• EmelieLantz

    Betalning för vatten?

    Hej!

    Jag och min sambo ska senst torsdag denna vecka tacka ja eller nej till en suuuperfin lägenhet vi fått erbjudande på. Men nu hänger allt på det här med att vatten ej ingår i hyran.

    Så med vår otroligt dåliga kunskap skulle vi behöva lite hjälp med ungefär hur mycket det kan komma att kosta extra? Handlar det om någon hundralapp per person och månad, eller tusenlappar? Förvånad
    Vi har som sagt ingen aning Skrattande
    Någon med erfarenhet som kan hjälpa oss? taaack!

  • Svar på tråden Betalning för vatten?
  • La Lola

    Vad är det för typ av bostad då?


    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Kjell2
    EmelieLantz skrev 2010-10-18 14:59:05 följande:
    Hej!

    Jag och min sambo ska senst torsdag denna vecka tacka ja eller nej till en suuuperfin lägenhet vi fått erbjudande på. Men nu hänger allt på det här med att vatten ej ingår i hyran.

    Så med vår otroligt dåliga kunskap skulle vi behöva lite hjälp med ungefär hur mycket det kan komma att kosta extra? Handlar det om någon hundralapp per person och månad, eller tusenlappar? Förvånad
    Vi har som sagt ingen aning Skrattande
    Någon med erfarenhet som kan hjälpa oss? taaack!
    Om ni inte bränner sprit hemma själva eller har ett mindre stålverk kostar vatten inte många hundralappar per år.

    Det som brukar kosta är värme och varmvatten.
  • EmelieLantz
    La Lola skrev 2010-10-18 15:02:40 följande:
    Vad är det för typ av bostad då?
    Hyresrätt=)
  • rosenknopp09

    Vi har också så man får betala för en viss del vatten (duschar man mkt blir det en kostnad) det är inte så jättedyrt ligger allifrån 100-200kr/mån.

  • La Lola
    EmelieLantz skrev 2010-10-18 15:04:08 följande:
    Hyresrätt=)
    Ok.

    då är det nog mest vanligt att ni bara betalar hyra + hushållsel.

    Men det står väl något om bostaden nånstans vad det är som gäller för just den?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • EmelieLantz
    La Lola skrev 2010-10-18 15:05:29 följande:
    Ok.

    då är det nog mest vanligt att ni bara betalar hyra + hushållsel.

    Men det står väl något om bostaden nånstans vad det är som gäller för just den?
    nej det står att det blir tillägg för vattenförbrukning, men då måste det ju även betyda att man måste betala för att vattnet ska värmas upp. Och det är väl det som blir ganska dyrt?!
  • EmelieLantz
    Kjell2 skrev 2010-10-18 15:03:28 följande:
    Om ni inte bränner sprit hemma själva eller har ett mindre stålverk kostar vatten inte många hundralappar per år.

    Det som brukar kosta är värme och varmvatten.
    ja precis, det är ju det jag tror, att vi även måste betala för att få varmvatten. För DET vill vi ju inte va utan Flört
    Och då blir det väl ganska mycket dyrare?
  • Pickeli

    Kolla med de som bor där vad de brukar betala, det varierar väldigt från kommun till kommun vad en kubik vatten kostar.

    Men det kostar inte så mycket så att ni ska behöva grunda hela köpet på det. Någon till npgra hundralappar i månaden på sin höjd!


    Google it!
  • EmelieLantz
    Pickeli skrev 2010-10-18 15:10:22 följande:
    Kolla med de som bor där vad de brukar betala, det varierar väldigt från kommun till kommun vad en kubik vatten kostar.

    Men det kostar inte så mycket så att ni ska behöva grunda hela köpet på det. Någon till npgra hundralappar i månaden på sin höjd!
    men det är nybyggda bostäder så inget som bott där innan :P
    Jo, fast vad en kubik vatten kostar kan vi ju lätt ta reda på, problemet är att jag har för mig jag hört att det är olika på olika ställen om man behöver betala även för att vattnet ska värmas upp, och det då i så fall skulle bli väldigt mycket dyrare?
  • Pickeli
    EmelieLantz skrev 2010-10-18 15:09:37 följande:
    ja precis, det är ju det jag tror, att vi även måste betala för att få varmvatten. För DET vill vi ju inte va utan Flört
    Och då blir det väl ganska mycket dyrare?
    Kontrollera om ni behöver betala för själva vattenmängden eller för uppvärmningen också, för isåfall kan det ju handla om att ni ska stå för värme själva också och den är vattenburen.

