lässvårigheter
Har idag haft utvecklingssamtal på dotterns skola. dootern går i 2:an.
vid smatal med läraren framkommer att dottern ligger mkt efter i läs och skrivningen. Hon ligger på en 1:as nivå.
Läraren erkände att de borde ha satt in åtgärder mkt tidigare nu när de hade facit i hand. Vet att vi diskuterade hennes svårigheter redan i 1:an men då satte man inte in något extra.
Vad man nu valt att sätta in är extra lästid som tas ifrån NO och So ämnena, vilket gör att hon kommer efter där.
Dessutom skrev man i åtgärdsplanen att hon ska få gå till en speicallärare men inte så ofta som hon behöver då den läraren inte har lediga tider.
Är väldigt frustrerad och arg på skolan. Det är deras skyldighet att se till att hon klarar målen i 3:an vilket hon nu antagligen inte kommer att göra. De efkänner att de borde gjort ngt tidigare och att det inte finns tid(pengar) till mer tid hos specialläraren.
Vad kan jag som förälder kräva?
Hur kan jag hjälpa henne utveckla sin läsnning? Dyslexi finns i släkten.
Tips på träning? läser läsläxa med henne dagligen, hon har extra läsläxor vilket innebär att hon har 5 läxor i veckan jämnåriga bara 2 läxor.
Anledning jag skriver i känsliga är att jag inte vill hänga ut varken dottern eller skolan.