• Samarkand

ADD symptom hos vuxna

Anonym (mållös) skrev 2011-02-14 16:22:09 följande:

Jag vet ännu inte om jag egentligen vill ha någon diagnos, men OM jag skulle vilja det; var vänder man sig för en eventuell utredning?

Har även lidit av dermatillomani sedan barnsben, men hade ingen aning om att det kan vara kopplat till eventuell ADD/ADHD...?

Jag beställde tid hos läkaren på Vårdcentralen som skrev en remiss till Vuxenpsykiatiska mottagningen.
  • Samarkand
    BeaBee skrev 2011-02-15 03:28:27 följande:
    Tack så mycket! Jag behöver nog alla tummar och tår jag kan få låna :)

Ja nu sitter jag här i natt igen. Jag kunde inte sova så halv två kom jag på att jag skulle göra bokslutet för denna månad så det har jag suttit och gjort tills nu. Jippie. Det blev positiva siffror i alla fall och det är ju huvudsaken, inte mycket men jag är ändå riktigt stolt att jag har gått plus redan första halvåret trotts dyra inköp!
    Vad kul! Det är ju jättebra och måste väl kännas dunderskönt att du ligger på plus redan på en gång :)
  • Samarkand
    BeaBee skrev 2011-02-15 11:46:16 följande:
    Tack ja det känns jätteskönt!! speciellt att vi har kunnat renovera och bytt möbler här hemma för dessa pengar. Tidigare så hade vi ett ihopplock med möbler som vi fått gratis och en lägenhet som inte blivit renoverad sen 1983 (och då måste det ha varit en hantverkare som var både blind döv och hade övriga handikapp, jag kunde ha gjort det bättre som barn) men nu är det ommålat i hela lägenheten och alla möbler är utbytta. Äntligen har jag ett hem! Det är första gången på 3 år sen jag flyttade till Stockholm.
    Yeeeaahh, det måste väl kännas skönt också. Jag vet hur det känns..  Känns inte riktigt som att jag har ett hem just nu och det är inte en känsla som jag tycker är ok. Det kanske iof blir så när man bryter upp från ett förhållande och lämnar det som var ens hem, jag vet inte, men efter 2 1/2 mån med den känslan börjar jag bli allmännt less på den. Har varken tv eller soffa längre och har fått tillfälligt köpa billiga grejer tills jag får bättre ekonomi. Det är ju inte så att man känner igen sig i sitt liv direkt.
  • Samarkand
    Alle skrev 2011-02-15 19:59:32 följande:
    Jag såg en underbar förklaring hur ADD/AHD funkar idag i en annan tråd:

Altså man är som en kattunge!

Man leker med en boll och så studsar den bollen förbi ett garnnystan som ligger där OJ kolla här vad spännande. Då har man glömt bollen och leker med garnet istället. Sen går man förbi med garnet vid en liten råtta... och så börjar man leka med den istället... 

Jag vet inte hur jag annars ska förklara. Man tänker inte så mycket utan det går av bara farten och rätt som det är så kommer man på sig själv och blir så frustrerad på sig själv!!!!
    Yez, jag gillar den förklaringen och jag köper den helhjärtat. Det är jag upp i dagen!! Hur många stämmer inte det här in på här?!

Och det stämmer väldigt bra in på mina 2 kattungar som jag är jourhem åt just nu  :)
  • Samarkand
    strulmaja skrev 2011-02-16 00:52:25 följande:
    Känns som om jag hoppade in här som gubben i lådan nu. Jag har ju inte varit aktiv här på FL på bra länge.
    Har inte orkat hänga med i tråden, inte orkat läsa eller skriva.

Men här hos mig är det mesta oförändrat. Måendet går upp och ner (just nu ner) och med utredningen går det framåt.  Jag har fått träffa två olika läkare som - utifrån att ha träffat mig varsin gång och ögnat igenom de frågeformulär jag besvarat om ADHD - bedömer att det mesta talar för ADHD. På tur står nu att träffa psykolog och ytterligare tester + intervjuer. Hur lång tid det kommer att ta kan ingen svara på. Jobbigt värre. Men innan sommaren har jag väl fått min diagnos, vilken den än må vara. "Allmänt strulig" kanske eller "Hopplöst fall-tills vidare". Vi får se. 

Hoppas ni andra mår bra!? 

{#emotions_dlg.flower}  
    Välkommen tillbaka :)
    Vad skönt ändå att din utredning har satt igång! Jag är väldigt avundsjuk på dig ;)

