Anonym (ADD) skrev 2011-05-06 18:07:34 följande:
Helt klockrent, är precis så jag oxå.
Ska få mitt utlåtande om 14 dagar, har gått igenom mängder av olika tester men dock inget självskattningsformulär och ingenting om hur många poäng eller något sådant, det jag fått upplevt kändes lite diskreminerande eller vad man ska säga, fick bara göra tester som jag inte tyckte hörde hemma. Det var bara pinsamt !
Det jag bland annat fick göra var att rita figurer och prickar, förklara vad ord betydde, minnas 10 ord på raken, det är enligt mig bara teoretiskt och inget som i princip hade med det praktiska att göra och det är ju det jag har problem med. Inga frågor alls som rörde de test man läst och sett på nätet och som sammanfattar symtom och funktionsnedsättningar (av de som står på listan i ts trådstart t.e.x.). Jag kunde tycka att man borde göra sådana test för att få en ordentlig uppfattning istället för det jag gjorde.
Skulle vara mycket spännande och intressant att höra/läsa vad andra har gjort för tester från de som fått sin diagnos, så berätta gärna ni som genomgått detta.
Jag tänkte jag skulle kunnat få ge en liten förklaring till de psykologiska tester man gör under np utredningar. Testerna avser att mäta isolerade förmågor som vid brister orsakar symtom kopplade till ADHD. Att rita figurer, minnas ord och förklara ord osv får man göra för att man skall få en
helhetsbild av personens kognitiva fungerande i jämförelse med 'friska'. Därför måste man ex. göra ett brett begåvningstest som mäter förmågor som ofta inte är direkt kopplade till ADHD MEN som i förhållande och i relation till de andra förmågor som 'dippar' ger en klinisk bild som förklarar stora delar av problembilden.
Man vet i psykometrin att de isolerade testerna mäter olika delar ur våra kognitiva förmågor och har genom omfattande studier kunnat koppla dessa till kliniska diagnoser. På så sätt 'VET' vi att en viss testprofil är knutet till en viss diagnos etc.
Utan att 'avslöja' för mycket om testerna så är de kognitiva områden man 'testar' vid misstanke om ADHD, allmänbegåvning, verbal och visuell inlärningsförmåga samt arbetsminne (direkt kopplat till koncentrations och uppmärksamhetsproblematik vid ADHD). Till detta finns den kliniska bilden under själva testningen, alltså hittar personen några strategier vid problemlösning? Hur hanterar personen motgångar och felsvar, hur beter sig personen generellt under testningen osv osv...
Men det är i förhållande till VARANDRA som förmågorna visar på en problembild, inte var för sig. Var för sig säger testerna inte ett smack. Man jämför alla testresultat med anamnes (historia) och klinisk bild etc för att se till helheten vid diagnostisering.
Det finns många som reagerar på att det blir testade för saker de inte har problem med som du beskriver, men det beror alltså på att man genomför ett brett urval av tester för att fånga så många förmågor som möjligt (vissa mer specifikt kopplade till frågeställning) och jämföra mot normalpopulation, andra med ADHD och annan empirisk forskning för att få en helhetsbild att jämföra mot.