    Det brukar handla om att man betalar för vattenförbrukningen, oavsett om den är kall eller varm :) Men kolla detta!
    Google it!
  • Pickeli
    EmelieLantz skrev 2010-10-18 15:12:17 följande:
    men det är nybyggda bostäder så inget som bott där innan :P
    Jo, fast vad en kubik vatten kostar kan vi ju lätt ta reda på, problemet är att jag har för mig jag hört att det är olika på olika ställen om man behöver betala även för att vattnet ska värmas upp, och det då i så fall skulle bli väldigt mycket dyrare?
    Ja och det kan ju naturligtvis inen här svara på som du säkert förstår, och ka du stå för uppvärmning själv så kan det rusa iväg ja.
    Google it!
  • Gladskit

    Vi bor i hus och betalar ca 200kr per månad för vatten. Det kanske inte ger så mycket vägledning men jag hade ingen aning själv innan vi flyttade hit
    Sen tillkommer el och i den kostnaden har vi bla. uppvärmingen av vattnet. Men jag kan inte tänka mig att det kan bli så jättedyrt, inte i lägenhet.

  • EmelieLantz
    Pickeli skrev 2010-10-18 15:13:14 följande:
    Ja och det kan ju naturligtvis inen här svara på som du säkert förstår, och ka du stå för uppvärmning själv så kan det rusa iväg ja.
    nej precis deklart det förstår jag. Men min fråga är ju vad det ungefär kan kosta för vattenförbrukningen OCH att vattnet värms upp per person och månad?

    Någon som betalar för det och vill berätta vad du betalar?
  • EmelieLantz
    Gladskit skrev 2010-10-18 15:15:46 följande:
    Vi bor i hus och betalar ca 200kr per månad för vatten. Det kanske inte ger så mycket vägledning men jag hade ingen aning själv innan vi flyttade hit
    Sen tillkommer el och i den kostnaden har vi bla. uppvärmingen av vattnet. Men jag kan inte tänka mig att det kan bli så jättedyrt, inte i lägenhet.
    TACK! där kom ett svar jag var ute efter ;) haha. så vad betalar ni för elen då totalt?
  • Gladskit
    EmelieLantz skrev 2010-10-18 15:17:30 följande:
    TACK! där kom ett svar jag var ute efter ;) haha. så vad betalar ni för elen då totalt?
    Ja alltså elräkningen är högre! Jag tror den var på ca 6-700kr per månad nu senast men då har det ju varit sommar så det blir dyrare till vintern. Men då pratar vi om ett parhus på 122kvm. När vi bodde i lägenhet så betalade vi ca 500kr i månaden för el (men då ingick å andra sidan vatten). Svårt att säga exakt!!
  • EmelieLantz
    Gladskit skrev 2010-10-18 15:22:55 följande:
    Ja alltså elräkningen är högre! Jag tror den var på ca 6-700kr per månad nu senast men då har det ju varit sommar så det blir dyrare till vintern. Men då pratar vi om ett parhus på 122kvm. När vi bodde i lägenhet så betalade vi ca 500kr i månaden för el (men då ingick å andra sidan vatten). Svårt att säga exakt!!
    okej =) så kortfattat kan vi alltså räkna på ett UNGEFÄR med en elräkning som i alla fall inte överstiger tusenlappen, och en vattenräkning som inte överstiger femhundrallappen?
    Skrattande
  • Pickeli
    EmelieLantz skrev 2010-10-18 15:26:46 följande:
    okej =) så kortfattat kan vi alltså räkna på ett UNGEFÄR med en elräkning som i alla fall inte överstiger tusenlappen, och en vattenräkning som inte överstiger femhundrallappen?
    Skrattande
    På vintern betalar vi uppemot 3000 kr i månaden i el och uppvärmning. Så du bör nog kolla med din hyresvärd exakt VAD ni ska betala för.. Betalar ni bara hushållsel eller också uppvärmning? Är det eluppvärmning eller vad är det för typ av värme? Om vi skulle köra med el i vårt hus skulle räkningen inte stanna förens den var över 5000 kr..
    Google it!
  • Kjell2
    EmelieLantz skrev 2010-10-18 15:26:46 följande:
    okej =) så kortfattat kan vi alltså räkna på ett UNGEFÄR med en elräkning som i alla fall inte överstiger tusenlappen, och en vattenräkning som inte överstiger femhundrallappen?
    Skrattande
    Själva vattnet lär inte kosta er mer än 200 till 300 kr per månad. Tror vi betalat 300 kr per kvartal nu.

    Hur mycket elen kostar  beror på hur huset och vattnet värms upp. Allt på el, mellan 1500 och 6000 kr per månad. Bara varmvatten, ett par hundralappar.
  • EmelieLantz

    Tack alla för alla svar! Nu vet jag, vi betalar endast för vattenförbrukningen, inte uppvärmningen, så alltså runt 300 kr per person och månad räknar vi med.
    Så det blir helt enkelt att tacka ja till lägenheten Skrattande

  • sarsparis
    EmelieLantz skrev 2010-10-18 20:14:52 följande:
    Tack alla för alla svar! Nu vet jag, vi betalar endast för vattenförbrukningen, inte uppvärmningen, så alltså runt 300 kr per person och månad räknar vi med.
    Så det blir helt enkelt att tacka ja till lägenheten Skrattande
    så mycket kostar inte vatten per person, kanske för en hel månad för en familj. vi betalar  ca 300:- för värme och vatten/ mån under sommar halvåret. brukar göra av med ca 17 kubik i månaden.
Svar på tråden Betalning för vatten?