• strulmaja

ADD symptom hos vuxna

Samarkand skrev 2011-01-29 19:21:44 följande:
    En liten fråga: Är det någon/några som driver eget företag här?
    Och isåfall, hur fixar ni med bokföring, regler, skatter, moms etc?

Varför jag frågar, är för att jag i ca 1 1/2 år  har funderat på att bli Dogwalker. Det i sig är ju inget komplicerat då jag är uppväxt med hund och gärna skulle vilja skaffa hund typ NU (men hittills inte kunnat för att jag har bott i lägenhet mitt i stan).
    Nä, då är det snarare företagsbiten jag är orolig för eftersom jag vet hur dålig jag är på detaljer och ibland missar att betala räkningar (hänt några gånger förra året, typ till a-kassan).
    Sen är jag jätterädd för att dra igång något och sen stå där och inte fatta ett dugg av det ekonomiska.
    Har läst på Skatteverkets hemsida om enskild näringsverksamhet och förstått att det i så fall är det som skulle gälla.

Men skulle vilja höra lite mer om hur ni som har eget företag fixar allt det teoretiska.
    Jag driver inget eget men det är en hemlig dröm att få göra. Det kommer nog förbli en dröm p.g.a just de saker du tar upp. Minns i skolan då jag läste lite företagsekonomi och det var bland det tråkigaste jag visste. Jag förstod ingenting!

Men ett tips, om du vill starta eget, kan ju vara att läsa lite företagsekonomi och liknande annars tror jag nog på att ha en assistent som sköter den "tråkiga" biten.
  • strulmaja
    Anonym (19) skrev 2011-02-01 23:17:55 följande:
    Jag undrar om ni andra är som mig, och har ett dåligt kortids/arbetsminne och ett egendomligt långtidsminne?

Jag har tex problem med att minnas möten, räkningar och saker jag ska ha med mig ut osv - men har tydliga minnen sedan 2-års åldern.
    Check!
  • strulmaja
    Alle skrev 2011-02-01 21:36:39 följande:
    Hahahahah! Det här är helt fantasiskt!
    Hittade den här tråden i dag av en händelse, och av listan i TS så är 95% jag!
    Jag har varit en kaospilot hela mitt liv, med flera depressioner varav flera obehandlade. Äter nu Venlafaxin sen drygt 1 år tillbaka och den hjälper.

Men jag har, helt av en händelse och på många olika sätt, upptäckt att jag troligtvis har ADD eller ADHD - det är lite för mycket som stämmer lite för väl.
    Har varit hos min underbara husläkare och hon har skickat remiss till psyk för utredning, så nu väntar jag. 
    Välkommen! Glad
  • strulmaja
    Anonym (funderar) skrev 2011-02-04 10:18:44 följande:
    är det fler än jag som är extremt fjantig med plöttsliga ljud och rörelser, kommer det någon som jag inte sett riktigt så hoppar jag till och blir jätterädd och hjärtat skenar . lika om man är ute och går och det prasslar till bredvid en då flyger jag nästan upp i famnen på den som är bredvid och gömmer mig bakom det är väldigt irriterande
      folk tycker att jag är sprättig i mitt sätt och kan ta illa vid sig när jag blir "rädd" för dom
    Jag är men jag har tänkt att det hör ihop med det här ångesttillståndet som jag nu glömt namnet på... inte GAD, det andra man kan få om man varit utsatt för te.x våldtäkt eller någon annan typ av överfall. Något på P tror jag.
    För jag tror inte att jag alltid varit sån utan det är något dom dykt upp senare. Jag är väldigt spänd, går alltid runt och "spänner mig", som om jag bara väntade på att bli överfallen eller nått. Jobbigt när jag sitter och koncentera mig på något och så tappar sambon te.x tvdosan i golvet, då rusar hjärtat och jag går igång på mindre än en sekund som om det var en katastrof jag förberedde mig för.
  • strulmaja
    Anonym (funderar) skrev 2011-02-04 11:41:39 följande:
    postraumatisk stress kanske?  jag har sedan jag varit liten varit fjantig med ljud och snabba oväntade rörelser
    vet att
     när jag tex jag höll i ett glas när jag var liten så tappade jag det oftastnär jag gick i försvars ställning så man borde ju vänja sig någon gång tycker man
    Ja men så heter det ju. Tack! Jag minns inte hur jag var när jag var liten, om jag var lika känslig då också. Ljud var känslig för men om jag var lättskrämd minns jag inte. 
    Tycker också det borde lägga sig någon gång men det gör det inte. Jag är alltid på helspänn, ont i axlar, nacke som jag tror delvis har med detta att göra.  
  • strulmaja
    Anonym (Malin) skrev 2011-02-14 22:56:30 följande:
    Allt i listan som TS lagt upp stämmer på mig, FÖRUTOM just det där med svåra koncentrationssvårigheter. Fast det är klart, är det något ointressant så tappar jag intresset direkt. Kan man ha ADD fastän man har ganska "normal" nivå på den punkten?  Har läst nästan alla inlägg i tråden och känner igen mig i så himla mycket hos er!
    Hej!

