• strulmaja

ADD symptom hos vuxna

Anonym (ANNA) skrev 2011-04-05 10:43:35 följande:

Om ni börjar oroa er för en sak, kan ni släppa det till slut eller blir oron värre om det inte konstaterats att det inte är någon fara?

Det beror lite på vad det är och min dagsform. Som jag skrivit här innan finns det egentligen ingenting eller väldigt lite som är regelbundet med mig. Jag är oförusägbarheten personifierad. Så, ibland går jag igång rejält på små petitesser, ibland inte. Vissa saker, som kanske skulle få andra att gå i gång på alla fyra, rör mig inte ryggen. MEN när jag oroar mig har jag svårt för att släppa det. Det är inte säkert att oron stegras, ibland gör den det, ibland intemen jag har skitsvårt att bara släppa taget och sluta tänka på det, vad andra än säger eller gör för att lugna mig. Men det beror som sagt lite på vad det är.
  • strulmaja

"Den fria viljan existerar inte eftersom allt har en orsak och jag inte kan styra över orsakerna.
    Min vilja måste ju också ha orsakats av något." eller något sådant var det någon som sa.
    Men jag är för trött för att utveckla och gå in i diskussion. En annan gång kanske.

• strulmaja
    hedmanpazio skrev 2011-04-07 08:23:22 följande:
    Det du citerar är exakt vad många med ADHD tänker. ADHDn har tagit över ens vilja och motivation men målet är ju att vända på det hela och ta kontrollen över ADHD. Det går ju bevisligen, men är en process som ofta är svår att genomgå ensam.
    Jag håller med om att det nog är viktigt att få lära sig det där, att skilja på sak och person, vad som är diagnos, vad som är personlighet, bli medveten om både styrkor och svagheter men framförallt styrkor och hur man kan använda dom till sin fördel. Men jag tycker också att om det är någon/några som behöver jobba med detta och ingå i en liknande process så är det samhället och alla fördomsfulla människor man tvingas möta. Det görs alldeles för lite på den fronten, men är nog så viktigt, enligt mig. Jag ställer mig inte alls tveksam till, är inte emot den typen av grupper och behandling som TjockKatt nu ingår i, tvärtom, det är verkligen jättebra och det borde finnas mer utav sådant. Men det är inte bara vi, dom "sjuka", som behöver gå i gruppterapi. Hela samhället skulle behöva en rejäl dos terapi och självinsikt.  
  • strulmaja

Seriöst, finns det INGENTING man kan göra i väntan på utredning? Varför erbjuds man inte samtal eller medicin? Jag orkar snart inte mer  

