• B2011

lässvårigheter

framtid skrev 2010-10-26 18:09:39 följande:
    Hej!

Som logoped säger jag att det bara finns en sak att göra - utred problemet! Dyslexi har en stark ärftlighet och det jag kan se utifrån min yrkeskompetens är att din dotter har flera klassiska dyslexi-symptom. Det är så viktigt att det tas tag i tidigt så att din dotter kan få den bästa hjälpen och fångas upp i tid!

Många skolor försöker på egen hand skriva åtgärdsproblem och "utreda" dyslexi. Det leder i flera fall till precis det som du beskriver, att hjälpen inte blir tillräcklig. Det står i skollagen att rektor är skyldig att utreda hur skolan bäst kan hjälpa de elever i behov av särskilt stöd, och om det finns resurser på skolan kan naturligtvis göra inom skolans ramar. MEN om det finns misstanke om dyslexi och skolan ej har någon logoped (som är den som sätter diagnos) måste utomstående resurser alltså kallas in för att göra en adekvat utredning. Jag skickar med en hemside-adress där du kan läsa mer. (www.skolverket.se/sb/d/472/a/7051).

Om skolan inte skulle vilja göra det här så kan du själv enkelt kontakta en logopedmottagning och göra en såkallad egen remiss för utredning. Det är ofta lång kö för dyslexiutredningar men eftersom din dotter fortfarande är så pass ung kan hon på många ställen ingå i en prio-grupp.

Vad du som förälder kan göra i vardagen är att skilja på när ni tränar läsning och när ni tränar andra ämnen. Det viktigaste är att din dotter inte går miste om annan kunskap pågrund av att hon har problem att inhämta den via skriften. Läsproblem går att övervinna, men dålig allmänbildning, dålig ordkunskap och dåligt självförtroende är mycket svårare att ta igen. Så framför allt - uppmuntra henne och se till att läsning blir lustfyllt. Kanske kan ni gå till biblioteket och låna ljudböcker? På så sätt kan din flicka inhämta skriftspråket via öronen och tillägnar sig nyttig kunskap på det sättet!

Stort lycka till och skriv gärna igen om du har andra funderingar!
    Lite nyfiken bara vart du ser dessa klassiska dyslexisymtomen, då ts inte skrivit något om sin dotters symtom...
  • B2011
    Anonym skrev 2010-10-27 23:56:12 följande:
    om ni undrar lite över min dotters lässymtom så är några tex:

Hon har svårt att skilja på B o D, Å Ä Ö är svårt för henne. När hon läser utalar hon ofta inte ändelsen i orden. När hon läser en text hon läst förut och som hon tror hon kan så kan hon gissa på vissa ord.

Några av hennes symtom och då hon har flera nära släktingar med diagnosen så känns det nära att undra över henne också
    Då har absolut dyslexi. Har själv problem med just det och diagnosen dyslexi.
Svar på tråden lässvårigheter