Inlägg från: Paulas mamma |Visa alla inlägg
  • Paulas mamma

Vad för kryddor till vilt?

Jag tänkte göra en hjortfärslimpa idag och även älgköttbullar. Men vad har man för kryddor i för att ta fram/behålla viltsmaken? Vill inte krydda som jag gör med vanliga köttbullar då jag vill ha kvar viltsmaken.

• Svar på tråden Vad för kryddor till vilt?
  • Paulas mamma

Hur är det med vitlök då? timjan? eller kanske salvia? Ska jag strunta i dessa kryddor och bara ta vitpeppar och salt?

• Paulas mamma

Enbär? köper man det i lösvikt eller är det torkade? Har aldrig köpt eller ens sett enbär i affären :)

• Paulas mamma
    Pickeli skrev 2010-10-19 10:09:36 följande:
    Finns i kryddhyllan i vanlig kryddburk! :) Semitorkade skulle jag säga :)
    Tack så mycket. Då provar jag det. Passar det både till älg och hjort? Vad smakar det?
  • Paulas mamma

Tror ni man kan blanda i lite svart och rödvinbärsgelé? Eller är sött inte så bra kankse?

• Paulas mamma

Då ska jag sticka till affären sen och inhandla allt jag fått tips om så får vi se vad det blir av det :) Ska man ha kokt potatis och gräddsås till eller finns det nåt annat som funkar bra oxå? självklart ska vi ha vinbärsgelé till. JAg bara längtar till middagen :)

• Paulas mamma

Det blev underbart gott. Har dock bara smakat älgfärsbullarna. Av hjorten gjorde jag en färsgrotta med ost och bacon i. Och så enbär såklart. i gräddsåsen avslutade jag med lite gelé och det var vansinnigt gott tillsammans.

• Paulas mamma
    trollkarl skrev 2010-10-19 13:25:36 följande:
    grattis! va skönt att du fick till det =)

hör av dig om du har andra tankar och funderingar (FD köksmästare)
    Jaså? Det ska jag komma ihåg :)
Svar på tråden Vad för kryddor till vilt?