• Ela och Felisia

Levaxin och samtidigt intag av "mitt val kvinna" (järn)

Är nygravid och tänkte börja med "Mitt val kvinna". Tycker den verkar bra då den innehåller viktiga vitaminer/mineraler men även folsyra.

Äter levaxin för sköldkörteln och har hört att man då ska vara noga med hur man tar det tillsammans med järn och att järnet kan slå ut levaxinet om man tar dem tillsammans.

Ni som gott på "Mitt val kvinna", vad har era bm sagt till er? Räcker folsyran som finns i dessa tabletter? Tog ni 1 lr 2 tab om dagen?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Levaxin och samtidigt intag av "mitt val kvinna" (järn)
  • Miang

Jag trodde frågan var om man kunde ta dem samtidigt och det skulle jag inte göra.

Under min förra graviditet åt jag ett annat kosttillskott för kvinnor (kommer inte ihåg vad det hette) som man bara behövde ta en ggr per dag just för att det blev så struligt med levaxin, järntabletter och kosttillskott. Kalciumet i kosttillskottet strular ju även till det om man måste äta extra järn sen, och det behöver ju de flesta. Och sen kommer pillren mot halsbränna och då blir det riktigt svårt... ;)

Att man ska ta två av Mitt Val känns lite bökigt.

Mina läkare har förövrigt rekommenderat mig att ta levaxinet på morgonen. Det ska funka bättre då, vet inte varför.

• jagärgravidintefet

Äter levaxin och "mitt val" tillsammans med en skål yoghurt. Tycker inte du ska oroa dig. Proverna visar om du inte skulle ta upp levaxinet som du borde.

• JGumsa

Äter levaxin på morgonen, ej med mjölk eller andra mjölkprodukter. (Lite ost på mackan spelar ju ingen roll men inte för mycket mjölk etc.), mitt val kvinna till middagen (de ska helst tas med mat), och järntabl. till kvällenGlad.

• Limael

jag äter mitt val folsyra, niferex och C-vitamin brus runt åtta på kvällen sen tar jag levaxinet när jag går och lägger mig dvs runt 23 :)

• Limael
    Miang skrev 2010-10-20 14:36:44 följande:
    Jag trodde frågan var om man kunde ta dem samtidigt och det skulle jag inte göra.

Under min förra graviditet åt jag ett annat kosttillskott för kvinnor (kommer inte ihåg vad det hette) som man bara behövde ta en ggr per dag just för att det blev så struligt med levaxin, järntabletter och kosttillskott. Kalciumet i kosttillskottet strular ju även till det om man måste äta extra järn sen, och det behöver ju de flesta. Och sen kommer pillren mot halsbränna och då blir det riktigt svårt... ;)

Att man ska ta två av Mitt Val känns lite bökigt.

Mina läkare har förövrigt rekommenderat mig att ta levaxinet på morgonen. Det ska funka bättre då, vet inte varför.
    hur sjutton kan dem funka bättre på morgonen? det står det på min burk att jag ska ta dem på morgonen men det går inte eftersom jag alltid äter fil & mjölk till frukost, samt blodtrycksmedicin haha.
  • Posh

Levaxin på morgonen. Tar alltid te eller kaffe med mjölk snart därefter. Det är ok.
    Mitt val 2 st på kvällen med middan.
    Gravida ska ta två, inte snåla med en.

• Limael
    Posh skrev 2010-10-31 19:25:01 följande:
    Levaxin på morgonen. Tar alltid te eller kaffe med mjölk snart därefter. Det är ok.
    Mitt val 2 st på kvällen med middan.
    Gravida ska ta två, inte snåla med en.
    vet du varför man ska ta levaxinet på morgonen?
  • Posh
    Limael skrev 2010-10-31 19:30:39 följande:
    vet du varför man ska ta levaxinet på morgonen?
    Finns inget ska.
  • Limael
    Posh skrev 2010-10-31 19:31:44 följande:
    Finns inget ska.
    blev lite fundersam när det står "en tablett varje morgon" på min burk haha.
    jag tagit dem på kvällen i typ 6 år :D
  • Posh
    Limael skrev 2010-10-31 19:33:21 följande:
    blev lite fundersam när det står "en tablett varje morgon" på min burk haha.
    jag tagit dem på kvällen i typ 6 år :D
    Det är bara för att den specifika läkare som skrev ut ditt senaste recept valde att uttrycka sig så. Det har absolut noll betydelse. Det enda är att man ska ta de vid ungefär samma tid varje dag, inte slaviskt utan t ex på kvällen eller alltid på morgonen. Eller alltid mitt på dan eller whatever.

Ibland skriver läkare som idioter på recepten. T ex om tre tabletter ska tas varje dag utspridda så en på morgon, en mitt på dan och en på kvällen men INTE med mat, kan de ändå få för sig att skriva "en till lunch" ist för "mitt på dagen".
    Då får apotekaren upplysa om att man ej ska inta mat samtidigt. Så du ser...
  • Limael
    Posh skrev 2010-10-31 19:37:12 följande:
    Det är bara för att den specifika läkare som skrev ut ditt senaste recept valde att uttrycka sig så. Det har absolut noll betydelse. Det enda är att man ska ta de vid ungefär samma tid varje dag, inte slaviskt utan t ex på kvällen eller alltid på morgonen. Eller alltid mitt på dan eller whatever.

Ibland skriver läkare som idioter på recepten. T ex om tre tabletter ska tas varje dag utspridda så en på morgon, en mitt på dan och en på kvällen men INTE med mat, kan de ändå få för sig att skriva "en till lunch" ist för "mitt på dagen".
    Då får apotekaren upplysa om att man ej ska inta mat samtidigt. Så du ser...
    hahahaha vet du vad, det är precis vad som står på min blodtrycksmedicin!
  • Posh
    Limael skrev 2010-10-31 19:39:42 följande:
    hahahaha vet du vad, det är precis vad som står på min blodtrycksmedicin!
    Sweet! Flört
  • Lindreas

Anledningen till att en del rekommenderar att man ska ta Levaxin på morgonen är att en del sover sämre om man tar det på kvällen. Ingenting jag märkt av, men när jag var gravid tog jag dem på morgonen, och järntabletterna på kvällen, för att slippa bli förstoppad...

• IsaCMoJs

Jag har så dåligt minne så jag har satt medicinlarm på levaxinet så jag tar den vid 19.00 varje kväll. Jag tar inget annat men om jag måste börja med järn så kommer dem att tas på morgonen!

Mamma till Moa 081216, Gravid med BF 24/1 2011
Svar på tråden Levaxin och samtidigt intag av "mitt val kvinna" (järn)