Jag tror vi alla är så att vi inte riktigt orkar vara riktigt aktiva här hela tiden. Det är fruktansvärt jobbigt att "jobba" med sig själv och samtidigt vara på topp hela tiden kan jag känna. Har ju själv varit sjuk i 2 v och knappt orkar läsa eller skriva en rad här.
    Väntar fortfarande på utredning. Nu har 1 mån och 1 v gått och har inte ens fått en tid än.. :(
  • Samarkand
    Alle skrev 2011-02-16 16:29:41 följande:
    Usch vad jobbigt att gå och vänta!
    Jag har också väntat länge men fick kallelsen för ett tag sen och ska på bedömningssamtal på måndag...känns lite läskigt.. 
    Ja, det är riktigt påfrestande att gå och vänta. Särskilt som min sömn är helt åt helvete och jag måste ta medicin för att kunna somna och sen kommer jag knappt upp på morgonen. Jag vill ju så gärna bli bättre i det jag brister i så ibland vill jag bara gråta i frustration över att det tar sån tid att få komma på utredning.
    Jag försöker verkligen lägga det åt sidan och vill se det som en glad överraskning när jag väl får tiden inbokad. Så istället fokuserar jag på tusen andra projekts så att tankarna inte svärmar så mycket runt detta.
    Lycka till på bedömningssamtalet förresten :)
  • Samarkand

Ojoj, kl är 20.45 och jag är redan jättetrött. Det var något ovanligt. Jag har inte sovit på eftermiddagen men jag har inte heller varit ute eller tränat. Tog Ataraxen för 30 min sedan så de har inte börjat verka än heller.
    Jag svär på att så fort jag har gått och lagt mig så kommer jag vara klarvaken och sen ligga och älta till kl 2-3 i natt.
    Jag gör väl ett försök och hoppar i säng. Håll tummarna för att jag lyckas somna PRONTO ikväll!

• Samarkand
    strulmaja skrev 2011-02-17 00:58:14 följande:
    Tack! Ja det är skönt men samtidigt har allt detta, den tankeenergi jag nästan tvångsmässigt lagt åt det här med ADHD och utredningen knäckt mig. Inte totalt men nästan. Eftersom jag läst så mycket om ADHD på sistone och hela processen med att gå från insikt>utredning>diagnos>lättnad>kris& gt;depression så är jag medveten om att det tär både psykiskt och fysiskt. Men naivt nog trodde jag att jag skulle komma undan det och jag har så gott jag kunnat försökt hålla det ifrån mig. Men så, för kanske 2-3 veckor sedan kände jag hur otroligt knäckande det här är, hur självförtroendet fått sig en rejäl törn och hur j-a påfrestande det är att gå och vänta och vänta utan att veta.

Jag minns inte vilken väg du gick för att få din utredning. Själv gick jag via VC och det tog tre månader ganska exakt, innan jag fick komma till öppenpsyk. Ca 2½ mån innan jag fick en kallelse. Men det hade säkert tagit längre tid om jag inte hade ringt dom på VC. Det visade sig att förra stället missat att skicka min journal eller hur det nu var, något missförstånd hade skett i alla fall och utan journalen kunde dom inte remittera mig vidare. Så det skadar inte att ringa och höra sig för. Jag har ingen tillit alls längre till att något inom vården flyter på smärtfritt. Min erfarenhet är raka motsatsen. Tyvärr.  
    Jag verkar ha gått igenom dessa känslor fast omvänt. Jag började med depression och hata mig själv till att nu ha kommit till förståelse för mig själv.
    Min remiss är skickad genom VC och jag har fått bekräftelse från Vuxenpsyk om att jag ska få komma dit på utredning. De skrev ju dock i brevet att jag inom 1 månad ska ha fått en tid. De har ju annars en kötid på 60 dagar, men den var på väg ned till 30 dagar sa de när jag ringde i januari. Visst om jag väntar en vecka hit eller dit spelar väl inte så jättemycket roll men det skulle vara skönt att ha fått en tid så man vet att allt börjar rulla på allvar.

Jag somnade faktiskt inom 1 h igår och vaknade strax efter kl 7 nu på morgonen, någonlunda pigg :) Känns riktigt positivt!
    Och i kväll ska jag träna Zumba för första gången igen på 3 v så det kanske gör mig extra trött ikväll också, vi får se.
  • Samarkand
    BeaBee skrev 2011-02-17 11:41:45 följande:
    Oj nu postades inlägget av sig själv!

Det jag har som jag borde göra;

* Skicka in A-kassepapperna
    * Skicka in arbetsprover och ansökan
    * Måla klart listerna i sovrummet som är 75 % klara
    * Börja träffa mina vänner igen, energin räcker inte till för det. Samma sak påbörjat men träffen blir aldrig av.
    * Slutföra ett jobb på företaget, jag tycker att 15 000 kr rätt ner i fickan borde vara tillräckligt motiverande för att skicka iväg fakturan men icke då.
    * Slutföra en film för min arbetsgivare

Idag ska jag iväg på mitt första samtal på öppenpsyk och det ska bli så skönt att få komma igång och göra något!
    Du får gärna berätta sen hur det var och hur det gick på psyk. :)
  • Samarkand

Yez, i dag fick jag tiden för att träffa läkare på vuxenpsyk.. Ska dit om 2 veckor och träffa en ST-läkare.. Låter ju uppmuntrande. Jag har inte så bra erfarenhet av ST-läkare och funderar ärligt på hur denna ska kunna ha ett hum om ADHD. Känns alltid mindre trovärdigt när de ger en ST-läkare.
    Jag ska väl inte heller ta ut allt negativt i förskott nu när jag äntligen har fått tid, men sån är jag.

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna