strulmaja skrev 2011-01-03 10:21:10 följande:
Jag har upptäckt ytterligare en grej med mig själv som jag tror kan vara ADHD-relaterat.
Låt säga att jag ska få övernattande gäster och jag vet om detta minst en månad i förväg. När jag får veta börjar jag i huvudet planera och organisera hur jag ska städa och kanske möblera, ja kanske t.o.m inhandla något tills gästerna kommer. Allt för att mina gäster ska få det så bra som möjligt när de kommer. Jag går ut stort (i tanken) och jag tänker att allt måste vara perfekt!
Men så...
dagen innan gästerna ska anlända har jag varken städat, varit och handlat något eller ens förberett för mina gäster. Jag inser att jag inte kommer att hinna allt det där jag hade tänkt från början men istället för att skynda mig och i alla fall försöka fixa saker och ting börjar jag ta bort ide´efter ide´. Som om jag hittar på ursäkter inför mig själv för att slippa göra allt det där. Jag som tidigare tänk att det är ett måste för gästerna att få sova i varsitt rum börjar nu överväga att låta dom ligga på soffan istället. Jag hade tidigare som krav på mig själv att ha dammsugit, putsat fönster, tvättat all tvätt, diskat, handlat etc men nu, när tiden är knapp, är allt det där plötsligt inte lika viktigt. Äh, huvudsaken är att jag hinner dammsuga, tänker jag. Resten fuskar jag med. Tvätten göms lite diskret någonstans, fönstrena skiter jag i (kan alltid skylla på ungarna sen om nån skulle anmärka på något), och handla? äsch, det hinner jag göra sen.
Känner någon igen sig i detta?
Check BIGTIME.
Jag funderar alltid för mig själv i slutet av dagen "jag VET att det var jätteviktigt för mig att jag skulle göra alla dessa saker, men jag har glömt varför. Varför är det inte viktigt nu???" Då har jag liksom glömt varför det var livsnödvändigt att putsa fönstrena, att tvätta handdukar eller handla hem en viss typ av mat. Jag har skalat bort i princip allt och gör bara nå'n grej av det jag hade tänkt. Man går ut med höga ambitioner men rationaliserar bort allting och så känns det plötsligt helt tillräckligt med bara en av dessa grejer...
Samma som någon skrev om att handla... Jag plockar på mig massa saker, sen plockar jag bort grej efter grej eftersom jag glömmer bort att jag först tyckte att det var en jättebra sak att ha - jag får liksom second thoughts.
Ibland när jag handlar mat kan jag plocka på mig massa saker som jag tänker göra grejer med, jag ska laga god mat, kanske baka och så vidare. Sen när jag är klar kan jag bara känna för att ställa ner korgen och gå, det har till och med hänt.