Det finns olika grader av AD(H)D. För vissa är ADHD riktigt handikappande - alltså så pass att de inte fungerar överhuvudtaget i vardagen (åtminstone inte utan hjälp.  Sen finns det väl dom med medelsvår ADHD och ytterligare några med en "light"-version (den graden jag misstänker hos mig själv). Förutom att det finns olika grader, är vi ju (trots att vi ev har ADHD) olika. Några har större problem på vissa områden där andra inte har några problem alls och vice versa. Men i mångt och mycket är vi lika i nästan allt som listan tar upp.
    Dock är inte listan i TS en riktigt symtomlista. De symtom som står med där är hämtade från tråden eller från oss som skrivit i tråden rättare sagt. Så, genom att känna igen sig i listan behöver inte innebära att man har AD(H)D, däremot innebär det att man är lik många av oss i tråden Skrattande
  • strulmaja
    Anonym (mållös) skrev 2011-02-14 16:22:09 följande:

Jag vet ännu inte om jag egentligen vill ha någon diagnos, men OM jag skulle vilja det; var vänder man sig för en eventuell utredning?

Har även lidit av dermatillomani sedan barnsben, men hade ingen aning om att det kan vara kopplat till eventuell ADD/ADHD...?

Du kan vända dig till en privat psykiatrisk klinik eller vårdcentralen och be om remiss till öppenpsyk. På vissa ställen i landet kan man remittera sig själv till öppenpsyk. Själv gick jag via vårdcentralen.
  • strulmaja
    andoria skrev 2011-02-12 15:56:22 följande:
    Jag hoppar med här då jag nyligen fått diagnos adhd. Någon småbarnsförälder här? (har inte hunnit läsa igenom tråden än)
    Jodå vi är ett par stycken med småbarn här. Välkommen!
  • strulmaja

Känns som om jag hoppade in här som gubben i lådan nu. Jag har ju inte varit aktiv här på FL på bra länge.
    Har inte orkat hänga med i tråden, inte orkat läsa eller skriva.

Men här hos mig är det mesta oförändrat. Måendet går upp och ner (just nu ner) och med utredningen går det framåt.  Jag har fått träffa två olika läkare som - utifrån att ha träffat mig varsin gång och ögnat igenom de frågeformulär jag besvarat om ADHD - bedömer att det mesta talar för ADHD. På tur står nu att träffa psykolog och ytterligare tester + intervjuer. Hur lång tid det kommer att ta kan ingen svara på. Jobbigt värre. Men innan sommaren har jag väl fått min diagnos, vilken den än må vara. "Allmänt strulig" kanske eller "Hopplöst fall-tills vidare". Vi får se. 

Hoppas ni andra mår bra!? 

{#emotions_dlg.flower}  

• strulmaja
    TjockKatt skrev 2011-02-16 06:45:11 följande:
    Inte alltid man orkar, jag har också legat på latsidan ett tag i tråden. Hoppas det blir bättre med dig snart! Hjärta
    psyko II skrev 2011-02-16 08:22:25 följande:
    TjockKatt skrev 2011-02-16 06:45:11 följande:
    Inte alltid man orkar, jag har också legat på latsidan ett tag i tråden. Hoppas det blir bättre med dig snart! Hjärta
    samma här, har knappt varit inne här på flera dagar, det går väldigt upp å ner detta skrivande. Jag hänger med å läser det mesta dock, men har inget direkt att komma med så, svarar sällan.
    Hoppas du går uppåt snart igen strulmaja
    Tack tjejer! Känns redan bättre efter igår. Det här med utredningen påverkar mer än jag först trodde. För varje litet kliv framåt känns det lite bättre. Men den här satans väntan alltså!
    Å andra sidan, om någon satt en diagnos efter ett första möte (jag vet att det inte gåt till så men ponera...) då hade jag ställt mig skeptisk och tänkt: Det här gick för fort, det borde ta längre tid, vara en seriös utredning.
    Man blir fan aldrig nöjd Flört
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna