• strulmaja

ADD symptom hos vuxna

Moonis skrev 2011-09-08 16:35:59 följande:
    Alla är inblandade, FK, ABF och psykiatrin. Startade för ett år sen bara då många blev utförsäkrade och hamnade mellan stolarna med nya reglerna. Så man går där för att utvärdera sin arbetsförmåga. Sen går man vidare till nästa steg om man är redo som hjälper en att förbereda inför att komma ut i praktik eller liknande.
    Då är jag med. Bra att dom tar det på allvar, det har dom inte gjort i mitt fall. Inget snack om sjukskrivning, inget om utvärdering, ingenting. Sådant får man ordna med själv tydligen och chansen att jag gör det är ju inte särskilt stor. 

Men visst är det så att du inte fått diagnos?  
  • strulmaja
    aussiemia skrev 2011-09-08 22:43:15 följande:
    Jag drömmer ofta om att jag är försenad och stressar runt  och försöker få med det viktigaste. men blir sen i allafall.  
    Jag är sällan försenad i riktiga livet  men ofta är det precis på det berömda håret och då har det, hela livet, varit kaos. Ramlat in i rummet med halsduken släpandes efter mig på golvet eftersom det alltid blir för varmt när jag stressar, käcka röda äppelkinder, ett förtvivlat rotande i väskan efter en  (fungerande) penna, en vält flaska på bordet när jag väl satt mig osv osv.

Efter att hela livet blivit sedd på som rörig, klantig och virrig så försöker jag nu andas djupt innan jag öppnar dörren, ha en penna redo, halsduken kvar i bilen och gå snabbt (men inte fumligt) och sätta mig försiktigt ned. 
    Ångsten och fjärilarna i magen (och armar och ben och ben och huvud) får jag hålla stången genom djupandning.

MEN- sedan jag fick ritalin så har detta blivit tusen, tom  miljarder! gånger bättre. Jag sressar fortfarande men på en normal (?) nivå. 

Nu måste jag sticka innan jag blir försenad till jobbet! Ujuj, nu blev jag stressad! Tjena!
    What to say? Det känns igen Flört
  • strulmaja
    Anonym (utreds) skrev 2011-09-08 22:28:04 följande:
    Hur fungerar ni här, har alla problem med arbete/hälsa/familj/osv? Känns så.. o då känner jag samtidigt att jag har nog inga problem, egentligen, är nog bara lat och slarvig. För jag har ett heltidsarbete som jag sköter perfekt, hälsa.. ja, frisk är jag, aldrig sjuk, men fet.. så där är det väl inte så bra som det borde, men jag är inte sjukskriven iaf (har dock varit utbränd och hemma i flera år tidigare, nu vet jag vad jag ska ta i akt för att inte trilla dit igen, även om jag varit mycket nära flera gånger det senaste året)
    Familjen fungerar (är ensamstående förälder med tonårsbarn), hemmet däremot fungerar INTE, jag klarar inte av att hålla iordning här, det är inte en sanitär olägenhet men det ska inte mycket till för att bli det, håller näsan precis ovan vattenytan vad gäller den biten. 
    Vad menar du med problem? Jag skulle nog påstå att du visst har mer problem än vad du själv anser och detta tror jag är jättevanligt bland vuxna med ADHD, att dom underskattar sina problem och tänker att äh, jag inbillar mig säkert bara, jag kan nog bara jag vill, andra har det värre etc. Och visst finns det andra som har det värre men det finns också dom som har det en hel del mycket bättre, som inte behöver lägga så mycket energi och tankekraft på dom enklaste vardagssysslorna, som inte lever med oro och ångest så gott som varje dag, som aldrig eller ytterst sällan har några sömnsvårigheter, ständigt svikande närminne utan som lever sina liv ganska okomplicerat just för att den vardagliga biten går per automatik. Alla människor har ju sina problem, vissa mer, andra mindre. Men alla lever långt ifrån kaosartat, utan rutiner, utan regelbundenhet och utan ett fungerande system som tyvärr många människor med ADHD/ADD gör. Jag är en av dom.
    Jag anser att jag har stora problem men jag är fullt medveten om att det finns dom med ännu större problem. Frågan är var man lägger ribban? Hur ens tolerans är? Hur mycket man lider av sina problem?
    Te.x så tycker jag att ja, visst är det stökigt och så här hemma men det är inte skitigt eller snuskigt och det går ju faktiskt att öppna en garderob utan att få allt innehåll över sig. Men så kom mamma på besök och som vanligt städade jag innan Flört Och hon tyckte det var jättestökigt och menade att "såhär kan man ju inte bo" och "stackars dig". Alltså, hennes tolerans för stökighet är inte densamma som min så enligt henne är mina problem med att organisera, städa och plocka undan mycket, mycket större än vad jag själv anser och ingen kan ju säga vem av oss två som har rätt eller fel. Sådant kan man ju bara själv göra. 
  • strulmaja
    Moonis skrev 2011-09-09 09:07:48 följande:
    Gud vad jag känner igen mig! Det där med kalender, "bara att köpa och skriva upp", eller hur!
    Man ska som sagt ens komma ihåg att skriva upp saker från början och tänka på att man har en kalender att skriva upp i. Jag kollade runt på olika väggkalendrar och hittade en bra månadskalender. Stor whiteboard variant med penna och satte upp den i hallen. Visst, höll någon månad kanske sen glömdes allt bort och nu har jag gjort ett försök att flytta in den till köksväggen där man går hela tiden. Får se hur det går för den andra lilla som hänger där har inte skrivits något i ändå Obestämd
    Har även problem med när man ska på samtal för tror ni inte att jag glömt bort hur jag mått under veckan och har jag då en bra dag under samtalet (oftast glad att få prata av mig om problemen som jag aldrig kommer ihåg) så ser ju allt tipp topp ut. Så börjar veckan om igen med samma.
    Nu i ett försök att verkligen dokumentera hur jag känner i stunden har jag laddat ner en dagboksapp till mobilen som jag ska försöka skriva i direkt, får se hur länge det håller *pust*
    strulmaja skrev 2011-09-08 23:27:34 följande:
    Då är jag med. Bra att dom tar det på allvar, det har dom inte gjort i mitt fall. Inget snack om sjukskrivning, inget om utvärdering, ingenting. Sådant får man ordna med själv tydligen och chansen att jag gör det är ju inte särskilt stor. 

Tro mig, jag vet EXAKT vad du menar och hur det är att leva sådär ostrukturerat. 
    Jag har två kalendrar, en hängandes i köket och en mindre fickkalender. Jag har även en stor whiteboard i köket och en stående på golvet i tvättstugan tänkt att hängas upp i hallen. Men ja....
    Dock är det ytterst sällan (typ aldrig) som jag antecknar något på/i någon utav dom. Varför? För att jag glömmer och för att jag är slav under tänket: Jag gör det sen, jag ska bara.....
    Hur man arbetar bort detta skittänk har jag ingen aning om men jag tror inte det är något jag klarar på egen hand. Mina mer brighta stunder antecknar jag något men sedan glömmer jag bort att titta i min kalander eller på whiteboardtavlan. Det händer också att jag faktiskt tittar på tavlan och tänker: Ja just det, det skulle jag göra men sen lik förbannat så har jag glömt det tre sekunder senare och nästa gång jag råkar slänga ett öga på tavlan är det försent. Jag blir tokig på detta! Men nu vet jag åtminstone vad det bero på. Det är en liten tröst och hjälp att slippa leva i ovisshet men medvetenheten om hur kaotisk min vardag och min "approach" är samtidigt väldigt ångestskapande Rynkar på näsan 
  • strulmaja
    Anonym (frustrerad) skrev 2011-09-09 09:57:58 följande:
    Nyfiken fråga: hur många av er misstänkte själva ADD/ADHD och sökte för utredning, samt hur många av er var helt ovetande och vården påtalade att de ville utreda? 

Tycker det är positivt att dessa diagnoser får mer och mer uppmärksamhet eftersom fler npf:are upptäcks! 
    Jag började misstänka ev ADHD/ADD för ca 1 år sedan och sökte själv hjälp och bad om utredning ganska omgående efter det. Fick diagnos i våras. Har haft kontakt med psyk innan dess, utretts för diverse personlighetsstörningar, varit inlagd för observation samt gått i terapi i två omgångar men ingen, INGEN påtalade att det kunde handla om ADHD. 
  • strulmaja
    Moonis skrev 2011-09-09 09:07:48 följande:
    strulmaja skrev 2011-09-08 23:27:34 följande:

Ja, har haft tur faktiskt på det området. Vet att många kämpar med myndigheter och inte främst psykiatrin.
    Har ingen diagnos, bara på min generella ångest och sociala fobi. Ska kämpa för att bli utredd inom detta men känns som jag denna gången kommer få svårare att övertyga dom på psykiatrin.
    Men jag känner mig som ett jäkla ufo bland andra och det kan inte vara normalt att glömma så mycket hela tiden som jag gör, inte heller hela tiden vara ute i sista minuten (eller ofta sen) hela tiden för att jag inte kan planera min tid och är världens tidsoptimist. Trots att jag kan ha gott om tid på mig gör jag ändå allt i sista minuten och många tycker väll "men gör saker tidigare då, planera bättre" och visst skulle jag det om jag kunde men på något sätt kommer jag aldrig igång. Jag kör fast eller flummar in i allt annat.

Känner mig bara rörig, förvirrad, glömsk och flummig.
    Jag förstår ärligt talat inte varför detta tillvägagångssätt kan sättas i system och användas av ALLA vårdinstanser för alla med någon form av psykisk ohälsa. Det är väl förstås en kostnadsfråga (som allt annat) men jag tror att det skulle väga upp i slutändan då många med psykisk ohälsa både kan och vill arbeta eller plugga men på ett mer individ/sjukdomsanpassat sätt. Vilket sätt det är skulle man kunna komma fram till genom att få genomgå ett sådant här slags utvärderingsprogram. Men som jag uppfattar det är det ytterst få som får den hjälpen och i dom fall där den typen av hjälp ges är det nog få som blivit erbjudna den, istället har dom själva fått efterfråga och kräva den. Det är pinsamt hur hela det här sjukförsäkringssystemet är uppbyggt och hur dåligt samarbetet fungerar mellan dom olika instanserna. Ännu sämre har det blivit sedan en stor del av psykvården privatiserades och det gör mig vansinnig att tänka på Demon 

UFO-biten känner jag också igen mig i.
    På planeten jag kommer ifrån är inget självklart. Allt sker impulsartat, allt från humör, mående, intelligens osv är ojämnt och oregelbundet. Detta förvirrar min omgivning men det är ingenting mot vad det gör med mig. Ingenting här är någonsin lagom men lagom är precis vad jag eftersträvar att vara.
    Jag lever motvilligt efter devisen "Allt eller inget". Antingen så ÄR det, eller så är det INTE. På min planet finns nämligen inte färgen grå. Jag lever i ett ständigt moment 22. Allt som är jag, mitt liv och min vardag är en enda stor paradox. Jag är motsägelsefullheten personifierad. Jag är svart eller vit men aldrig något däremellan. Välkommen till planeten kaos!

Skrikandes 

• strulmaja
    Anonym (ny) skrev 2011-10-04 07:30:34 följande:
    Hej jag är ny här och känner igen mig i ALLT ni skriver. allt allt allt.
    Jag hade ingen aning om att det fanns nåt som hette ADD ens. bara adhd och det ha jag tänkt att det har jag ju inte, jag är verkligen inte hyper rent genrellt (bara när jag blir intresserad av nåt...eller i huvudet när jag tänker på allt kul och bra jag ska göra)

Har precis haft ett monster-bråk med min sambo som gick och slängde igen dörren. han tror ju att jag har ADD men får skylla mig själv som inte söker hjälp, "jag ska göra det" heter det.

det går inte att förklara detta för folk, för då säger dem "jamen VEM tycker om att städa och vika tvätt då?" "alla är vi nog lite lata"

men det var när jag slutade jobba för 1,5 år sen (herre gud vad tiden gått) då jag fick ett s.k avgångsvederlag, när pengarna var slut efter ett år skulle jag börja plugga, detta var i våras. jag bestämde mig för att ta ut all FP under sommaren och köra i höst men kom inte in. hade fixat med csn och allt (om jag bara vetat att jag heller inte FICK plugga just det på gymnasienivå, men det kom fram av en slump)

så i dagsläget är jag arbetslös och kommer nu få första utbetalningen från alfakassan som ligger på 288 kr innan skatt och innan avgift. Jag har suttit med mitt personliga brev en månad nu, jag måste TVINGA mig själv att skriva, annars skjuts det bara upp.

Jag är som de flesta andra, kanske mer, vad vet jag, SJUKLIGT impulsiv. Om jag blir sugen på att köpa nåt eller åka nånstans måste det ske NU. "kan vi ta det i morgon" stönar sambon. DÅ blir jag galen och ställer till med en scen.

När jag sen lugnar ner mig inser jag att det kanske inte vart så smart ändå. jag avslutar inget jag påbörjat i princip, har iaf väldigt svårt med det.
    jag kan inte städa hemmet som jag borde, eller rättare sagt, jag städar inte mycket alls :(

Alla garderober ser förjävliga ut, om jag tvättar i tvättstugan blir tvätten ofta liggandes kvar i påsarna, vikt som ovikt. lite lättare är det ju om jag vikt den i tvättis men det händer inte ofta :( 

Fatta att jag är arbetslös och inte ens har vett att ta tag i skåpen, det är ju sinnessjukt.
    bråket nu handlade om att jag inte gör så mycket. jag diskar och plockar småsaker, dammsuger och våttorkar. Men det sker aldrig på djupet. Man får alltid en känsla av att det är smutsigt i grunden...även om hemmet ser tipp topp ut på ytan.

jag kan inte ta en sak i taget, typ en garderob om dan, tar jag en måste jag ta alla.

Jag har barn också och ser det som världens projekt bara att bada och tvätta dem, vilket jag tvingar mig att göra men nog inte lika mkt som andra mammor. 

jag ligger alltid och dagdrömmer och målar upp en bild hur jag vill ha det. de gånger när det ändå är ordentligt städat  (ofta innan kalas eller om folk ska komma hit) mår jag så bra i hemmet och tänker att det aldrig mer ska va stökigt. de gånger jag fått hjälp att rensa väskan eller har koll på saker. men det håller ALDRIG. de gånger jag lägger cykelnyckeln på samma ställe "det här ska jag göra jämt" det gör jag två gånger, sen är tvättstugenyckeln borta för att jag bara lägger den nånstans "så länge"

vet att det bara är baggisar men för mig är det jämt så.
    I dag måste jag skriva klart mitt cv och personliga brev, och städa hemma. jag säger till sambon att detta år jag gått hemma har jag tappat ALL ork. 
    jag måste vara utbränd eller nåt, jag kan inte förstå att det ska kännas så jävla svårt att ta tag i saker och ting, som om jag vore handlingsförlamad.

Alla andra mammor har inte jämt städat, men man KÄNNER det i grunden, att det är rent. även om det ligger saker på golvet så ser man i hyllorna att dom sorterat barnens grejer, kläder. alltid strumpor längst ner i lådan (jag har nog slarvat bort 1000 par strumpor för barnen)

jag MÅSTE ta tag  detta, för jag är "slarvern" så är det bara.Obestämd

var på landet i helgen med min killes mamma och pappa, då städade jag innan vi skulle åka.
    då sa pappan " du är duktig du XXX"
    "ja du kan om du vill" säger hans mamma.
    har för övrigt en nära relation så jag skäms inte så jättemycket.

dom tycker nog att jag är bra på det jag gör för är vi på landet kan jag baka bullar, ge mig fan på att laga en god paj med en viss sorts svamp i, då ger jag mig ut i skogen och plockar. jag kan hålla i gång en hel helg med saker jag tycker är kul.

näe...det häller håller inte längre. skolan gick åt helvete den med för jag pallade inte lyssna på lektionerna. 
    Det skulle kunnat vara jag som skrivit ditt inlägg. Skrämmande hur lika vi alla är som har den här typen av problematik. Det säger mig att det inte kan vara en tillfällighet, ett personlighetsdrag eller något barndomsrelaterat. It's ADHD! 

Välkommen till tråden! 
    {#emotions_dlg.flower}
  • strulmaja
    Anonym (ny) skrev 2011-10-04 09:45:38 följande:
    Tack!! he he vad lustigt. ja vissa inlägg jag läst här har jag undrat om det inte vart jag som skrivit :O
    Nej precis, just det att man känner igen sig i allt i princip motsäger ju det.

Det känns helt ofattbart att nån annan skriver om mig  :P
    Ja och det var precis det som drev mig att fortsätta hänga kvar vid min misstanke om att jag hade ADHD. 
    Jag började skriva i den här tråden för ganska exakt 1 år sedan och trots att jag emellanåt var bombsäker på min diagnos tvivlade jag emellanåt. Men då kändes det så bra att kunna gå in här och läsa, känna igen sig och få stöd från andra likasinnade och ja, nu sitter jag ju här med min diagnos på papper Glad 

Håll oss uppdaterade!  
  • strulmaja
    Anonym (ny) skrev 2011-10-04 09:58:03 följande:
    Det var som nån tidigare i tråden skrev, hur dagen för denne såg ut när han/hon var ledig.

Gå upp sent, sätta på kaffe, dricka kaffe i några timmar framför datorn...och sen panikstäda innan sambon och barnen kommer hem. Så ser mina  dagar ut om jag inte tar tag i saker direkt, innan jag fastnar framför datorn. För då sitter jag och tänker "snart ska jag..."

När jag jobbade skötte jag mig till punkt och pricka, jag gillade att vara överambitiös där. Inga som helst problem att gå upp och i väg till jobbet (även om det tog emot ibland om jag suttit uppe för länge)   Det känns nästan som jag har asbergers, eller hur man säger. Fast bara på denna punkt när det gäller rutiner och struktur. Utan dessa fallerar allt.Rynkar på näsan
    Jag var ute med en kompis och hans kille för en månad sen, han hade adhd och bipolär, och jag började snacka om detta onykter som jag var.
    Han trodde väl inte att jag hade det, så berättade jag. 
    DÅ sa han sen att jag hade det. "varför?" frågade jag. "jag ser det på din blick, den är aldrig still utan flackar runt"

Jag har inga problem med det sociala och kallpratet, eller att förstå ironi (som jag läst att en del har) 

Jag har precis vart och lämnat dottern på dagis, fixat disken och ringt och pratat om mitt cv och personliga brev. jag ska sätta mig med det en stund. 
     sen plocka lite. när sambon sen kommer hem kan han undra vad fan jag har gjort medan jag tycker att jag gjort jättemycket (haha)

om jag skickat in papper för vabb eller nåt annat känner jag mig skitduktig :P

Däremot när jag jobbade förr och höll igång, ja nånstans var det lättare att få ihop vardagen, det kändes inte lika jobbigt att ta disken. men blir jag sittande på min röv i soffan. jag blir sååå lat och trött. :/

ska slua mala på, så skönt att få prata lite bara. 
    Man behöver inte ha Asperger för att man är rutinbunden. Och man kan ADHD och vara väldigt rutinbunden. Man läser ofta om att alla "aspies" är ordningsamma och strukturerade men det finns dom som inte är det. Och att alla ADHD-människor skulle vara slarviga och ha noll struktur och ordning på sig själva är också lögn. Det finns alla sorter. Däremot tror jag att både AS-och ADHD-personer mår bäst av rutiner och att leva hyfsat strukturerat. Vissa mer, andra mindre. Därmed inte sagt att alla är kapabla att skapa den där strukturen själva. Jag är en av dom som inte lyckas hur mycket jag än försöker. 

Sen det här med att personer med Asperger inte förstår ironi är inte heller helt sant. Dom flesta lär sig med åren tyda olika sociala koder, vad som är accepterat och inte, hur man "håller igång" ett samtal o.s.v precis som en person med ADHD lär sig kompensera för sina brister. Jag har iakttagit min omgivning så länge jag minnas och försökt förstå det sociala spelet. Jag upplever att jag oftast förstår och hänger med i själva principen men att jag inte alltid har lust att vara sådär riktig och korrekt som förväntas av mig. 

• strulmaja
    Anonym (ny) skrev 2011-10-04 10:14:20 följande:
    men nu har min sambo börjat med "det är din sjukdom som talar nu- se det som träning" (han är ju liksom jag övertygad om detta, men han blir ändå sur på mig jämt)

/&¤## så sur jag blir då!SkrikandesDöd det blir jag väldigt ofta dock. svär ofta :( om nån beter sig illa i trafiken kan jag utan tvekan framför barn och allt vråla "förbannade jävla idiot"
    vilken förebild jag är =/

trots att jag skrikit på sambon i morse och han smällt igen dörren ringde jag till hans mobil och bara "hej"{#emotions_dlg.flower} XXX är lite snorig tycker du hon ska vara hemma?" han:- jag vet inte, bedöm du. jag kan komma och hämta henne.

om jag ska handla nånting kan jag bli ståendes hur länge som helst, anledning: jag kan inte välja mellan två saker.om jag hittar saker som är ungefär lika bra, nej det går inte. jag kan glo på två köttbitar i 10 minuter.
    min sambo hatar att handla med mig.

jag ska nog läggas in på psyket. ok nu är jag tyst. 
    Hehehe jadu. Vi är lika vi Glad Jag driver ofta min sambo till vansinne. Han avskyr också att handla med mig för att jag har en tendens att "fastna" vid olika hyllor. Sen tycker ju jag att det finns minst 1000 roligare saker i affären att titta på och ev köpa än mat så det brukar bli så att när vi kommer in i butiken och jag säger: Jag ska bara titta på en grej.... så säger han: Mm, jag börjar väl handla då...  
    När jag tittat klart på vad-det-nu-var går jag och letar efter honom. Vissa gånger har han hunnit fylla en hel jävla kundvagn och jag hittar honom på väg mot kassan. Då visar det sig att den där grejen jag bara skulle kolla lite på tagit 20-30 min, fast det för mig kändes som 3-4 min.  
    Nu handlar vi oftast var och en för sig. Dom flesta ggr blir det han som åker ensam för att det är mest ekonomiskt Oskyldig

Och ang trafiken. Jag svär också jämt och ständigt och det spelar ingen roll vem eller vilka som åker i bilen. Ett av min 2-årings första ord var "fan". Det säger väl allt. 
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna