• Bengta

Blev ni gravida på första försöket?

Planerar att skaffa barn och hade vårt första (misslyckade) försök precis. Kändes som att vi gjorde allt rätt, träffade ägglossningen och tyckte att jag hade molvärk ända från ÄL fram till mensen kom..

Trodde inte att det skulle kännas så jobbigt, men det kändes verkligen som ett misslyckande när mensen kom. 

Är det någon som lyckas på första försöket? Hur många månader tog det innan ni lyckades?

• Svar på tråden Blev ni gravida på första försöket?
  • Nissa

Japp, direkt efter uttagen hormonspiral. Tog ut den 12/7 och plussade en månad senare.... alltså tog det på första ÄL efter spiralen.... Är 37 och trodde det skulle ta minst ett år. Så naiv var jag....

• anju79

Barn nr 1 tog ca 14 månader innan det tog sig, barn nr 2 blev till på första försöket

• eec82

första barnet bev på andra försöket, men var sjuk då vi testade på första plus att jag inte har 100 koll på ägglossning å mens osv.

andra som jag nu har i magen var första. Trodde de skulle ta längretid då jag använt p-piller emellan.

• lightfish

Fjärde försöket med barn ett; prickade ägglossningen varje gång. Med andra, tja...blev gravid med minipiller men de funkade ju i alla fall i 15 månader.

Normalt sett så säger man att det är ca 25 % chans att man blir gravid om förutsättningarna är optimala så att det tog sig på fjärde . Genomsnittet ligger ju på 7 månader så ta ett djupt andetag och försök tänk positivt!

• Stumpan84

Njaaa... jag blev gravid utan att ens försöka men de kanske räknas som lätt för att bli gravid? haha

• Hjärtefröjd

Eh, nä.. vi har försökt i fyra år utan att lyckas.

Men vi kämpar vidare, just nu testar vi insemination för första gången.

• Kaosmamma

Barn nr 1 tog sig på 13:e försöket.. Båda barnen efter var tog sig via två slarvomgångar hihi men var varmt välkomna ;) alltså på direkten. lycka till!

• Bengta
    lightfish skrev 2010-10-19 14:28:15 följande:
    Fjärde försöket med barn ett; prickade ägglossningen varje gång. Med andra, tja...blev gravid med minipiller men de funkade ju i alla fall i 15 månader.

Normalt sett så säger man att det är ca 25 % chans att man blir gravid om förutsättningarna är optimala så att det tog sig på fjärde . Genomsnittet ligger ju på 7 månader så ta ett djupt andetag och försök tänk positivt!
    Tack för uppmuntringen!

Det är svårt att inte stressa upp sig över det men den här gången ska jag försöka att inte tänka så mycket på det. Känns bättre bara av att veta vad man har för chanser:)
  • Miss Skellington

Första barnet tog 7 månader, trots tempning och ÄL-tester. Andra barnet blev till på första försöket (med tempning och ÄL-test). Här på FL verkar var och varannan bli gravid på första försöket, men jag tror inte att det verkligen är så vanligt IRL.

Svar på tråden Blev ni gravida på första försöket?