• Anonym (Vansinnig snart)

Hur blev du av med svamp i underlivet?

Jag blir galen snart.
    Jag har i flera år haft återkommande klåda i underlivet men nu har det verkligen eskalerat och håller på att driva mig till vansinne. Tog upp detta med min BM vid inskrivningen som då efter min beskrivning föreslog att jag skulle köpa canesten/pevaryl och om det inte fungerade så finns det receptbelagda.

Nu har jag provat båda sorterna (vagitorier+salva i kombi paket) och svampen är borta max en vecka efter behandlingen och det är underbart men sen är jag tillbaka på ruta ett igen. Ja jag känner mig verkligen som tjejerna i reklamen där de kliar sig i olika "opassande" miljöer.

Hur blev du av med din svamp? Hjälpte det receptbelagda, tog du till någon husmorskur (finns det?), böt du ut alla underkläder, lever du i celibat eller vad var det du gjorde som fungerade?
    Jag är just nu i mitten av graviditeten och är medveten om att gravida är lite mer utsatta för svamp.

Det jag gjort än så länge är att jag alltid sover naken och försöker undvika stringtrosor. Jag använder trosskydd för att hålla mig torr då jag även har flytningar som jag kopplar till svampen.

Help me! Rynkar på näsan

• Svar på tråden Hur blev du av med svamp i underlivet?
  • Anonym

ts, undvik att äta socker . äter du mycket socker? svampen stortrivs då. jag har minskat på mitt sockerintag och har klarat mig ifrån svamp i flera månader mot att ha fått den varannan månad, MINST!

• fetsnygg

drick citron.. typ pressad i vatten.. annars är väl filmjölk beprövat.. själv har jag blivit av med svampen på de receptfria salvorna. Vet du att det är svamp eller är det bara otrevligt "klimat" där nere.. finns ju receptfria vagitorer eller vad det heter.. nån form av kapsel som ska återställa ph-värdet. Det är inte direkt mot svamp, men när jag har haft sjukt mycket kli har den funkat fint! fast man kanske inte ska använda dom om man är gravid (om du är det). Finns på apoteket men minns inte vad dom heter.

• Answerall

Hej! Gud vilket sammanräffande, jag har svamp i underlivet JUST NU och så plötsligt ser jag denna tråd när jag loggar in. Ja, det är viktigt att du FORTSÄTTER efter det har gått bort ETT TAG, inte för ervigt såklart men kanske i en och en halv vecka! Annars kan det som sagt KOMMA TILLBAKA. Jag använder kombi paketet och det funkar utmärkt och den är nästan helt borta nu, ska då också fortsätta ett tag EFTER som man ska :)
    Ibland när man får svar på en fråga, är det jobbigt , för personen som svarar kommer med felaktig info/hjälplös eller att du, i DETTA fall , redan prövat att fortsätta ett tag efter. Då rekomenderar jag att du verkligen ska vara girig hoss doktorn, det är inte ett okänt faktum att man måste tjata på läkare och sjukhus för att få sin rättvisa. Man måste tjata för att få komma tillbaka och jag vet inte det bildas alltid krångel och  mycket tid går, (nte om det är något enkelt för dom, som att man brytigt ett finger eller utslag man känner till, eller är något akut) DU måste boka in tider för annars är det ju inte normalt det du har
    Om du som sagt redan prövat mitt tips att fortsätta ett tag efter så skulle jag tro att det är någon form av irritation/ sällsynt form av allergi eller kanske till och med en könssjukdom (ja det finns dom som inte syns ETT DUGG)

Om du har någon till fråga som bilda gärna en tråd men du kan även maila mig, jag är en kvick informations sökare och hittils har jag kunnat svara på allt. Jag har det som intresse att söka upp saker faktiskt! Underligt men sant.
    Så hör av dig om det är något, spelar ingen roll vad. Och om det handlar om erfarenhet som hur känns det att dö eller ångest eller något annat så har jag mycket livserfarenhet också.
    Många kram, answerall.

• Answerall

Måste rätta mitt förra inlägg.
    om det INTE är något enkelt för dm bryta ett finger osv då måste man ju inte tjata!

