamna i problemsituationer.

Att se det som orsak är väldigt stigmatiserande då man lätt hamnar i en skuld och misslyckandecirkel över att aldrig lyckas.
  • hedmanpazio
    strulmaja skrev 2011-04-07 02:02:49 följande:
    "Den fria viljan existerar inte eftersom allt har en orsak och jag inte kan styra över orsakerna.
    Min vilja måste ju också ha orsakats av något." eller något sådant var det någon som sa.
    Men jag är för trött för att utveckla och gå in i diskussion. En annan gång kanske.
    Det du citerar är exakt vad många med ADHD tänker. ADHDn har tagit över ens vilja och motivation men målet är ju att vända på det hela och ta kontrollen över ADHD. Det går ju bevisligen, men är en process som ofta är svår att genomgå ensam.
  • hedmanpazio
    strulmaja skrev 2011-04-11 13:04:22 följande:
    Seriöst, finns det INGENTING man kan göra i väntan på utredning? Varför erbjuds man inte samtal eller medicin? Jag orkar snart inte mer  
    Ja det låter konstigt. Kan du intehöra av dig via egenamälan till din psykiatriska mottagning och be att få en samtalskontakt och att du står på väntlista för utredning. Alternativt ta kontakt med VC för stödjande samtal där inom rehab garantin, men låter konstigt att de inte fångar upp dig.
  • hedmanpazio
    strulmaja skrev 2011-04-13 11:37:23 följande:
    Men varför drogtest? Är det oavsett om man haft missbruk eller ej?
    Ja det är införs allt mer som rutin vid utredningar, just för att missbruk inverkar så otroligt på testresultat och måste vara under kontroll under en utredning. Vissa mottagningar gör drogtest vid utredning endast om de misstänker.. men nu inför man alltså det mer som rutin för att inte inskränka på integritet...
  • hedmanpazio
    strulmaja skrev 2011-04-13 11:44:06 följande:
    Ja det låter ju vettigt. Men det finns ju "grejer" som inte syns på ett vanligt UP.  Hur gör man då?
    Då går man på omdöme och anamnes och ser om det finns anledning att misstänka annat. Sen ser man det även på testresultat.
  • hedmanpazio
    Anonym (ADD) skrev 2011-04-13 15:30:40 följande:
    När under utredningen krävs dessa tester ? Jag hoppas verkligen inte man måste ta blodprover, det är det värsta jag vet !! Har äntligen fått tid till utredningslistan denna vecka så det känns bra.
    Det krävs inte att tester görs, det krävs att man är drogfri :)
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna