-
Jag kan lova dig att ingen i denna tråd som sökt vård har gjort det för att man är nyfiken och "vill veta". Du får ursäkta mig, men det känns lite som ett hån när man som jag och flera andra här skrivit inlägg efter inlägg där man öppnar sig och beskriver hur jobbigt man har det inom vissa områden av livet.hedmanpazio skrev 2011-01-04 09:14:08 följande:För att en neuropsykiatrisk utredning skall komma till (det är verkligen ingen rättighet att få en np utredning, psykiatrin lyder under hälso och sjukvårdslagen, inte SOL) krävs att de symtom som utgör exempelvis ADHD skall skapa stora problem inom minst två områden i ens liv, exempelvis arbete/studier och relation/socialt umgänge. Utredningar skall INTE till ENBART eftersom en patient efterfrågar det och 'vill veta' av rent intresse utan det måste skapa signifikanta problem i vardagen enligt ovan. Detta är både VC och många privata aktörer mycket dåliga på eftersom det finns ekonomiska aspekter, inkompetens och ibland ren lathetsfaktorer som spelar in.
-
Nej, det var ett svar till mig. Hon citerade nämligen en inlägg jag skrev för att hjälpa någon som frågade hur man går tillväga.TjockKatt skrev 2011-01-04 21:25:03 följande:Tror det var ett svar till min, för en gångsskull, korta utläggning om hur man gör för att få en utredning. "Kontakta vc."
Hursom så blev jag riktigt uppretad av det inlägget, jag har en dålig dag och det kan hända att jag överreagerar, men enligt mig kom hon hit och försökte sätta oss odiagnostiserade på plats genom att antyda att man inte har rätt att få en utredning bara för att man är lite nyfiken och har lite småjobbiga symtom.
Så tolkade jag det, jag reserverar mig för att mitt nuvarande tillstånd gör att jag överreagerar men det gör mig inte mindre förbannad. Jag är riktigt uppretad. -
Jag håller helt med om att det är viktigt att poängtera att diagnoser inte ställs hit och dit, och att man inte är berättigad till en utredning bara för att man känner igen sig lätt i vissa symtom, men det är knappast Hedman...nåntings uppgift att klampa in här och trampa på redan skitömma tår, vilket jag anser att han eller hon gjorde.
Jag tycker överlag att det är sjukt oproffsigt att i egenskap av yrkesman komma med pekpinnar i trådar på FL, jag ser det ofta tycker jag, människor som kallar sig anonym(socialsekreterare) eller anonym(polis) o.s.v. som kommer in i en tråd och kommer med någon utläggning som man sen väntar sig att alla andra ska buga inför.
Det är inte ens säkert att denne person har utbildning eller kompetens nog att läxa upp andra på det viset, det är ju bara enligt deras egen utsago.
Har man haft så mycket kontakt med psykiatrin som många av oss här inne har haft under så många år blir man lätt trött när det kommer en representant från psykiatrin som dels kastar rejält med skit på den privata vården (eftersom de agerar av ekonomiskt intresse och alldeles för lättvindigt ger utredningar enligt H) och låtsas att deras verksamhet är fläckfri och alltid har rätt i sina bedömningar. Psykvården lämnar en hel del övrigt att önska och det torde denna person veta. Konstigt att man vänder sig till privata enheter när man blir bemött som man blir när man vänder sig till öppenpsyk. Vill gärna att H svarar på mitt inlägg från tidigare idag, då jag redogör för hur öppenpsyk svarade när jag ringde och frågade hur jag skulle gå tillväga. De kunde inte ge svar, bad att få återkomma och har fortfarande inte gjort det efter en månad. Jag vände mig till en privat enhet, fick svar på en gång och tid för bedömningssamtal relativt snabbt.
Go figure... -
Åh, Strulmaja. Är så glad att jag hittat dig! Vi kan gå hand i hand genom denna resa känns det som... :o)strulmaja skrev 2011-01-05 01:48:00 följande:. Och varför min osäkerhet är extra stor och påtaglig just nu är för att jag pratat mycket om detta med min mor i dagarna. Hon har gått från att kalla mig "damp-barn" till att vara skeptisk men fortfarande säker på att NÅGOT är fel med mig. Hon vet bara inte vad. (Tilläggas bör att hon inte har någon som helst kunskap om ADHD/ADD) Min sambo är övertygad om att det är ADHD. Min bästa väninna är, om inte övertygad, så väldigt säker. Själv pendlar jag mellan övertygelse och osäkerhet. Tänk om jag inbillar mig ändå? Tänk om jag faktiskt KAN skärpa till mig om jag bara ger mig fan på det? Ibland tänker jag att jag nog bara är väldigt dum i huvudet helt enkelt, typ förståndshandikappad, och förstår inte bättre.
Och just nu, i skrivandets stund, känner jag bara för att skita i allt. Skita i att gå på det där bedömingssamtalet. Skita i att begära utredning. Men samtidigt när jag tänker så, så blir jag rädd. Skiträdd. För av erfarenhet VET jag ju att jag inte kan ta mig i kragen och skärpa mig. Jag har försökt miljontals gånger men det slutar bara med frustration och besvikelse. Så vad i helvete gör man?
Och Tjockkatt, du är så bra för du är saklig och konkret, och du försöker verkligen se allt ur alla synvinklar, trots att du har dina "egenheter" och tolkar allt bokstavligt. Jag förstår verkligen hur du anstränger dig för att inte trampa på tår och för att försöka känna hur vi andra tycker och tänker. Stor cred till dig! Du är så värdefull för oss alla här! -
Alltså, jag är världens lugnaste och snällaste människa, men vissa saker triggar mig och uppenbarligen gjorde den där jädra Hedman.... det (Hedman... som inte ens visat sitt tryne i tråden sen sitt sista inlägg.strulmaja skrev 2011-01-05 02:05:59 följande:Tack vännen!
Jag håller med ang Tjockkatt. Hur mycket det än kan irritera mig ibland när människor är sådär sakliga och konkreta (=tråkiga för mig) är det sååå värdefullt med alla olika synvinklar, tankar och åsikter. Tjockkatt besitter stor och värdefull kunskap och erfarenhet, hoppas verkligen inte jag (vi) skrämmer bort henne ifrån tråden med vårt, kanske mer, hetsiga temperament (ok, mitt i alla fall). För hon behövs här!
Hör du det Tjockkatt, du behövs!) Så uppenbarligen kan jag också vara hetsig, haha. Frågar du någon i min bekantskapskrets kommer de dock säga att jag är lugn som en filbunke och ALLTID den snälla i alla sammanhang. Lite lustigt det där, för det är nämligen så att när jag väl blir arg så är det totalt onyanserat och jätte-intensivt, jag antar att jag är impulsiv i den aspekten.
Nåväl, det var ett sidospår. Vad jag tänkte säga var att jag tror absolut inte att Tjockkatten blir ivägskrämd av det här, hon är nog mkt tåligare än så. Hon har nog som vi andra varit med om en hel del, och då blir man luttrad och rätt tålig. -
Hahaha, ja du. Jäkla besserwisser. Gillar verkligen inte den stilen, så du Hedman; var vänlig kom tillbaka och besvara de tusentals frågor som har dykt upp efter ditt grandiosa inträde i tråden. Man kan liksom inte bara komma och tjöta lite skit och sen dra. Och förresten, den där storslagna tråden du skulle starta, var är den?strulmaja skrev 2011-01-05 02:19:22 följande:Jag är också väldigt lugn och snäll. Oftast i alla fall. Men när jag blir irriterad över något går det väldigt fort från 0-100 och andra fattar ingenting. Jag är också väldigt intensiv i min ilska och när jag är som mest inne i den är jag inte rationell för fem öre (so they say).
Ja, vart tog den där Hedman vägen egentligen? Komma här och komma sig sen inte dyka upp mer. Pöh!
PUT UP OR SHUT UP, är ett av mina favorituttryck. -
strulmaja skrev 2011-01-05 02:26:30 följande:Shit du gav mig nyss ett rejält jävla garv! Underbart! Precis vad jag behövde
-
Hedmanpazio: tack för att du återkom till tråden och förklarade avsikten med dina inlägg i en lite trevligare ton och mer begriplig form. Det första inlägget kändes illa formulerat och kom vid en ganska känslig tidpunkt (för mig iallafall).
Har tittat in i din nya tråd (you put up) och den är väldigt informativ, saklig och bra.
Slutligen hoppas jag att du läste mitt sista inlägg (om besser-tendenserna) och såg att det var med glimten i ögat jag skrev det, det försökte jag illustrera genom att använda smileys. Inget illa menat egentligen, även om jag vidhåller att ditt första inlägg gjorde mig grymt irriterad.
Peace. -
Jag är lätt på en träff, men ni får inte fråga för tidigt för jag kan inte planera så långt i förväg.
Update: Idag ringde psykologen och sa att de fått ett återbud imorrnbitti, så jag får komma dit redan imorrn.
YEAH!!! -
oj snubblade in på denna tråd, och nästan allt i listan stämmer in på mig, får lite panik, hur kan man gå vidare nu? finns det behandingar, mediciner mm?