• helenehall

Önskas tips vid förstoppning....

Gravid i v 12+2 undrar om det finns någon som har några tips vid förstoppning/trög mage...Jag äter mycket fibrer, rör mig mycket, dricker mycket. Ingenting hjälper, det ser ut som om jag skulle vara i v 25, magen är så uppblåst. Innan jag blev gravid hade jag aldrig dessa problem...Snälla finns det någon som har något bra tips!!!!

• Svar på tråden Önskas tips vid förstoppning....
  • FrökenB84

2-3 kiwi om dagen ska hjälpa precis lika bra som bulkmedel etc sägs det.
    Och du, det kan bli bättre med tiden (hade också samma problem i vecka 10-12). Lite bättre nu i vecka 15 ;)

• Fidi

Färska plommon! Det fungerar utmärkt för mig iaf, och gott är det =)

• saltgurkan

Jag vet att man inte ska ta laxermedel, men jag var extremt förstoppad i början av min graviditet också, skickade min man till apoteket som köpte laxertabletter, man kunnde ta mellan en till tre, jag tog två...
    jag var uppe 5 gånger den natten, snacka om tarmrensning!! Men det jag skulle säga var att efter det så har jag aldrig haft några problem med magen igen..tror det var ganska bra att tömma helt efter att varit förstoppad i flera veckor, det är ju absolut inte heller bra.

• marsmarsmåne
    pippi77 skrev 2010-10-17 13:15:02 följande:
    Mitt absolut bästa tips för trög mage är linfrön ! En tallrik yoghurt med några matskedar linfrön varje morgon gör susen för min mage !
    hörde man skulle undvika linfrön som gravid, pga de kan ombildas till vätecyanid i kroppen och vätecyanid det är giftigt. Men det är väl olika vilka råd man får från sin dietist eller BM.
  • marsmarsmåne

Jag skulle vilja rekomendera färska och torkade plommon samt fibrer + mycket mycket vatten.

Jag får i mig mina fibrer genom havregrynsgröt var morgon gjord på fiberberikade havregryn. 1 dl havregryn 2 del vatten och sen 2 min i mickron. Gott med mjölk samt plommon eller äppelmos till.

• emsoca

Jag åt yoghurten activia några ggr i veckan under en period då jag var väldigt trög i magen. Fungerade jätte bra. Nu är jag gravid i v 34 och det var länge sen den tröga magen försvann så hoppas du har som mig, att det bara är en period.

• helenehall
    emsoca skrev 2010-10-18 16:13:46 följande:
    Jag åt yoghurten activia några ggr i veckan under en period då jag var väldigt trög i magen. Fungerade jätte bra. Nu är jag gravid i v 34 och det var länge sen den tröga magen försvann så hoppas du har som mig, att det bara är en period.
    Den youghurten har jag inte provat, men jag har hört talas om den...Ska absolut prova den. Tack för tipset!
    Lycka till med bebisen i magen.
  • JaneDoe10
    Aina83 skrev 2010-10-17 21:35:20 följande:
    ta duschlangen och rensa:)
    Är bland det farligaste man kan göra.
    ♥ Vecka 19 ♥ BF 19 Mars ♥
  • Miloxan

5 kiwi om dagen :) fast lever dåligt efter mitt eget råd trots trög mage!!!!! Men det hjälper.

• JGumsa

HAr inte läst vad de andra svarat, men jag kan varmt rekommendera physiliumfrön (eller hur det stavas). 1-2 msk i ett glas vatten varjemorgon, fungerar BÄTTRE än laktulos!! Iallafall på migSkrattande

• svirfi

Katrinplommon juice, finns i alla mataffärer. Fungerade toppen bra :)

• Pjoddas

Jag har testat allt... katrinplommon, kiwi, fiber, dricka mkt... inget har hjälpt mig. Tills för 3 veckor sen när jag läste om hur mycket bra fiber just FIKON innehöll...

Har ätit ett fikon om dagen, magen har blivit såååå mycket bättre. Tror säkert också
    att du kan bli hjälpt!!

Detta gäller dock färska fikon som ju är goda i smaken, har inte tryckt i min några torkade.

• martinan

försöka tvinga sig själv att gå en gång om dagen och i värsta fall microlax.

• Mag

Detta har jag hört ska vara lösande för magen:
    päron
    kiwi
    messmör
    motion
    vatten
    allt fiberrikt

Tänk på att vissa saker kan vara stoppande också:
    blåbär
    banan
    vitt bröd
    åtsittande byxor

Svar på tråden Önskas tips vid förstoppning....