• mamaleona

en gammal enkel o BRA huskur är att använda naturellyougort, det normaliserar Ph-balansen. Kleta in en binda tex till natten samt yttre genitalierna o sov me bindan på. Upprepa 2-3 nätter. Hälsn en bm

• Anonym (känner igen mig)

Jag hade jätte problem med svamp ett tag och jag testade med pevaryl både salva och vaginatorer samtidigt. Var nog med att fullfölja kuren! Detta hjälpte ett litet tag för mig men sen var jag där igen. Jag fick tabletter utskrivna, vet dock inte om du får ta dem som gravid. Tabletterna hjälpte bättre!

Jag började oxå dricka mycket tranbärs och granatäpple juice, den blandningen är kanon god och lite sur.
    Använd bomullstrosor, undvika tajta byxor och som nån annan skrev försök undvika socker så mycket du kan ett tag.

Undvik sex ett tag tills problemen har försvunnit och var sen försiktig och använd mycket glidmedel.

Lycka till!!

• Anonym (ml)

jag har haft jätte stora problem med svamp som ogravid. ( är gravid nu i v 10) I början hjälpte pevaryl, men blev immun tillslut. Kontaktade läkare och fick utskrivet Fluconazol, en tablett man tar via munnen. Jätte effektiv, svampen försvinner direkt .Men för mig kom det tillbaka gång på gång. Efter många om och men fick jag en långtidsbehandling med denna medícin. Jag skulle ta en tabl 1 gång varannan vecka i 6 månader.Svampen var som bortblåst. Men när jag slutade kom den tillbaka!!! sen fick jag en likadan behandling i 1 år. Men innan jag hann fullfölja den slutade jag med den för att jag ville bli gravid. Och dom tabletterna , Fluconazol, skall inte dom som vill bli gravida, eller gravida äta. Så när jag slutade med dom kom svampen tillbaka. Jag fick då utskrivet en vaginaltablett (minns ej namnet), det tog bort svampen men jag fick tillbaka den ingen inom en månad. Samma behadling igen (vaginaltablett).... Nu väntar jag bara på att det ska komma tillbaka igen!! det är sååå jobbigt, tyvärr har jag inget tips åt dig då jag själv har dragits med detta i 5 år kanske, utan att komma på nån lösning förutom receptbelagda mediciner. Kan tillägas att jag sover naken och har bomullstrosor.

Lycka till!!!

Ojoj. Jag är en stor godisgris så det kommer bli kämpigt att göra sig av med den lasten men läsken ratade jag för snart ett år sedan och dricker nu bara sådant till högtiderna (jul och påsk) och någon gång ibland när vi varit på födelsedagskalas men oftast blir det vatten.

Jag har följt anvisningarna på paketet och använt salvan i ytterligare några dagar och så smörjer jag med den när det blossar upp igen vilket dämpar.
    De återställande tabletterna fick jag rekomenderade på apoteket men de fick jag ej ta då jag är gravid.

Får testa yoghurten till helgen det kan knappast bli värre. Jag hade en klasskompis när jag var liten som fasshinerat kom till skolan en dag och berättade att hans mamma matat fittan med filmjölk. Har fortfarande inte glömt detta och detta måste ha hänt i lågstadiet.
    Så juice, glidmedel och yoghurt är vad som ska inhandlas och ett allvarligt snack med gottegrisen inom mig får testas.

Är det inte bra till nästa besök hos BM så ska jag fråga om de receptbelagda

(ml) Fy vad trist, jag hoppas att vi hittar ngt som hjälper oss för så här kan vi ju inte ha det

• Anonym (ml)
    Anonym (Vansinnig snart) skrev 2010-10-19 19:06:19 följande:
    (ml) Fy vad trist, jag hoppas att vi hittar ngt som hjälper oss för så här kan vi ju inte ha det
    det hoppas jag med. Men jag har svårt att tro det tyvärr... Iallafall nu medans man är gravid, då är det nog bara nöta på med dom här medicinerna dom man får ta när man är gravid. Sen när det är fritt fram att ta Fluconazol, och om problemen kvarstår, kommer jag att be och få en ett års behandlning igen.

men jag håller tummarna för oss!
Svar på tråden Hur blev du av med svamp i underlivet?