• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att denna mannen handlade rätt?
  • Putte11
    Levi skrev 2010-10-18 21:48:10 följande:
    Om du läser längre bak i tråden finns det inlägg som är otroligt överseende med det faktum att hon tappade kopplet.   Det är i sig inte rätt att sparka ihjäl en hundvalp men under de givna omständigheterna är det väldigt väldigt många som har förståelse för mannens reaktion.
    Jag har sett de inläggen också, men konstaterar att de flesta ändå konstaterar att hon brustit i sitt ansvar, men att det inte är tillräckligt för att mannen ska anses ha agerat rätt. 77% tar tydligt ansvar från mannens agerande.
  • OoblueeyeezOo
    Ts Mamma skrev 2010-10-18 21:51:31 följande:
    Sen tycket jag det är intressant hur alla "vet" att barnet eller mannen inte blev påhoppade eftersom det enbart är ägarens snyft historia som publicerats i pressen...

...hunden kN lika gärna ha slitit sig och visst gått till attack - det vet vi INGET om...
    en 10 veckor valp går inte till attack
    hade det vart en större hund hade chansen varit större att nåt sånt hänt och då hade till och med jag kunnat förstå handligen!
  • Kressie
    OoblueeyeezOo skrev 2010-10-18 21:49:46 följande:
    Men det är skillnad på att ha ihjäl nån eller försöka oskadliggöra den!
    Han oskadliggjorde hunden och hon valde att låta den dö (en plågsam död dessutom)
  • Busbellan
    Sen tycket jag det är intressant hur alla "vet" att barnet eller mannen inte blev påhoppade eftersom det enbart är ägarens snyft historia som publicerats i pressen...

...hunden kN lika gärna ha slitit sig och visst gått till attack - det vet vi INGET om...
    Inte het otroligt om den sprnag fram och naffsade heller, vad jag vet är det inte helt ovanligt för hundar i den åldern
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Putte11

Jag VET inte om mannen eller barnet blev påhoppat, vilket inte heller så många andra haft någon åsikt om, men jag vet att en vuxen man utan problem kan lyfta ett barn utom räckhåll för en valp och jag vet att en vuxen man utan problem kan övermanna en valp.
  • lokisse
    OoblueeyeezOo skrev 2010-10-18 21:48:26 följande:
    ja det finns hundar som kan vara hot mot mitt barn
    min bror har kamphundar Dog argetino
    hans hund bet ihjäl mitt kattunge, den bet ihjäl hans hundvalp.
    Jag var livrädd för den hunden!
    Men den var  stor med så skulle inte hjälpa att sparka den!

Den avlivades för den hunden gick inte å ha levande!
    Men den skulle aldrig få komma när mina barn besökte han mig fick han ha hunden kopplad inne i köket.
    Den hade inte bitit mitt barn utan tagit ihjäl mitt barn skulle han komma springades på gatan så skulle inte en spark hjälpa. De låser sina käkar med efter de bitit tag i bytet!
    Den hunden gick inte att läsa, så jag vart jävligt glad när jag hörde att den avlivades för jag var livrädd för den!
    Men jag visste också vilken skada den gjort!
    Dom dogo han har nu har jag bra erfarenhet av men skulle endå aldrig låta de komma nära mina barn.
    Jag kan säga såhär
    jag hade en liten promenadlimpa för många år sen en liten hund med små kortaben, min bror släppte lös sin hund visste inte att jag skulle komma ut i trappen den flög på min hund och bet han flera gånger jag hämta en kniv och högg han flera gånger för att han skulle släppa!
    Men han dog inte,  han fick nå skär sår på ryggen. Lång efter som han avlivades! min hund fick åka och sys!
    men jag skulle aldrig använda sånt våld att den dog!
    nu skyddade inte jag ett barn utan min hund!
    men de låser käkarna så du kan inte eller vill inte gå mellan där!

men det är just därför man maste ga in innan hunden biter.

du kunde mycke väl ha haft ihjäl hunden som du hög med kniv om du träffat fel
    nej man kan inte ga i mellan när den bitigtt

Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
  • Abborren
    Ts Mamma skrev 2010-10-18 21:48:53 följande:
    De va väl fan vad alla vrider och vänder på saker och ting och läser vad de vill, fattar hälften eller inget...

1. Nej jag tycker som regel INTE att man ska sparka på levande varelser!

2. Ja, jag anser att det är var hundägares plikt att hålla sin hund kopplad!

3. Jag FÖRSTÅR mannen som sparkade - med de upplevelser jag har i bagaget hade jag handlat likadant!

4. Liknelser är inget annat än liknelser - att jämföra en lös springande hund mot en hundrädd med en plötsligt fram hoppande katt för en katträdd betyder INTE att man per automatik tycker det är okej att sparka ihjäl katter oxå men kan kanske få någon att förstå att rädsla är subjektivt och vi alla handlar olika i olika situationer - det ena är inte mer rätt än något annat!
    Den där värderelativismen känns lite otäck tycker jag.
  • MammaG

Men vad fan, har du över huvudtaget SETT en elva veckor gammal golden valp? Jag såg i ditt tidigare inlägg att ägaren får skylla sig själv, för hon tappade kopplet. Du gör själv alltså aldrig några misstag? Intressant....
    Jag antar att du inser vems fel det är om ditt barn släpper din hand och springer ut i vägen dr ett rattfyllo kommer åkandes? Det är primärt ditt fel, eftersom du inte höll ordning på ditt barn.
  • Putte11
    Kressie skrev 2010-10-18 21:53:45 följande:
    Han oskadliggjorde hunden och hon valde att låta den dö (en plågsam död dessutom)
    Alternativet till att oskadliggöra genom att sparka sönder levern kunde ju ha varit att oskadliggöra genom att ta tag i nackskinnet på den lilla gynnaren.
  • OoblueeyeezOo
    Kressie skrev 2010-10-18 21:52:38 följande:
    Helt ärligt så låter det som hela din familj borde låsas in!! Hur många hundar har ni dödat och hur många har de i sin tur dödat! Tycker ni ska hålla er ifrån hundar.
    Hm jag har inte dödat en enda hund!
    så vet inte vad du pratar om!
    min bror har avlivat en enda hund pga av dessa incidenter för han insåg att man inte kan ha en sån hund.
    ett moget beslut!
    Ibland måste man ta sånna beslut när hunden e så pass instabil!
    Vi har haft jätte och har jätte fin familjehundar som går ihop med andra hundar och barn att han valt att ha en sån ras får stå för honom!
    Tycker inte du ska uttala dig om du inte vet!
    fan jag har en hund som till och med blivit champion på utställningar det blir dom inte bara sådär!
Svar på tråden Anser du att denna mannen handlade rätt?