• strulmaja
    psyko II skrev 2011-04-13 09:37:10 följande:
    När tar man i så fall detta prov? När diagnos e satt å innan man börjar medicinera då?
    Anonym (sambo) skrev 2011-04-12 20:32:58 följande:
    Har ni som utretts fått lämna blodprov före? Det har inte beslutats om sambon ska utredas än, men nu vill psykologen att han lämnar blodprov och övervakat urinprov. Varför görs det, är det drogtest?
    Jag undrar också. Jag har fått lämna blodprov, vet inte varför riktigt, för å se om allt stod rätt till I guess.
    Har din sambo haft drogproblematik?
  • strulmaja
    psyko II skrev 2011-04-13 11:14:46 följande:
    hahaha det e det som jag har så svårt med, jag älskar ju potatis, vitt bröd å sånt man INTE ska äta.
    Sen står jag i affären å vet inte Vilken sorts grädde jag ska ha, vilken mjölk ska man välja, det e så mycket att hålla reda på tycker jag, samma som alla ätmetoder som finns, man ska räkna kalorier etc. Har aldrig klarat av att följa nått som inte är EXAKT nerskrivet VAD jag ska äta, kan inte följa recept för att jag aldrig hittar exakt det som skrivs, typ 1 port lax, är det sån fryst fyrpack eller finns det nått annat? blir för osäker.....hmmm kanske ett av alla problem jag har som ska utredas
    Du är inte ensam vännen Hjärta
  • strulmaja
    TjockKatt skrev 2011-04-13 10:58:10 följande:
    I samband med medicinering. Man brukar få göra återkommande besök, iallafall i början, för att kolla blodtryck och vikt. Blodprov bör man göra typ en gång per år, och drogtest någon gång ibland. Jag gjorde precis mitt blodprov igen, kollade lite vitaminer, blodplättar, sköldkörtel osv. Vikt och blodtryck gör jag då och då, det har inte hänt så mycket där för mig och jag har stått på samma dos länge så vi behöver inte göra det varje gång.
    Men varför drogtest? Är det oavsett om man haft missbruk eller ej?
  • strulmaja
    hedmanpazio skrev 2011-04-13 11:39:22 följande:
    Ja det är införs allt mer som rutin vid utredningar, just för att missbruk inverkar så otroligt på testresultat och måste vara under kontroll under en utredning. Vissa mottagningar gör drogtest vid utredning endast om de misstänker.. men nu inför man alltså det mer som rutin för att inte inskränka på integritet...
    Ja det låter ju vettigt. Men det finns ju "grejer" som inte syns på ett vanligt UP.  Hur gör man då?
  • strulmaja
    hedmanpazio skrev 2011-04-13 11:50:45 följande:
    Då går man på omdöme och anamnes och ser om det finns anledning att misstänka annat. Sen ser man det även på testresultat.
    Ok, det låter betryggande.
  • strulmaja
    allmänt skrev 2011-04-17 10:25:09 följande:
    Nu har jag väntat 1½ månad sen jag var hos läkaren som skulle skicka remiss... Får man inte ens höra hur det går? Jag vet att det är lång väntetid, men händer det NÅNTING? Har de glömt mig? Åtminstonne ett preliminärt datum för ett första möte vill en ju ha... ah suck.

Blir säkert inget ändå. Bara -för att- jag sökte hjälp, så känns det som alla adhd-symtom har gått över.. Eller nej det är lögn, jag får ju fortfarande ingenting gjort. Men det andra. Minnet känns på topp, jag känner mig inte kollrig och pillig, normal helt enkelt!

Åh hur skall man veta? Alltid detta fram och tillbaka. Har jag, har jag inte? Jag skiljer mig ju så kraftigt från den uppenbara adhd:aren. Jag kanske är frisk? Bara lite svag i karaktären. Jag menar, bara fär att jag känner igen mig i den här tråden, så betyder det ju inte att jag HAR det. Det FINNS ju faktiskt folk som är lite sinnessvaga överlag bara.

Jag vet inte ens vad jag vill ha sagt. Dålig dag idag helt enkelt. Blä!
    Det där ifrågasättandet, alla tvivel etc verkar gå som en röd tråd hos oss här. Jag vet inte, det kanske är ett ADHD-symtom? Eller så är det fullt normalt när man befinner sig där vi gör.

Som TS skriver undrar jag också vad du menar med den uppenbara ADHD:aren för finns han/hon verkligen? Först och främst är ju alla olika, har olika förutsättningar, olika egenskaper och personlighetsdrag. Sen finns det ju olika grader av ADHD, från light till de som inte ens skulle klara av att sitta såhär och skriva som du och jag gör. I själva ADHD:n finns det ytterligare saker som vissa med ADHD har lättare för än andra med ADHD. Någon kanske mest har problem med närminnet medan en annan kanske mest har problem med tidsuppfattningen etc även om båda har problem med både och är det ena grejen värre för den andra. Hoppas du förstår hur jag menar. Det är lättare sagt än gjort men man ska nog inte jämföra sig med andra eller låsa sig vid att det finns stereotyper. Självklart finns det gemensamma drag som vi alla med te.x ADHD delar, vi kan känna igen oss i varann etc. Trots det ser det ganska olika ut. Hoppas du har en bättre dag idag!
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna