• helenehall

Önskas tips vid förstoppning....

Gravid i v 12+2 undrar om det finns någon som har några tips vid förstoppning/trög mage...Jag äter mycket fibrer, rör mig mycket, dricker mycket. Ingenting hjälper, det ser ut som om jag skulle vara i v 25, magen är så uppblåst. Innan jag blev gravid hade jag aldrig dessa problem...Snälla finns det någon som har något bra tips!!!!

• Svar på tråden Önskas tips vid förstoppning....
  • ladyshady

Pröva Frukt&Fiber tärningar som finns på Apoteket eller någon hälsokost butik. Helt okej att ta enligt BM eftersom det är helt naturliga råvaror. Drick mycket vatten till bara.
    Det har fungerat fin fint för mig då inget annat fungerar. Har tagit dem sen typ vecka 16 och är i vecka 37+0 nu.

• helenehall
    ladyshady skrev 2010-10-17 12:23:38 följande:
    Pröva Frukt&Fiber tärningar som finns på Apoteket eller någon hälsokost butik. Helt okej att ta enligt BM eftersom det är helt naturliga råvaror. Drick mycket vatten till bara.
    Det har fungerat fin fint för mig då inget annat fungerar. Har tagit dem sen typ vecka 16 och är i vecka 37+0 nu.
    Det har jag hört talas om, det ska jag genast se till att införskaffa o hoppas att det hjälper...
    Tack så mycket för svaret!
  • merenwen

Precis som ovanstående så rekommenderar jag varmt Lactulos! Skit(Flört)-bra!

Även Apotekets Inolaxol är bra, eftersom det också är ett s.k. bulkmedel som hjälper tarmarna att jobba själva och stör alltså inte kroppens funktioner.

Låt helst bli vanligt laxermedel som Microlax t.ex., vilket stör tarmarnas eget arbete.

• pippi77

Mitt absolut bästa tips för trög mage är linfrön ! En tallrik yoghurt med några matskedar linfrön varje morgon gör susen för min mage !

• helenehall
    pippi77 skrev 2010-10-17 13:15:02 följande:
    Mitt absolut bästa tips för trög mage är linfrön ! En tallrik yoghurt med några matskedar linfrön varje morgon gör susen för min mage !
    Jag har provat linfrön en längre tid nu, men det verkar inte hjälpa på min trög mage...
  • lemony

torkade aprikoser så sitter du på toan omgående efteråt:P

• helenehall
    lemony skrev 2010-10-17 17:13:58 följande:
    torkade aprikoser så sitter du på toan omgående efterå
    Värt att prova...Tack för tipset!!!
  • Vintergäck

psylliumfrön är bra och så brukar jag göra en fruktsallad med blötlagd torkad frukt (russin, aprikos, katrinplommon o så), färska fikon, apelsin, päron och kiwi och så hälla lite honung i det. det åt jag till morgonfilen varje dag ett tag och det var det enda som funkade. honungen ska tydligen hjälpa till på nåt sätt så det är inte för att sockra. och den håller typ två tre dagar så man kan göra en större sats och ha tex morgon o kväll i några dagar. gott är det också :=)
    katrinplommon i barnmatsburk eller som juice funkar också för en del!

• niiiica

Rekommenderar också psylliumfrön. Lägg dem i vatten en liten stund och drick (eller drick direkt). Kan ha dem på fil eller gröt också. Katrinplommon är också bra.

Svar på tråden Önskas tips vid förstoppning....