Vad för kryddor till vilt?
Jag tänkte göra en hjortfärslimpa idag och även älgköttbullar. Men vad har man för kryddor i för att ta fram/behålla viltsmaken? Vill inte krydda som jag gör med vanliga köttbullar då jag vill ha kvar viltsmaken.
Jag tänkte göra en hjortfärslimpa idag och även älgköttbullar. Men vad har man för kryddor i för att ta fram/behålla viltsmaken? Vill inte krydda som jag gör med vanliga köttbullar då jag vill ha kvar viltsmaken.
Viltsmaken försvinner inte så lätt! Om du börjar krydda med dragon, kanel eller sådana saker då tar de lätt över. Men vitpeppar, salt och övriga smakstärkare framhäver smakerna. Även fett lyfter fram viltsmaken!
Brukar använda kryddpeppar..ev enbär, men bara lite.
Hur är det med vitlök då? timjan? eller kanske salvia? Ska jag strunta i dessa kryddor och bara ta vitpeppar och salt?
Var väääldigt försiktigt om du vill använda kryddpeppar, för det tar över vilken smak som helst om du häver i för mycket!
Jepp, enbär här också. Kanske lite salvia skulle kunna fungera också.
Enbär? köper man det i lösvikt eller är det torkade? Har aldrig köpt eller ens sett enbär i affären :)
Dom brukar finnas bland de vanliga kryddburkarna! Det är vansinnigt gott Sedan kan du ha rönnbärsgelé eller svartvinbärsgelé till.
Enbär, svartvinbär, timjan, viltkrydda vitlök och öl tycker jag är gott att krydda vilt med
Öl i tex älgköttbullar är super
Enbär finns torkade på burk i kryddhyllan
Enbär har en väldigt speciell smak. Testa först om du gillar det. Det passar jättebra till vilt, men det är lätt att det blir för mycket tycker jag. Vi hade krossade enbär i våra hjortfärsbiffar en gång och det blev alldeles för mycket enbärssmak och för stora bitar, så tyvärr åkte biffarna i sophinken.
Nu blev jag riktigt sugen på att göra en köttfärslimpa på hjortfärsen jag har i frysen. Det är supersmarrigt att fylla den med bacon, lök och kantareller! Som någon annan skrev ovan, så tillför gärna lite fett. Man kan t.ex. blanda i lite fläskfärs.
Tror ni man kan blanda i lite svart och rödvinbärsgelé? Eller är sött inte så bra kankse?
Då ska jag sticka till affären sen och inhandla allt jag fått tips om så får vi se vad det blir av det :) Ska man ha kokt potatis och gräddsås till eller finns det nåt annat som funkar bra oxå? självklart ska vi ha vinbärsgelé till. JAg bara längtar till middagen :)
Det blev underbart gott. Har dock bara smakat älgfärsbullarna. Av hjorten gjorde jag en färsgrotta med ost och bacon i. Och så enbär såklart. i gräddsåsen avslutade jag med lite gelé och det var vansinnigt gott tillsammans.
Jag brukar krydda vilt med Santa Marias viltkrydda, den tycker jag är god. I övrigt bara salt och peppar, neutral kryddning för att behålla viltsmaken!