• FruSen

Vilken brudmarsch?

Ni som gift er i kyrkan, vilken musik hade ni när ni gick in och ut?
    Har hittat två starka kandidater, nämligen
    kyrkomusik.se/song_lyssna.php&page=vigsel_in.php
    och
    kyrkomusik.se/song_lyssna.php&page=vigsel_in.php
    Vad tycker ni? Kan man gå in till en av dessa och ut till den andra? Och vilken passar bäst att tåga in respektive ut till?
    Har ni andra förslag får ni gärna tipsa!

• Svar på tråden Vilken brudmarsch?
  • FruSen
    NorrVimpel skrev 2010-10-17 18:07:20 följande:
    Kantorn provspelad några olika för oss innan vi bestämde oss. Vi hade Bröllopsmarsch A.Söderman (ur Bröllopet på Ulfåsa) till utgången.
    När träffade ni kantorn? Jag börjar känna mig lite stressad ang detta då vi inte träffat varken präst eller kantor och när jag bokade kyrkan sa hon i luren att man brukar träffa prästen vid ett tillfälle 1-2 veckor innan dagen d vilket låter jättetight tidmässigt tycker jag!
    Jag vet inte vilka psalmer vi ska sjunga, skulle vilja bolla idéer och förslag med prästen och höra mig för om musik med kantorn också. Min sambo är ju inte direkt till någon hjälp då han tycker att jag ska få fria händer och välja precis det jag vill då han är tondöv Tungan ute
    *bridezillan smyger sig på*
  • abinito
    FruSen skrev 2010-10-17 18:19:49 följande:
    När träffade ni kantorn? Jag börjar känna mig lite stressad ang detta då vi inte träffat varken präst eller kantor och när jag bokade kyrkan sa hon i luren att man brukar träffa prästen vid ett tillfälle 1-2 veckor innan dagen d vilket låter jättetight tidmässigt tycker jag!
    Jag vet inte vilka psalmer vi ska sjunga, skulle vilja bolla idéer och förslag med prästen och höra mig för om musik med kantorn också. Min sambo är ju inte direkt till någon hjälp då han tycker att jag ska få fria händer och välja precis det jag vill då han är tondöv Tungan ute
    *bridezillan smyger sig på*
    vi träffade prästen 2 veckor innan bröllopet... tror att kantorn var med då oxå. Jag hade med mig ett vigselprogram, tittade på det tillsammans med prästen och gjorde vissa ändringar.
  • FruSen
    abinito skrev 2010-10-17 18:22:13 följande:
    vi träffade prästen 2 veckor innan bröllopet... tror att kantorn var med då oxå. Jag hade med mig ett vigselprogram, tittade på det tillsammans med prästen och gjorde vissa ändringar.
    Kanske jag ska börja fila ordentligt på ett vigselprogram då
    Jag ska ringa dit imorgon för ett annat ärende så jag tror jag ska passa på att fråga hur man ska förbereda sig inför mötet med prällen och kantorn
  • älskarlivet81
    FruSen skrev 2010-10-17 18:16:00 följande:
    Jo, jag tänkte det, orgel är ju ganska mäktigt och livemusik är ju kanske att föredra efter det.
    Får försöka leta fram duktiga musiker i så fall
    Fast vi hade Star Wars på orgel och det blev pampigt, så visst kan man få musik att låta pampigt på orgel också!
  • FruSen
    älskarlivet81 skrev 2010-10-17 19:28:17 följande:
    Fast vi hade Star Wars på orgel och det blev pampigt, så visst kan man få musik att låta pampigt på orgel också!
    Ja, det var så jag menade. Orgel är ju mäktigt (=pampigt)
  • bomullshuve

Vi ska gifta oss i januari och vi har valt brudmarch från delsbo som ingångsmusik (kommer från dalarna, så det kändes bra) och vi kommer ha preludim i klassisk stil av gordon young som utgångmusik (men det stod mellan den och drottningholmsmusiken).
    Just gordon young kan du hitta massor med klipp på youtube.

• älskarlivet81
    FruSen skrev 2010-10-17 19:30:59 följande:
    Ja, det var så jag menade. Orgel är ju mäktigt (=pampigt)
    Jag läste helt fel Vad jag ville säga är att det går säkert att göra Kiss-låten på orgel också!
  • Tattyn

Vi hade Wedding av Hep Stars som ingångsmarch och Throne Room från Star Wars som utgångsmarch, båda spelade på orgel. Det gick ett sus genom gästerna när tonerna till utgångsmarchen började ljuda

• Miss Cee

Vi hade

- Anthem (ur Chess) på vägen in.
    - Mendelsohn ut.

Maken ville ha både Mendelsohn och "Here comes the bride" men jag avskyr båda och satte ner foten. Han fick välja en av dem och ha på vägen ut och så valde jag en ingångslåt..
    Kan tillägga att kantorn inte spelade Anthem så där mjukt och stämningsfullt som det brukar vara, utan vräkte på redan från början (om man tänker hur pampig den är på slutet i orginalversionen, så spelade han ända från början).

Annars rekomenderar jag introt till Indiana Jones :)

• Lindreas

Delsbo brudmarsch in och Klövsjö brudmarsch ut hade vi. :) Vi hade också spelmän som gick framför oss in i kyrkan och spelade, och struntade i att ha någon kantor. Jämtländsk brudmarsch är också himla fin och passar på vintern, tycker jag. :)

• birk

Vi hade Gotländsk brudmarsch in och Äppelbo gånglåt ut.

• Halkatla

Mendelsohn på inmarschen och den obligatoriska Jämtlandssången (Jämtländsk brudmarsch) på vägen ut.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
Svar på tråden Vilken brudmarsch?