Inlägg från: Danbala |Visa alla inlägg
  • Danbala

vikt...peppningstråd =)

Moi! Jag behöver inte gå ner i vikt längre, men var i stort behov av det förut. En sak jag upptäckte som gjorde det roligare (för de där positiva effekterna för kroppen kan ju ta så lång tid att märka - att knäna blir bättre och sådär). (Fick f.ö. idén från Apotekets lilla broschyr om övervikt och viktnedgång.)

Belöning!

Jag brukade köpa mig en bok eller något jag verkligen ville ha, slå in den i ett fint paket och lägga den i vardagsrummet. Sedan, när jag uppnått nästa mål (gäller att ha dem rimligt satta, förstås, men t.ex. nästa kilo man gått ner, eller t.o.m. halvkilo om saker går riktigt långsamt - och hållt den vikten ett tag, säg nån vecka) så fick jag ÄNTLIGEN öppna min present till mig själv. Det var roligt. Funderar på att börja göra så igen, men jag vet inte längre vad jag behöver belöna mig själv för.

• Danbala

Jag väger 20 kilo mindre idag än jag gjorde som mest. På lång sikt har det ju märkts fantastiskt mycket i knän och så, men det var tradigt medan man höll på och gå ner... (Ligger i mitten/övre halvan av normal-BMI nu, ungefär.)

• Danbala

ThereseLaurin:
    De första tio kilona gick jag ner "på rätt sätt" - följde rekommendationer i Apotekets häfte om övervikt - lät det ta sin tid, gjorde inga radikala förändringar utan ändrade mer småsaker allteftersom så att jag la om livsstil lite istället för att banta eller något sådant tossigt... (Och belönade mig själv som jag beskrev ovan!) Så de tog något år minst, sakta men säkert, sådär.

De resterande tio kilona bara smälte bort från mig på ett par månader under perioden då jag blev tokkär, och fattade beslutet om att skilja mig från min man och flytta till min nya kille; jag sov några timmar om natten i snitt och drack mer sprit än jag åt mat. Så det var mest kroppens reaktion på att mitt liv var uppochner och jag var så stressad. Rekommenderas inte som metod! Däremot "landade" jag lyckligtvis på den vikten, och idag mår jag kanonbra men har inte gått upp något (helt stabil vikt i sex månader vad jag än gör eller äter). Antagligen för att jag hade ändrat min normala livsstil redan innan.

• Danbala

ThereseLaurin:
    Jo, jag fick typ tio kilo från INGENSTANS när jag slutade röka. Jäkla hormonomställningar. Jag åt verkligen inte mer godis eller nåt, eftersom jag ville undvika viktuppgången. Det räckte inte. :-P

Svar på tråden vikt...peppningstråd =)